Codul muncii prevede că părinții au dreptul legal să lucreze de acasă. Salariații care au în întreținere copii de până la 11 ani pot solicita să lucreze de acasă. Sau să presteze în regim de telemuncă, cu condiția respectării cerințelor legii.
Legea nr. 241/2023 a introdus o modificare în Codul muncii care prevede că părinții au dreptul legal să lucreze de acasă. Conform actului normativ, salariații care au în întreținere copii în vârstă de până la 11 ani pot să muncească la domiciliu sau să presteze în regim de telemuncă.
Munca la domiciliu nu este același lucru cu telemunca. Cele două forme de prestare a activității sunt distincte. Prin urmare angajatul nu poate opta pentru una sau alta, măsura se aplică în funcție de specificul muncii. Telemunca este reglementată prin Legea 81/201 și include condiții speciale. Legea telemuncii prevede că nerespectarea dispozițiilor se sancționează cu amendă de 10.000 lei pentru fiecare persoană. În cazul contractului de muncă la domiciliu salariatul își stabilește singur programul de lucru
Părinții au dreptul legal să lucreze de acasă 4 zile pe lună
Conform prevederilor noi introduse în Codul muncii, părinții au dreptul legal să lucreze de acasă patru zile pe lună. „La cerere, salariaţii care au în întreţinere copii în vârstă de până la 11 ani, beneficiază de 4 zile pe lună de muncă la domiciliu sau în regim de telemuncă, în condiţiile Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activităţii de telemuncă, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia situaţiilor în care natura sau felul muncii nu permite desfăşurarea activităţii în astfel de condiţii”, se arată în noul act normativ.
Atenție însă – angajatorul nu este obligat prin lege să acorde acest beneficiu de patru zile pe lună. Chiar dacă angajatul face o cerere și tipul activității sale permite munca de acasă, angajatorul poate refuza.
Totuși, angajatorul este obligat să explice în scris refuzul de a accepta cererea angajaților. Motivarea trebuie făcută în termen de cinci zile lucrătoare de la depunerea cererii de către angajat.
Ce acte sunt necesare
În cazul în care se aprobă cererea, angajatorul trebuie să înscrie clauzele obligatorii prevăzute de Codul muncii sau de Legea telemuncii. Prevederea se aplică atât în cazul telemuncii, cât și în cazul muncii la domiciliu.
La rândul lor, angajații care solicită să lucreze în regum de telemuncă trebuie să respecte anumite condiții. Astfel, ei trebuie să aducă o declarație pe propria răspundere de la celălalt soț salariat. Prin această declarație, persoana respectivă trebuie să declare că nu lucrează și el de acasă în aceleași zile, conform avocatnet.
Condițiile pot fi însă mai relaxate, salariații și angajatorii pot negocia chiar mai multe zile pe lună. Și se poate renunțat la cererea pe propria răspundere, care nu este aplicabilă în cazul familiilor monoparentale. Și nici în cazul în care cel de al doilea părinte are o profesie care îi permite să lucreze de acasă sau în regim de telemuncă.