Parlamentul European a adoptat astăzi noile norme Euro 7 care se aplică în cazul tuturor autovehiculelor cu motoare pe bază de motorină şi benzină care circulă pe drumurile din spaţiul comunitar.
Pentru prima dată, standardele de poluare se referă şi la particulele eliminate prin frânare sau prin erodarea pneurilor. O altă premieră este cea a normelor pentru durata minimă de viaţă a bateriilor maşinilor electrice.
Noile norme Euro 7. Cine rămâne pe Euro 6?
Pentru mașinile mici și camionete, Parlamentul propune păstrarea celui mai mic grad de emisii valabile pentru benzină Euro 6. Asta înseamnă o scădere a emisiilor pentru motoarele diesel la aceleași cote ca și pentru benzină. Aici, textul Parlamentului este astfel mai puțin ambițios decât cel al Comisiei Europene, însă identic aproape cu cel al Consiliului. Un semn că aceasta ar putea fi varianta finală, după negocierea din Parlament și Consiliu, care este ultimul pas înainte de publicarea în Monitorul Oficial.
Eliminarea motoarelor cu combustie
Motivul pentru această abordare mai puțin ambițioasă este faptul că industria auto ar fi fost dată peste cap, în condițiile în care deja au cheltuieli cu investiții pentru a elimina motoarele cu combustie din 2035.
Europarlamentarul Alexandr Vondra, raportor al dosarului, spune că, în acest fel, prețul mașinilor ar fi crescut. Pentru restul vehiculelor, în speță de tonaj mediu și mare, Parlamentul scade nivelul emisiilor la un nivel mai ambițios decât textul Comisiei și cel al Consiliului.
Pe de altă parte, Parlamentul pune la dispoziția industriei mai mult timp pentru adaptare la noile norme. Conform acestor calcule, noua legislație Euro 7 se va aplica vehiculelor mici după 2027, iar celor mari, după 2031, în cel mai bun caz.