Guvernul a pus în aplicare un proiect ambițios menit să aducă o reducere semnificativă a cheltuielilor bugetare, în cadrul căruia se încadrează numeroase măsuri anunțate recent de către ministrul Finanțelor, Marcel Boloș.
Documentul oficial ce conține planurile și strategiile în acest sens a fost dezvăluit, aducând în prim-plan modificări substanțiale în ceea ce privește funcțiile de demnitate publică și structurile organizaționale din diverse entități guvernamentale.
Se va reduce aparatul bugetar
Una dintre principalele măsuri vizează reducerea numărului de funcții de demnitate publică ocupate efectiv la nivelul secretarilor de stat, subsecretarilor de stat, vicepreședinților și a funcțiilor asimilate acestora. Această reducere trebuie să se materializeze cu cel puțin 20% până la data de 1 ianuarie 2024. Totodată, funcțiile vacante din aceeași categorie vor fi anulate, aceasta reprezentând o altă modalitate de a optimiza resursele.
Într-o altă direcție, numărul de posturi de consilieri ocupate în cabinetele președinților, vicepreședinților din cadrul autorităților de reglementare, agențiilor și instituțiilor publice la nivel central, dar și în alte entități, se va reduce considerabil, cu o rată de 50%, până la data de 1 octombrie 2023. De asemenea, numărul de consilieri din cabinetele conducerii de la nivel central și local va înregistra o scădere semnificativă.
Un alt aspect important al acestui plan de reducere a cheltuielilor bugetare vizează posturile vacante, care vor fi eliminate. Excepție fac câteva categorii de entități pentru care se va aplica o reducere de minim 30% a acestor posturi. Totodată, se asigură faptul că personalul cu funcții de conducere care va fi eliberat ca urmare a reorganizării va beneficia de un post de execuție în cadrul aceleiași entități.
Ce măsuri pregătește Guvernul
Pentru a da un suflu nou structurilor organizaționale, planul guvernamental introduce cerințe clare în ceea ce privește constituirea anumitor servicii, direcții sau direcții generale. Astfel, pentru constituirea unui serviciu va fi nevoie de minimum 10 posturi de execuție, pentru o direcție minimum 20 de astfel de posturi, iar pentru o direcție generală minimum 40.
În ceea ce privește ocuparea funcțiilor publice de conducere ce decurg din procesele de reorganizare, se va urma un protocol riguros bazat pe concursuri, în baza unei metodologii aprobate de conducătorul entității publice respective. De asemenea, se oferă posibilitatea ca, în urma creșterii normativului de personal și reorganizării entității, un funcționar public să poată accepta o funcție de nivel inferior celei inițial deținute, cu acordul său prealabil.
Astfel, proiectul de reducere a cheltuielilor bugetare propus de Guvern pune accent pe restructurarea funcțiilor de demnitate publică și pe optimizarea structurilor organizaționale în vederea unei utilizări eficiente a resurselor publice. Aceste măsuri vin în întâmpinarea necesităților actuale ale economiei și asigură că fiecare post și fiecare funcție își are rostul și contribuie la buna funcționare a entităților guvernamentale, potrivit HotNews.