Alianță strategică dintre Rusia și China se întărește tot mai mult pe zi ce trece, odată cu evoluția situației geopolitice mondiale. Astfel, primul pod rutier între Rusia și China, semn al strânsei legături dintre cele două țări, a fost deschis pentru transportul de marfă vineri, pe fondul crizei în relația cu Occidentul, din cauza războiului din Ucraina. China a devenit, oficial, principalul partener al econimiei rusești.
Un pod spectaculos
Lucrările de construcție la podul Blagoveshchensk-Heihe, peste râul Amur, au fost finalizate în mare parte la sfârșitul anului 2019, dar dat în folosință de abia acum. Transportul între orașele de frontieră, cu legături comerciale strânse, a fost asigurat până acum cu bărci, poduri plutitoare și chiar pe gheață, în timpul iernii.
La ceremonia de deschidere de vineri câteva camioane de marfă au traversat podul lung de un kilometru, în timp ce focuri de artificii în culorile drapelului rus au fost lansate de pe malul rusesc, relatează The Moscow Times.Podul ar fi costat 18,8 miliarde de ruble (318 milioane de dolari), iar, potrivit Interfax, 14 miliarde de ruble ar fi fost investite pe secțiunea rusă a podului. Ministrul rus al Transporturilor, Vitali Saveliev, a spus că deschiderea podului va crește schimbul de mărfuri dintre Rusia și China la 1 milion de tone pe an.
Restricțiile din China diminuează entuziasmul
Deocamdată, restricțiile Covid-19 din China interzic transportul de pasageri pe podul Blagoveshchensk-Heihe.
„Condițiile impuse de partea chineză ne limitează deocamdată”, a declarat pentru Interfax Ekaterina Kireeva, de la autoritatea pentru dezvoltarea economică a regiunii Amur. „Cu toate acestea, astăzi marcăm începutul unor legături de transport stabile între țările noastre.”
După ridicarea restricțiilor, se așteaptă ca podul să fie traversat zilnic de 630 de camioane de marfă, 164 de autobuze și 68 de autoturisme. Guvernatorul regiunii Amur Vasili Orlov a declarat că taxa pentru utilizarea podului va fi de 8.700 de ruble (146 de dolari) și astfel costurile de construcție vor fi recuperate în 20 de ani.La începutul lunii aprilie, Rusia a finalizat construcția secțiunii sale din primul pod feroviar Rusia-China, care urmează să se deschidă în august.
Ambele proiecte fac parte din inițiativă Belt and Road a Chinei, pe care Beijingul o finanțează pentru a stimula comerțul cu Eurasia.
Cu câteva zile înainte de invazia din Ucraina, președintele rus Vladimir Putin și liderul chinez Xi Jinping au anunțat un parteneriat „nelimitat”, cu planuri de creștere a comerțului bilateral la 250 de miliarde de dolari până în 2024.