Actual

Premierul cere ANPC implicare în cazul Blue Air. Planul secret al companiei care a dus la abandonarea românilor pe aeroporturi

Premierul cere ANPC implicare în cazul Blue Air. Planul secret al companiei care a dus la abandonarea românilor pe aeroporturi

Guvernul caută soluţii pentru a aduce românii rămaşi bocaţi pe aeroporturi. Premierul Nicolae Ciucă a cerut Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorului să urmărească şi să monitorizeze îndeaproape întregul proces, iar absolut toate instituţiile trebuie să se implice în recuperarea tuturor datoriilor către stat.

Premierul cere ANPC implicare în cazul Blue Air. Planul secret al companiei care a dus la abandonarea românilor pe aeroporturi

Premierul s-a referit în şedinţa de Guvern la situaţia creată ieri legată de zborurile companiei Blue Air.

”Din această cauză, mai mulţi cetăţeni români au rămas blocaţi în mai multe aerporturi, În acest sens, începând de aseară am luat decizia să intervenim pentru a sprijin cetăţenii români, ei sunt clar afectaţi de suspendarea acestor zboruri, ministerele de linie au întreprins măsurile necesare astfel încât să îi sprijinim să vină acasă. Toate aceste demersuri trebuie făcute cu respectarea legii şi fondurile alocate de la bugetul de stat trebuie recuperate de la compania care a generat această situaţie”, a spus premierul Ciucă.

Şeful Executivului a cerut ANPC să urmărească şi să monitorizeze îndeaproape întregul proces.

”Ca atare, în acest sens, rog Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorului să urmărească şi să monitorizeze îndeaproape întregul proces, iar la nivelul ministerelor de linie să asigurăm funcţionarea tuturor structurilor care au fost nominalizate să se ocupe de această situaţie, 24 de ore, pe toată perioada în care va fi activă Hotărârea de Guvern pe care o să o adoptăm în şedinţa de astăzi”, a afirmat Ciucă.

Premierul a mai spus că a primit de la Ministerul Afacerilor Externe centralizatorul, în această dimineaţă, astfel că ”2.098 de cetăţeni români au apelat la serviciile consulare”. 

”Am văzut că pe toate aeroporturile sunt probleme şi toate companiile au probleme în asigurarea zborurilor la timp sau unele au fost chiar anulate. Este clar o situaţie dificilă, motiv pentru care, încă odată subliniez, toate instituţiile, toate ministerele se vor implica şi se vor coordona astfel încât să îi aducem pe cetăţenii români cât mai repede acasă şi aşa cum s-a desfăşurat activitatea în serviciul consular, doresc şi de aici înainte să avem aceeaşi continutate şi coerenţă în asigurarea serviciilor”, a mai spus premierul.

Horia Constantinescu: Blue Air avea în plan să intre în insolvență și să își mute activitatea și zborurile pe o altă companie. Reprezentantul companiei este cel care ne-a spus

La rândul său, preşedintele ANPC, Horia Constantinescu nu înţelege de ce oficialii de la Blue Air consideră că instituţia sa este vinovată, deşi singuri au anunţat că ar avea în plan să intre în insolvență și să își mute activitatea și zborurile pe o altă companie.

La momentul la care eu transmiteam că această companie se pregătește să iasă de pe piață undeva în toamnă, iată că lucrurile se concretizează. Achitarea taxelor către stat este obligatorie, nu este facultativă. De aceea trebuiau să ia în calcul toate aceste situații și să se asigure că nu vor periclita activitatea. Ori, dumnealor, la acest moment, au de dat cel puțin 14 milioane de euro către consumatorii vătămați la momentul încheierii procesului nostru verbal. De asemenea, au de despăgubit pe cei pe care i-au anulat după întocmirea procesului nostru verbal și iată că astăzi sunt câteva mii de pasageri cărora trebuie nu numai să le ramburseze banii decontați pe tichete, ci și cheltuielile conexe conform regulamentelor europene.

Reprezentantul companiei este cel care ne-a spus că va lua în calcul mutarea activității pe o altă companie. Nu am inventat noi acest lucru, pentru că nu aveam de unde să știu planurile ascunse ale structurii acționariatului și ale celor care administrează activitatea companiei Blue Air” a declarat Horia Constantinescu, președintele ANPC, la Antena 3.

”Sunt aproximativ 683 de mii de rezervări făcute”

”Pentru pasageri, insolvența ar însemna că, la momentul la care noi redactam primul proces verbal, aflam de la reprezentanții companiei că au aproximativ 683 de mii de rezervări făcute, gândiți-vă dacă parte dintre acești consumatori au și achitat biletele în avans, cam la ce nivel se va ridica suma finală a datoriilor acestei companii”, a mai spus Constantinescu.

”Cred că se impune evaluare din perspectivă penală”

Preşedintele ANPA consideră că ceea ce face Blue Air în acest moment nu mai ţine de sancțiuni contravenționale , ci se impune inclusiv evaluare din perspectivă penală.

„Nu văd vinovată nicio autoritate de stat care și-a executat drepturile de a proteja bugetul de stat și de a recupera sumele datorate. Cred că vinovați sunt cei care au crezut că vor putea întinde până la nesfârșit această situație”, a mai spus Horia Constantinescu.

Din informaţiile ANPC, Blue Air nu a mai achitat în ultima perioadă facturile de cherosen

„Asta ne spun o parte dintre angajaţii domniilor lor, cei care se consideră şi ei vătămaţi, alături de cele 73.000 de consumatori. La acest moment, putem să vă spunem, în varianta cea mai oficială cu putinţă, că în această săptămână am lansat o nouă invitaţie către cei de la Blue Air pentru a verifica respectarea măsurilor. Ori, iată că ceea ce invocă dânşii, că din cauza avertizărilor făcute de noi, în sensul recomandării de a-şi evalua bine condiţiile de transport (…). Iată că totuşi aeronavele par pline, dar dânşii nu mai au capacitatea de a duce la bun sfârşit ceea ce au promis consumatorilor în sensul executării cursei aeriene”, a declarat Constantinescu.