Actual

Programul de înzestrare a Armatei Române! Ce echipamente militare vor fi cumpărate

armata romana sursa foto dreamstime
sursa foto dreamstime

Teodor Incicaș, general-locotenent al armatei române și șeful Direcției Generale de Armamente în cadrul Ministerului Apărării Naționale, a discutat în cadrul unui episod al podcastului realizat de Observatorul Militar despre programele de înzestrare ale armatei naționale, cât și despre elementele care îngreunează achiziția unor echipamente militare.

Generalul Incicaș a explicat tot procesul de achiziție a echipamentelor militare destinate Armatei Naționale, după ce au fost aduse numeroase critici la adresa armatei și la durata lungă de cumpărare a anumitor piese pentru militari.

Procesul de înzestrare a Armatei Române

„Prin programe de înzestrare, ne referim la progamele care au în vedere înzestrarea Armatei României cu acele echipamente care sunt de o importanţă deosebită pentru Armată şi care parcurg o anumită etapizare specifică pentru intrarea în înzestrare. Nu se referă numai la achiziţie. Încep cu nevoia misiunii, care exprimă nevoia pe care o are o anumită categorie de forţă vizavi de acel echipament şi care este aprobată în consiliul de supraveghere a cerinţelor, organism stabilit prin legea 346/2006 pentru funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale.

De asemenea, se fundamentează prin realizarea unui studiu amplu în ceea ce priveştşe nu numai existenţa pe piaţă a unui anumit tip de echipamente, ci şi în coordonare cu o analiză care se referă la performanţele acestora şi, în acelaşi timp, se realizează documentul cu cerinţele operaţionale, de asemenea aprobat de consiliu, urmând ca, ulterior, în consiliul de achiziţie, să se aprobe strategia de înzestrare. În ceea ce priveşte programele care au o valoare mai mare de 100 de milioane de euro, în conformitate cu ordonanţa 114/2011 privind achiziţiile din domeniul apărării, trebuie să avem aprobarea prealabilă a Parlamentului, adică aprobarea celor două comisii de apărare reunite, iar acesta este un demers mai amplu”, precizează militarul.

Acesta constă, spune Incicaș, în transmiterea prim-ministrului României a „intenţiei de achiziţionare a acestor echipamente, apoi acesta semnează un memorandum de aprobare şi, pe baza acestuia, ministrul apărării cere aprobarea Parlamentului”.

De ce durează atât de mult?

În cazul duratei prea lungi a anumitor programe de înzestrare, generalul-locotenent Incicaş a lămurit situația, explicând că „Există mai multe chestiuni care trebuie înţelese. În general, un program se fundamentează în ani. Nu vorbim despre fundamentarea şi realizarea achiziţiei în acelaşi an pentru că ar fi imposibil. (…) Atunci când este vorba despre implicarea industriei naţionale de apărare şi dorim integrarea produsului şi realizareaa unor componente în industria noastră de apărare, în conformitate cu legislaţia UE, noi apelăm la articolul 346 al statutului de funcţionare al UE, adică apelulul la interese esenţiale de securitate.

Prin ordonanţa 114/2011, se specifică foarte clar că guvernul aprobă circumstanţele în care se realizează o astfel de achiziţie printr-o hotărâre de guvern. Ca atare, la achiziţiile în care invocăm interese esenţiale de securitate, apelăm la o hotărâre de guvern. (…) Noi am folosit, în general, hotărâri de guvern neclasificate. În acest sens, în conformitate cu legislaţia românească, avem 30 de zile lucrătoare în care proiectul trebuie să stea în transparenţă decizională. După aceste 30 de zile lucrătoare, plus intervalul de timp necesar pentru corecţie şi reparcurgerea aprobărilor interne, trecem la aprobarea formală a hotărârii de guvern prin avizarea de către entităţile responsabile din cadrul guvernului de această hotărâre de guvern şi, în final, mergem la aprobarea în şedinţa guvernului a acestei hotărâri.. (…) Trebuie să se înţeleagă că este un demers care durează”, spune generalul-locotenent.

„În ceea ce priveşte programele de înzestrare, vorbim despre 40-50 de programe „vii”. Adică, dacă vorbim de achiziţii şi derulări de contracte, vorbim de 40 de programe care merg în acelaşi timp: programe ale căror contracte sunt în derulare, programe care sunt în faza de achiziţii şi programe care sunt fie după o aprobare prealabilă de către Parlamentul României, fie urmează ca aprobarea pentru ele să ajungă în Parlament, iar achiziţiile încep după aprobările prealabile”, a explicat Incicaş, citat de Mediafax.