Actual

Povestea Aeroportului Băneasa. După 110 ani de la inaugurare şi 9 ani de când a fost închis pentru modernizare, se redeschide

Povestea Aeroportului Băneasa. După 110 ani de la inaugurare şi 9 ani de când a fost închis pentru modernizare, se redeschide
FOTO: Facebook/Bucharest Airports

Dacă treci prin fața lui sau dacă îl privești din orice parte și nu-i știi povestea, riști să nu observi: singurul aeroport în formă de elice din lume este în România. În plin scandal legat de anularea curselor pe bandă rulantă la Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” Otopeni, o veste bună vine în ajutorul călătorilor.

Luni, 1 august, Aeroportul Băneasa – „Aurel Vlaicu” se redeschide în plin sezon estival, după 9 ani de pauză. Anunţul a fost făcut de directorul Companiei Aeroporturi București, George Dorobanțu, pentru Radio România Actualități.

Povestea Aeroportului Băneasa. După 110 ani de la inaugurare şi 9 ani de când a fost închis pentru modernizare, se redeschide

Aeroportul Băneasa, situat în Nordul Capitalei, se redeschide luni cu ocazia aniversării a 110 ani de la inaugurare, a mai spus George Dorobanțu.

Reluarea curselor comerciale de linie se face după nouă ani în care Aeroportul Băneasa a fost închis pentru aceste zboruri și a trecut printr-un program de modernizare a clădirilor și a echipamentelor aeroportuare.

Trei companii sunt deja pregătite să înceapă cursele de linie și charter pe Băneasa, a mai precizat George Dorobanțu. Ryanair, Air Connect și Fly One, companiile care vor opera zboruri.

Mai mult, spre deosebire de Aeroportul Otopeni – „Henri Coandă”, unde pasagerii trebuie să vină cu cel puțin două ore înainte de îmbarcare, la Băneasa timpul va fi chiar de sub o oră.

Tot de la 1 august, Compania Aeroporturi București va avea o nouă conducere, după ce actualul director și-a dat demisia.

Clădirea aerogării Băneasa, restaurată ca în 1952. Costul, 11 milioane de euro

Clădirea aerogării Băneasa, care urma să devină Aeroportul Internațional Băneasa “Aurel Vlaicu”, a fost construită între anii 1948-1952 sub forma unei elice cu trei pale. Proiectul a aparținut unui grup de arhitecți români, format din Mircea Alifanti, Ascanio Damian, Nicolae Bădescu și Pompiliu Macovei.

Aeroportul Băneasa și-a început activitatea în 1921, pe fostul hipodrom, iar terminalul pentru pasageri a fost finalizat în 1952. Lucrările de modernizare au fost finalizate anul trecut. Mai multe fotografii cum arată Aeroportul Baneasa, găsiţi aici, pe Evenimentul Zilei.

„Acest terminal a fost restaurat aşa cum era el în urmă cu 59 de ani, în 1952, inclusiv marmura folosită şi mozaicul de pe pardoseală, stâlpii îmbrăcaţi în travertin şi toate celelalte elemente arhitecturale”, a explicat Valentin Iordache, purtător de cuvânt al CNAB, în iunie 2021.

Valoarea totală a lucrărilor a fost de 55 de milioane de lei, adică 11 milioane de euro, iar capacitatea proiectată este de 400 de pasageri pe oră, sosiri şi plecări. Anual, aeroportul poate primi un milion de pasageri.

Până în 1970, când s-a dat în folosință Aeroportul Otopeni – Henri Coandă, Aeroportul Băneasa a fost singurul aeroport din Bucureşti şi singurul aeroport internaţional din România.

Aeroportul Băneasa, singurul aeroport în formă de elice din lume. Trei arhitecți și o clădire cu trei pale

În aprilie 1880, la București, se năștea George Valentin Bibescu. Era nepotul domnitorului Gheorghe Bibescu al Țării Românești.

Fiul domnitorului român a avut o viață extraordinară. A fost educat în Franța și a fost ofițer în corpul de armată trimis de Napoleon al III-lea să îl susțină pe împăratul mexican Maximilian de Habsburg.

George Bibescu a câștigat o notorietate imensă în Franța, ca urmare a eroismului său din Mexic.

În anul 1901, George Valentin Bibescu a fondat Automobil Club Român. La doar trei ani după aceea, el a organizat cursa de mașini București – Giurgiu, în care piloții au circulat cu amețitoarea viteză de 66 de kilometri pe oră. România devenea, astfel, cea de-a șasea țară din lume care organiza raliuri auto.

Prinţul Bibescu s-a căsătorit Martha Lahovary

În 1902, prințul s-a căsătorit Martha Lahovary. Tatăl ei era ministru de Externe și ambasador al Regelui Carol I, iar pe linie maternă, ea era descendenta domnitorilor fanarioți din familia Mavrocordat.

În 1909, Bibescu și-a descoperit o nouă pasiune: aviația. A făcut școala de piloți și a primit brevetul de pilot cu numărul 20 în Franța. Revenit în România,a fondat Clubul Aviatic Român și Liga Națională Aeriană. A fost numit și comandant al Școlii de Piloți de la Cotroceni.

În scurt timp, a dobândit o faimă considerabilă și în plan internațional și a devenit președinte al Federației Aeronautice Internaționale.

El este cel care a fondat aerodromul Băneasa, amenajat pe o moșie moștenită de la mătușa sa, Maria Bibescu.

Apoi, la începutul anilor ’20, Băneasa a devenit aeroport și a găzduit o școală pentru piloți civili, dar și atelierele primei companii de transport aerian din lume, Compania de Navigație Aeriană Franco-Română.