Cristian Mungiu s-a întors aseară pe covorul roșu de la Cannes, în calitate de regizor prezent în competiția oficială, după o pauză de 8 ani, de la ultimul său film care a concurat pentru Palme d’Or – Bacalaureat. Alături de echipa filmului, actorii Judith State, Maria Drăguș, Macrina Bârlădeanu, Marin Grigore și Orsolyna Moldovan, Mungiu a intrat în sala de proiecții în aplauzele publicului care s-a ridicat în picioare. Un sat din Transilvania ca laborator exploziv al xenofobiei: cineastul român Cristian Mungiu, în competiţie la Cannes, speră cu „RMN” să deschidă ochii europenilor despre acest rău care îi roade, scrie AFP.
Mungiu a arătat la Cannes povestea celor doi srilankezi, angajați de un brutar maghiar, împotriva cărora sătenii au protestat
Acţiunea se derulează la câteva zile după Crăciun, într-un sat din Transilvania, microcosmos unde comunităţile au trăit una lângă alta de secole: se vorbeşte română, maghiară sau germană, mărturie a unei istorii lungi şi zbuciumate. Romii au dispărut de acolo, alungaţi de locuitori şi de prejudecăţi. Dar din nou „blestemaţii pământului” şi-au făcut apariţia, trei din Sri-Lanka, veniţi să lucreze la brutăria din colţ, românii fiind toţi plecaţi să lucreze în Vest.
Pe fondul precarităţii, a prejudecăţilor şi tradiţiilor, conflictele între comunităţi vor renaşte, ameninţând să distrugă pacea din această mică comunitate.
Așteptările iubitorilor de film și ale criticilor au fost mari, iar tema filmului, foarte actuală, multietnicitatea și rasismul în UE, îi dă și mai multe șanse la câștigarea unui premiu.
Criticul Peter Bradshow de la The Guardian a fost, totuși, rezervat, în recenzia publicată după premiera filmului “R.M.N”, căruia i-a dat doar 3 stele din 5.
“Stilul narativ al lui Mungiu este la fel de lipsit de empatie și discret ca întotdeauna, cu o secvență remarcabilă în care un “consiliu” este organizat, în care paranoia rasistă a fiecăruia poate fi emisă liber; aceasta este arătată într-un cadru-secvență lung, static. RMN este un film cu un ritm lent, sumbru, ale căruit viziuni empirice de la final sunt puțin dezamăgitoare. Dar este strâns legat de disfuncționalitatea și nefericirea din Europa, care trec neraportate și neadmise.”, a titrat azi The Guardian.
Cristian Mungiu este unul dintre cei mai apreciați regizori de la Cannes, de la câștigarea Palme d’Or cu 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile
David Ehrlich, de la publicația americană Indiewire, notează filmul cu B+, corespondentul notei 9+.
“Este o eleganță rară în felul în care Mungiu stabilește istoria acestui loc și diviziunile sale culturale și o omnisciență în felul în care anticipează viitorul; plasat în 2019, deși scris în 2021, filmul prezintă câțiva din sătenii mai vocali în rasismul lor referindu-se la vecinii lor din Sri Lanka ca “viruși” ale căror mâini pot împrăștia orice fel de boală.” – scrie Indiewire.
Iar publicația Deadline notează:
“Acesta este un film rațional, bine-venit și cerebral despre aspecte ale prejudecății și politicii europene despre care nu se vorbește prea des, cel puțin în Statele Unite. Perspectiva fresh, din prima linie, asupra vieții din astfel de sate este una provocatoare și bine-venită, chiar și cu stilul calm, observațional al filmelor precedente ale regizorului.
Din 3 iunie, filmul va intra în cinematografe în România.
Filmările au fost realizate în perioada noiembrie 2021-ianuarie 2022, în principal în satul Rimetea din județul Alba, dar și în alte localități din Transilvania
R.M.N. pornește de la știrea reală din 2020, când doi sri-lankezi angajați la o brutărie din județul Harghita au fost ținta unui protest al localnicilor maghiari care cereau înlăturarea lor.
Bugetul filmului a fost de circa 2,8 milioane de euro, iar creditul alocat de CNC România este de 3 milioane de lei.
Filmul este produs de către Mobra Films (The Sisters Brothers, La Civil) și coprodus de către Why Not Productions (I, Daniel Blake, Deephan), Wild Bunch International (Titane), France 3 Cinema și Le Pacte (Franța), Les Films du Fleuve (Belgia), Filmgate Films și Film i Väst (Suedia), cu sprijinul Canal+, finanțat de Centrul Național al Cinematografiei din România și susținut de Eurimages.
Filmul a fost vândut deja din faza de scenariu în 21 de țări.
Aceasta este cea de-a șasea participare a regizorului Cristian Mungiu la Cannes. Occident (Quinzaine des Réalisateurs, 2002) și Amintiri din Epoca de Aur (Un Certain Regard, 2009) au fost selecționate în secțiuni paralele, în vreme ce în competiția oficială au fost prezentate 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile (Palme d’Or, 2007), După Dealuri (Premiile pentru interpretare feminină pentru Cosmina Stratan și Cristina Flutur și Premiul pentru cel mai bun scenariu în 2012) și Bacalaureat (Premiul pentru cea mai bună regie în 2016).
În 2013, Cristian Mungiu a fost prezent în juriul competiției oficiale, iar ulterior a prezidat juriile Cinefondation (scurtmetraje) și al secțiunii Semaine de la Critique.