O propunere de lege depusă la Senat de către deputatul PSD Nicolae Georgescu prevede că autobuzele utilizate de către o companie care furnizează servicii publice locale într-o singură localitate nu vor mai fi nevoite să plătească rovinieta.
„În această săptămână, după consultări ce au durat câteva luni, am depus un proiect de lege ce va face dreptate pentru firmele de transport local. Pentru a înțelege despre ce este vorba și cum am motivat necesitatea adoptării proiectului, vă invit să citiți ce am scris în expunerea de motive:
Transportul public local are un puternic caracter social ce se reflectă prin faptul că autoritățile locale impun operatorului, care prestează efectiv activitatea de transport, nivelul tarifelor de călătorie, care trebuie să fie unul suportabil pentru cetățeni. Odată cu impunerea tarifelor, autoritățile publice locale se obligă să achite operatorului o compensație al cărei cuantum trebuie să acopere cheltuielile legate de prestarea serviciului. ”, a explicat Georgescu.
Autobuzele scapă de rovinietă
Însă, deputatul a precizat că „ în lipsa corelării legislative în ceea ce privește exceptarea de la obligația de plată a rovinietei pentru cele două tipuri de transport public local, transportul efectuat pe raza administrativ-teritorială a localităților membre ale asociației de dezvoltare intercomunitară este tratat discriminatoriu, tratament ce generează costuri în sarcina U.A.T.-urilor care au înțeles să se asocieze și pe care, în lipsa asocierii, nu le-ar fi avut.”
Conform propunerii de lege a deputatului PSD, în cazul în care o companie furnizează servicii publice locale într-o singură localitate, autobuzele utilizate exclusiv pentru prestarea serviciului nu vor fi impozitate cu rovinieta. Cu toate acestea, dacă localitatea decide să colaboreze cu alte localități pentru a îmbunătăți calitatea și mobilitatea serviciului de transport, operatorul care furnizează serviciul de transport nu va mai fi scutit de la plata rovinietei.
„În aceste condiții, apare un tratament discriminatoriu pentru transportul local realizat pe raza asociației de dezvoltare intercomunitară, comparativ cu situația în care fiecare dintre UAT-urile membre ar fi înțeles să îşi organizeze propriul transport local, ceea ce nu numai că este contrat dispozițiilor legale, dar denaturează spiritul legilor și voința legiuitorului. Vă voi ține la curent cu parcursul legislativ. Sper să reușim!”, a scris deputatul Nicolae Georgescu pe o rețea socială, citează Antena3 CNN.
Câți bani a câștigat CNAIR pe roviniete
În 2019, şoferii români au lăsat peste 1.5 miliarde de lei în conturile CNAIR. Această sumă depăşeşte cu mult veniturile Companiei de Drumuri din taxa de rovinietă încasată în acelaşi an, care au totalizat 314 milioane de euro, echivalentul a peste 31 de kilometri de autostradă construită în zona de câmpie cu un cost mediu de 10 milioane de euro pe kilometru. Alternativ, această sumă ar fi putut fi folosită pentru construirea unui spital regional, de la zero şi chiar și dotarea acestuia.
CNAIR nu a încasat doar din vânzarea celor 22 de milioane de roviniete în 2019, ci şi din amenzi şi sancţiuni pentru neplata taxei de Pod – Fetești. Anul trecut, au fost aplicate peste 700 de mii de amenzi și peste 150 de mii de sancțiuni de către inspectorii CNAIR. Pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale sunt montate peste 100 de camere pentru verificarea rovinietei, iar amenzile pornesc de la 250 de lei pentru autoturisme și ajung la 4.500 de lei pentru camioane. Prin urmare, suma totală încasată de CNAIR în 2019 este mai mare decât doar suma provenită din vânzarea rovinietelor.