Un nou marcaj rutier va fi tot mai vizibil pe șoselele din Europa și, foarte posibil, și în România. Acest nou semn de circulație introdus pe șosele va demarca benzile de circulație cu regim special.
Creșterea numărului de mașini în trafic creează probleme în întreaga lume. Aglomerația și ambuteiajele sunt probleme cu care se confruntă șoferii nu doar în orașe, ci și pe șosele. Autoritățile caută soluții care să le permită să amelioreze această situație, iar noul semn de circulație introdus pe șosele poate ajuta.
Noul marcaj rutier, care va fi întâlnit tot mai des în Europa, ajută la crearea de benzi cu grad mare de ocupare. Acestea sunt rezervate exclusiv mașinilor cu mai mult de un pasager.
Benzile cu grad mare de ocupare sunt introduse în mod special pe drumurile aglomerate pentru mașinile cu mai mulți pasageri. Astfel autoturismele respective pot să beneficieze de un trafic rutier mai puțin congestionat. Crearea acestor benzi a fost concepută ca o măsură o încurajare și recompensare a celor care își „partajează” vehiculele cu colegii de lucru sau membrii familie. Creșterea numărului de pasageri este considerată esențială pentru reducerea nivelului de utilizare a automobilelor și decongestionarea traficului.
Unde s-a introdus deja noul semn de circulație
Deși conceptul nu este nou, benzile cu grad ridicat de ocupare nu sunt încă prea frecvent întâlnite în Europa. Modelul a fost introdus pentru prima oară în Statele Unite în 1970 pentru a încuraja transportul mai multor persoane într-o mașină. Lucru care a și reușit. În prezent, în SUA sunt peste 20 de state care au adoptat benzile cu grad ridicat de ocupare pe mii de kilometri de șosele. Soluția este apreciată de șoferi, dar și de autoritățile americane. În plus, în ultimii ani, în unele state benzile cu grad mare de ocupare au devenit accesibile și șoferilor care dețin mașini electrice. Măsura în acest caz se aplică indiferent de numărul de pasageri.
În Europa, cele mai multe benzi cu grad mare de ocupare se regăsesc în Spania. Autoritățile iberice au revizuit sistemul rutier național și au introdus mai multe astfel de benzi în Madrid, Barcelona și Granada. Noile indicatoare permit accesul mașinilor cu cel puțin doi pasageri. Numărul minim de persoane care trebuie să se afle în interiorul mașinii pentru a putea circula pe o bandă cu grad mare de ocupare este însă stabilit de autoritatea care gestionează drumul respectiv, conform romaniatv.
Bucureștiul, campion la ambuteiaje
Anul trecut, conform unui studiu al companiei GoShorty, Bucureștiul ocupa locul patru în clasamentul mondial al aglomerației rutiere. Capitala era depășită doar de Istanbul (Turcia), Bogota (Columbia) și Mumbai (India).
Conform indexului TomTom, Bucureștiul a urcat rapid în clasament, avansând de pe locul 14, unde se situa în 2019, pe a patra poziție. Conform statisticilor, bucureștenii petrec într-un an, în trafic, 115 ore. Nivelul mediu al congestiilor de circulație este de 50%, afectând atât șoferii, cât și transportul public.
La polul opus se află Geneva (Elveția) și Sofia (Bulgaria), unde nivelul mediu de congestie este de aproximativ 30%, timpul petrecut în trafic anual fiind sub 70 de ore.