International

Probleme mari pentru Elon Musk. Tesla a falsificat datele privind autonomia bateriilor

Tesla Sursa foto: Gadget Zone
FOTO: GADGET ZONE

În urmă cu aproximativ un deceniu, Tesla a trucat afișajele de pe tabloul de bord al mașinilor sale electrice pentru a oferi proiecții „roz” cu privire la distanța pe care proprietarii o pot parcurge înainte de a avea nevoie de reîncărcare, a declarat o sursă pentru Reuters.

Anul trecut, producătorul auto a primit atât de multe plângeri privind autonomia de rulare încât a creat o echipă specială pentru a anula programările proprietarilor la service. În luna martie, Alexandre Ponsin a pornit într-o călătorie cu familia din Colorado până în California în mașina sa Tesla nou achiziționată, un Model 3 din 2021, de ocazie. El se aștepta să obțină ceva apropiat de autonomia de rulare anunțată a sedanului sport electric: 353 de mile cu o baterie complet încărcată.

Acuzații grave pentru Tesla

În curând și-a dat seama că uneori obținea mai puțin de jumătate din această autonomie, în special pe vreme rece – o subperformanță atât de severă încât a fost convins că mașina avea un defect grav. „Ne uitam la autonomie și vedeam literalmente cum scade numărul în fața ochilor”, a declarat clientul Tesla.

Ponsin a contactat Tesla și a făcut o programare la service în California. Ulterior, a primit două mesaje text, în care i se spunea că „diagnosticarea de la distanță” a stabilit că bateria sa este în regulă, iar apoi: „Am dori să vă anulăm vizita”.

Ceea ce nu știa Ponsin era că angajații Tesla fuseseră instruiți să împiedice toți clienții care se plângeau de autonomia redusă să își aducă vehiculele la service. Vara trecută, compania a creat în mod discret o „echipă de diversiune” în Las Vegas pentru a anula cât mai multe programări legate de autonomie.

Constructorul de automobile electrice cu sediul în Austin, Texas, a desfășurat această echipă deoarece centrele sale de service erau pline de programări din partea proprietarilor care se așteptau la performanțe mai bune pe baza estimărilor anunțate de companie și a proiecțiilor afișate de indicatoarele de autonomie din bordul mașinilor.

1.000 de dolari pentru fiecare programare anulată

Nici Tesla și nici directorul executiv Elon Musk nu au răspuns la întrebările detaliate ale Reuters.
Tesla a început cu ani în urmă să exagereze distanța potențială de deplasare a vehiculelor sale prin manipularea software-ului de estimare a autonomiei.

Compania a decis în urmă cu aproximativ un deceniu, în scopuri de marketing, să scrie algoritmi pentru contorul său de autonomie care să arate șoferilor proiecții „roz” privind distanța pe care ar putea-o parcurge cu o baterie plină, potrivit unei persoane familiare cu un prim proiect al software-ului pentru citirile din bord.

Apoi, atunci când bateria cobora sub 50% din încărcarea maximă, algoritmul ar fi arătat șoferilor proiecții mai realiste pentru autonomia rămasă, a declarat această persoană. Pentru a împiedica șoferii să rămână blocați atunci când autonomia preconizată începea să scadă mai repede, Tesla a proiectat cu un „tampon de siguranță”, care permitea o autonomie suplimentară de aproximativ 24 km (15 mile) chiar și după ce afișajul de pe tabloul de bord arăta o baterie descărcată.

Directiva de a prezenta estimările optimiste ale autonomiei a venit de la directorul executiv al Tesla, Elon Musk, a precizat o sursă citată de Reuters.

„Elon a vrut să prezinte cifre bune privind autonomia atunci când este complet încărcată”, a spus persoana, adăugând: „Când cumperi o mașină din parcare care vede o autonomie de 350 de mile, 400 de mile, te face să te simți bine”.

Umflarea intenționată de către Tesla a proiecțiilor de pe indicatorul de autonomie din bord și crearea echipei sale de diversiune a reclamațiilor privind autonomia nu au fost raportate anterior.

Tesla umflă timpii de utilizare a vehiculelor

Autonomia de rulare este unul dintre cei mai importanți factori în decizia consumatorilor de a cumpăra o mașină electrică sau de a cumpăra sau nu una. Așa-numita anxietate legată de autonomie – teama de a rămâne fără energie înainte de a ajunge la un încărcător, a fost un obstacol principal în calea creșterii vânzărilor de vehicule electrice.

În momentul în care Tesla a programat proiecțiile roz privind autonomia, vindea doar doua Acum vinde patru modele: două autoturisme, 3 și S; și două SUV-uri crossover, X și Y. Tesla plănuiește întoarcerea modelului Roadster, împreună cu un „Cybertruck”

Reuters nu a putut stabili dacă Tesla mai folosește în continuare algoritmi care măresc estimările de autonomie din bord. Însă, testerii auto și autoritățile de reglementare continuă să semnaleze compania pentru că exagerează distanța pe care o pot parcurge vehiculele sale înainte de a se termina bateriile.

Tesla a fost amendată la începutul acestui an de către autoritățile de reglementare din Coreea de Sud, care au constatat că mașinile oferă jumătate din autonomia anunțată pe vreme rece. Un alt studiu recent a constatat că trei modele Tesla au avut în medie o autonomie cu 26% mai mică decât cea anunțată.

Autoturismele Tesla au avut în medie o autonomie cu 26% mai mică decât cea anunțată

Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA) a cerut Tesla, începând cu anul model 2020, să reducă cu o medie de 3% estimările de autonomie pe care producătorul auto dorea să le anunțe pentru șase dintre vehiculele sale. EPA a declarat însă pentru Reuters că se așteaptă la unele variații între rezultatele testelor separate efectuate de producătorii auto și de agenție.

Datele colectate în 2022 și 2023 de la mai mult de 8.000 de Tesla de către Recurrent, o companie de analiză a vehiculelor electrice cu sediul în Seattle, au arătat că indicatoarele de autonomie de pe tabloul de bord ale mașinilor nu și-au schimbat estimările pentru a reflecta temperaturile exterioare calde sau reci, care pot reduce foarte mult autonomia.

Recurrent a constatat că cele patru modele Tesla au calculat aproape întotdeauna că pot parcurge mai mult de 90% din estimările EPA privind autonomia anunțată, indiferent de temperaturile exterioare. Scott Case, directorul executiv al Recurrent, a declarat pentru Reuters că indicatoarele de autonomie ale Tesla ignoră, de asemenea, multe alte condiții care afectează distanța de condus.

Teste eșuate și publicitate falsă

Tesla nu este singurul producător auto cu mașini care nu își ating în mod regulat autonomia anunțată. Unul dintre experți, Gregory Pannone, este coautorul unui studiu privind 21 de mărci diferite de vehicule electrice, publicat în aprilie de SAE International, o organizație de inginerie. Cercetarea a constatat că, în medie, mașinile nu și-au atins autonomia anunțată cu 12,5% pe autostradă.

Studiul nu a menționat numele mărcilor testate, dar Pannone a declarat pentru Reuters că trei modele Tesla au înregistrat cele mai slabe performanțe, nereușind să atingă autonomia anunțată cu o medie de 26%.

Pionierul EV împinge limitele reglementărilor guvernamentale de testare care guvernează afirmațiile pe care producătorii auto le pun pe abțibildurile de pe geamuri, au declarat cei trei experți auto.

La fel ca și omologii lor pe benzină, noile vehicule electrice sunt obligate de legislația federală din SUA să afișeze o etichetă cu informații privind eficiența consumului de combustibil.

În cazul vehiculelor electrice, acestea sunt indicate în mile pe galon echivalent (MPGe), permițând consumatorilor să le compare cu vehiculele pe benzină sau diesel. Etichetele includ, de asemenea, estimări ale autonomiei totale: distanța pe care o poate parcurge un vehicul electric cu o încărcare completă, în condiții de condus combinat în oraș și pe autostradă.

Tesla nu este singurul producător de vehicule electrice care procedează astfel

Producătorii de vehicule electrice au posibilitatea de a alege modul de calcul al autonomiei unui model. Ei pot utiliza o formulă EPA standard care convertește rezultatele privind economia de combustibil obținute în urma testelor de conducere în oraș și pe autostradă pentru a calcula o cifră a autonomiei totale.

Sau producătorii de automobile pot efectua teste suplimentare pentru a obține propria estimare a autonomiei. Singurul motiv pentru a efectua mai multe teste este acela de a genera o estimare mai favorabilă, a declarat Pannone, un veteran pensionat din industria auto.

Tesla efectuează teste suplimentare de autonomie pentru toate modelele sale. În schimb, mulți alți producători auto, inclusiv Ford, Mercedes și Porsche, continuă să se bazeze pe formula EPA pentru a calcula autonomia potențială, potrivit datelor agenției pentru modelele din 2023. Aceasta produce, în general, estimări mai conservatoare, a spus Pannone.

Mercedes-Benz a declarat pentru Reuters că folosește formula EPA deoarece consideră că oferă o estimare mai precisă. „Urmărim o strategie de certificare care reflectă cel mai bine comportamentul de conducere în lumea reală al clienților noștri”, a declarat constructorul auto german într-un comunicat.

Ford și Porsche nu au oferit mai multe detalii

Mașinile electrice pot pierde din autonomia de rulare din multe dintre aceleași motive ca și mașinile pe benzină – dar într-o măsură mai mare. Frigul este o piedică deosebită pentru vehiculele electrice, încetinind reacțiile chimice și fizice din interiorul bateriilor și necesitând un sistem de încălzire pentru a le proteja.

Alte elemente care consumă bateria sunt terenul accidentat, vântul din față, piciorul de plumb al șoferului și funcționarea sistemului de încălzire sau de aer condiționat din interiorul habitaclului.

Tesla discută despre efectul general al acestor condiții într-o secțiune „Sfaturi privind autonomia” de pe site-ul său web. De asemenea, producătorul auto și-a actualizat recent software-ul vehiculului pentru a oferi o defalcare a consumului bateriei în timpul călătoriilor recente, cu sugestii privind modul în care ar fi putut fi îmbunătățită autonomia.

Vehiculele Tesla oferă estimări ale autonomiei în două moduri: Unul prin intermediul unui contor de bord al autonomiei curente, care este mereu pornit, și o a doua proiecție prin intermediul sistemului său de navigație, care funcționează atunci când șoferul introduce o anumită destinație.

Estimarea autonomiei de către sistemul de navigație, a spus Case, ține cont de un set mai larg de condiții, inclusiv de temperatură. Deși aceste estimări sunt „mai realiste”, ele tind totuși să supraestimeze distanța pe care mașina o poate parcurge înainte de a trebui să fie reîncărcată.

Reccurent a testat autonomia și altor constructori auto

Recurrent a testat contoarele de autonomie din bord ale altor producători auto, inclusiv Ford Mustang Mach-E, Chevrolet Bolt și Hyundai Kona, și a constatat că acestea sunt mai precise. În general, contorul de autonomie al modelului Kona a subestimat distanța pe care o poate parcurge mașina, au arătat testele. Recurrent a realizat studiul cu ajutorul unui grant al National Science Foundation.

Tesla, a declarat Case, a proiectat în mod constant contoarele de autonomie din mașinile sale pentru a oferi estimări agresive mai degrabă decât conservatoare: „Acesta este punctul în care Tesla a luat o cale diferită față de majoritatea celorlalți producători auto”.

Indiferent de decizia luată de un producător de automobile, EPA trebuie să aprobe numerele de pe autocolant. Agenția a declarat pentru Reuters că efectuează propriile teste pe 15% până la 20% din vehiculele electrice noi în fiecare an, ca parte a unui program de audit, și a testat șase modele Tesla începând cu anul model 2020.

EPA a avertizat că experiența reală a clienților în ceea ce privește eficiența vehiculelor ar putea fi diferită de estimările aprobate de agenție. Testerele independente de automobile examinează în mod obișnuit declarațiile EPA privind eficiența consumului de combustibil sau autonomia de rulare în raport cu propria experiență în cadrul unor teste structurate sau în condiții reale de conducere. Adesea, aceștia obțin rezultate diferite, ca în cazul vehiculelor Tesla.

Tesla omite pe cât de mult posibil furnizarea datelor exacte

Pannone a numit Tesla „cel mai agresiv” producător de vehicule electrice atunci când vine vorba de calculele privind autonomia. „Nu sugerez că trișează”, a spus Pannone despre Tesla. „Ceea ce fac, cel puțin la nivel minim, este să profite de procedurile actuale mai mult decât ceilalți producători”.

Jonathan Elfalan, director de testare a vehiculelor pentru site-ul auto Edmunds.com, a ajuns la o concluzie similară cu cea a lui Pannone după o examinare extinsă a vehiculelor de la Tesla și de la alți mari producători auto, inclusiv Ford, General Motors, Hyundai și Porsche.

Toate cele cinci modele Tesla testate de Edmunds nu au reușit să își atingă autonomia anunțată, a raportat site-ul în februarie 2021. Toate celelalte 10 modele de la alți 10 producători, cu excepția unuia, și-au depășit autonomia anunțată.

Reacția Tesla

Tesla s-a plâns lui Edmunds că testul nu a ținut cont de tamponul de siguranță programat în contoarele de autonomie din bordul Tesla. Așa că Edmunds a făcut teste suplimentare, de data aceasta rulând vehiculele, așa cum a cerut Tesla, dincolo de punctul în care contorii de autonomie indicau că bateriile s-au epuizat.

Doar două din cele șase Tesla testate au corespuns autonomiei anunțate, a raportat Edmunds în martie 2021. Testele nu au găsit niciun tampon de siguranță fix.

Edmunds a continuat să testeze vehiculele electrice, folosind propria metodă standard, pentru a vedea dacă acestea respectă estimările privind autonomia anunțată. Până în iulie, niciun vehicul Tesla nu a făcut-o, a spus Elfalan.

„Au devenit foarte buni la exploatarea regulilor și la maximizarea anumitor puncte pentru a lucra în favoarea lor, implicând testele EPA”, a declarat Elfalan pentru Reuters. Practica poate „denatura ceea ce clienții lor vor experimenta cu vehiculele lor”.