Lifestyle

O nouă fraudă la orizont! E vorba de facturile la energie

O nouă fraudă la orizont! E vorba de facturile la energie

Facturile la energie sunt o problemă presantă pentru mulți români, iar cei care comit fraude sunt întru totul conștienți de asta. Este vorba desprea cea mai nouă tentativă de phishing – adică o schemă frauduloasă în care șarlatanii își asumă identitatea unei firme de încredere, la care victimele au cel mai adesea contracte încheiate.

De această dată, ei folosesc identitatea Transelectrica și îi copiază în cea mai mare măsură elementele vizuale distinctive. Compania de stat, chipurile, îi anunța pe clienți că au facturi restante și că riscă să li se taie curentul electric. În cazul în care victima accesează platforma de plată și își introduce datele cardului, informațiile vor intra în posesia celor care practică înșelăciunea. În consecință, v-ați putea trezi cu mulți bani lipsă de pe card dacă nu îl blocați imediat ce tranzacția frauduloasă a avut loc.

Avertismentul lansat de DNSC

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a publicat un comunicat pe pagina sa oficială de Facebook, în care descrie exact metodele prin care scamatorii intră în posesia unor date sensibile.

„Echipa DNSC vă supune atenției un nou val de atacuri de tip phishing / scam propagate prin intermediul SMS-urilor către utilizatori din România. (…) atacurile folosesc scenariul deconectării serviciilor pentru neplată, așa cum se poate observa din imaginile atașate.

– Odată ce potențiala victimă accesează link-ul din curiozitate este redirecționată către un site de phishing cere și colectează date sensibile (personale și de card), acestea ajungând în posesia atacatorilor.

– Deși conține elemente de identitate vizuală corespondente Transelectrica, este evident că nu ne aflăm pe un canal de comunicare oficial pentru respectiva companie, dacă citim numele de domeniu al site-ului pe care suntem trimiși (ithmeony[.]space)!”, titrează Antena 3 CNN.

Cum să vă protejați

Conform postării DNSC, există mai multe metode prin care să identificați fraudele. Dintre acestea, numărăm:

„- Textul mesajului este unul care nu respectă în totalitate rigorile limbii române, semn că ar fi fost tradus automat din altă limbă, fără a fi adaptat.

– Verificați mereu sursa mesajelor, înainte de a face o acțiune care v-ar putea pune în pericol datele

– Atunci când nu sunteți siguri că ar fi trebuit să primiți un mesaj, verificați transmiterea lui de către expeditor pe canalele de comunicare alternative

– Evitați accesarea de link-uri din astfel de surse necunoscute sau dubioase și verificați-le cu o soluție de securitate, atunci când aveți dubii

– Nu furnizați date personale, date de autentificare sau date financiare la cerere, în urma accesării unor astfel de link-uri.

– Dacă ați furnizat din neatenție date de card, este important să anunțați imediat banca. Dacă vi s-au furat bani din cont, depuneți o plângere la Poliție (online sau la cea mai apropiată secție)”.