Guvernul nu exclude reducerea accizei la carburanți, cum nu exclude nici plafonarea preţului la carburanţi, dar nu pare că nu se grăbeşte să decidă care este variant cea mai corectă. Purtătorul de cuvânt al PNL, Ionuţ Stroe susţine că pentru reducerea accizei, ministrul Finanţelor, social democratul Adrian Câciu trebuie să negocieze cu Comisia Europeană, iar pentru plafonarea preţurilor, Marcel Ciolacu spune că este nevoie de o plafonare clară a prețului în limite și să aibă toate companiile o marjă de profit.
PNL îl trimite pe ministrul Finanţelor la Bruxelles pentru a negocia modificarea TVA și al accizei la carburanţi
Purtătorul de cuvânt al PNL, Ionuț Stroe, a făcut o serie de declarații cu privire la posibilitățile actualei coaliții de guvernare de a reduce prețurile la carburanți. El a precizat că partidul pe care îl reprezintă dorește o dezbatere serioasă pentru a depăși această criză a scumpirilor. Doar așa, preluând cele mai bune idei, pot fi găsite soluții pentru depășirea acestei situații dificile.
În acest context, liberalul Ionuț Stroe a subliniat necesitatea unei intervenții a statului pentru a stopa creșterea nivelului de preț la carburanți. El a vorbit despre două tipuri de soluții care ar trebui adoptate.
„Soluțiile sunt de două feluri, prima soluție ține de finanțe și este legată, așa cum ați spus și dumneavoastră, de reducerea taxării pe combustibil, adică reducerea accizei, deducerea TVA-ului. Cea de-a doua ține de energie, lucrurile din zona energiei sunt destul de clare, dacă petrolul brut are un anumit preț constant, raportul lui, într-adevăr, s-a mărit, rafinarea, procesarea, etc. presupunem, că în această lume globalizată, toate astea s-au mărit”, a declarat Ionuț Stroe.
În opinia purtătorului de cuvânt al PNL, statul poate să intervină și să modifice nivelul TVA și al accizei pe care o percepe pentru carburantul vândut la pompă. El spune că, pentru a reduce acciza la pompă ar fi nevoie de o derogare de la Comisia Europeană. Aceasta trebuie obținută de Adrian Câciu, ministrul Finanțelor Publice în urma unor discuții la Bruxelles.
„În zona unde statul poate interveni, la TVA și la acciză, sunt lucruri foarte, foarte simple. De exemplu, dacă ar trebui să reducem acciza ar fi foarte complicat, pentru că în Uniunea Europeană există un nivel minim de accizare. România întotdeauna a aplicat nivelul minim al accizei și să știți că de câte ori a crescut această acciză la nivel european, a crescut și în România.
Institutului European pentru Studii Economice: Taxele și accizele aplicate sunt responsabile pentru o parte însemnată a prețului plătit de consumatori
Conform unui studiu realizat în cadrul Institutului European pentru Studii Economice de trei universitari de la Universitatea din București, ASE București și Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca, taxele și accizele aplicate producției, distribuției și comercializării carburanților în România sunt responsabile pentru o parte însemnată a prețului plătit de consumatorii finali.
La începutul lunii mai, ministrul Energiei, Virgil Popescu spunea despre șoferii români care trec granița în Ungaria pentru a face plinul că în Ungaria prețul e plafonat, că fiecare țară își face politica de preț, iar pentru scăderea prețurilor trebuie lucrat la reducerea taxelor, arie care ține de Ministerul de Finanțe.
La rândul său, liderul PSD, Marcel Ciolacu a declarat că îşi doreşte „să ne așezăm la masă, să luăm deciziile cele mai corecte, pe baza cifrelor, să intervenim unde sunt speculații, cum este acum zona de carburanți”.
„Este evident că trebuie venit cu o plafonare clară a prețului în limite și să aibă toate companiile o marjă de profit. Că nimeni nu face muncă voluntară. Nu se poate să rămânem și să avem reacție cum are Consiliul Concurenței, după 5 ani de zile sau 3 ani”, a mai declarat Ciolacu.
Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a declarat luni dimineață la sediul de partid că vrea modificarea Codului Fiscal iar companiile care au avut „venituri excepționale” de pe urma pandemiei și a crizelor de energie și carburanți să depună „un efort”.
Conform legii Concurenței, prețul carburanților poate fi plafonat pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri.