Actual

O nouă lege pentru protecția consumatorilor: Clientul decide dacă produsul defect va fi înlocuit sau reparat

supermarketurile Neconformare Supermarket, sursa foto mediafax.ro
Sursa foto: mediafax.ro

O nouă propunere legislativă de modificare a OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri prevede că, dacă produsele nu sunt conforme, comercianții trebuie să le înlocuiască sau să repare, alegerea aparținând clienților.

Proiectul de lege aprobat săptămâna trecută de Parlament prevede că – atunci când un consumator constată și raportează în cel mult 30 de zile de la livrarea produsului achiziționat că acesta nu e bun –, acesta va putea beneficia direct de înlocuirea bunului sau de repararea acestuia de către comerciant, în funcție de alegerea clientului.

Proiectul urmărește modificarea OUG 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri pentru a asigura o protecție mai bună a consumatorilor în relația cu comercianții.

Conform prevederilor legislației actuale, atunci când un client raportează, în cel mult 30 de zile de la livrare, o neconformitate a unor produse, acesta poate solicita comerciantului o anumită măsură de compensare din partea vânzătorului.

Clientul are dreptul să aleagă

Teoretic, clientul poate alege repararea produsului sau înlocuirea lui, dar, în practică, comercianții decid, cel puțin în primă fază, să reparare produsul neconform. Din acest motiv, înlocuirea produsului defect este de durată și nu oferă întotdeauna rezultatul scontat, fiind necesare în numeroase cazuri reparații ulterioare.

Modificarea propusă prin actul normativ prevede că, în situația în care clientul constată, în maximum o lună de la livrare, că anumite produse sunt neconforme, se consideră „că bunurile aveau deja un viciu la momentul achiziționării, sens în care, consumatorul trebuie să fie protejat prin înlocuirea acestora”.

OUG 140/2021, care se aplică de la 1 ianuarie 2022, stabilește cadrul legal al vânzării bunurilor și garanțiilor oferite de comercianți. Actul normativ a extins noțiunea de vânzător și în cazul activităților artizanale sau profesionale și prevede că vânzătorul trebuie să efectueze reparația sau înlocuirea bunului neconform, în baza garanției comerciale, în cel mult 15 zile, conform avocat.net.

În ce condiții poate fi refuzată cererea

Actul normativ, care, pentru a intra în vigoare, trebuie promulgat de președinte și publicat în Monitorul Oficial, arată că permiţându-le consumatorilor să solicite o reparație ar trebui să se încurajeze un consum sustenabil şi s-ar putea contribui la o mai mare durabilitate a produselor.

„Alegerea consumatorului între reparaţie şi înlocuire este limitată numai în cazul în care optiunea aleasă ar fi imposibilă din punct de vedere juridic sau factual sau, în comparație cu cealaltă opţiune disponibilă, ar crea costuri disproportionate pentru vânzător. Vânzătorul poate să refuze aducerea la conformitate bunurilor dacă atât reparația, cât și înlocuirea sunt imposibile sau i-ar crea costuri disproporţionate. Acelaşi lucru se aplică şi în cazul în care fie reparația, fie înlocuirea este imposibilă, iar cealaltă oricare altă măsură corectivă i-ar crea vânzătorului costuri disproportionate”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.

Un exemplu invocat în acest sens este cazul în care bunurile sunt situate într-un loc diferit de locul în care au fost inițial livrate, iar costurile de livrare şi transport ar putea deveni disproporționate pentru vânzător. În astfel cazuri, proiectul mai prevede că: „Dacă reparația sau înlocuirea nu au constituit măsuri corective adecvate pentru consumator în ceea ce priveşte neconformitatea constatată, consumatorul are dreptul la o reducere de preț sau să obţină încetarea contractului. Acest lucru este valabil în special atunci când vânzătorul nu a finalizat reparatia sau înlocuirea, ori vânzătorul a refuzat aducerea la conformitate a bunurilor.”