Austriecii de la Strabag, companie care are în acționariat și un magnat rus, blochează dezvoltarea Aeroportului Satu Mare după ce a pierdut licitația. Compania, care se asociase cu o firmă din Cluj, a pierdut licitația și a depus acum o contestație în instanță. Aeroportul este presat de timp pentru că finanțarea vine din fondurile europene (FEDR) dedicate reabilitării şi modernizării infrastructurilor aeroportuare din România, iar Strabag profită de asta, transmite Clujust.
Modernizarea Aeroportului de la Satu Mare mai aşteaptă. După ce au pierdut licitaţia, austriecii de la Strabag au contestat
Strabag nu înregistrează prima victimă. Este deja de notorietate scandalul de la Iași, unde Strabag a câștigat contractul pentru construcția terminalului T4 de la Aeroportul Iași, iar în prezent este acuzată de fraude cu fonduri europene, după ce a iniţial, în licitaţie, s-au solicitat stâlpi și grinzi metalice, iar acum construcția se face cu stâlpi și grinzi din beton armat.
România poate pierde finanțarea
Lucrările ar trebui să fie executate de Asociarea Bogart-Selina-Uti. Aceasta a câtigat licitația după ce a dat asigurări că poate face modenizările fără ca aeroportul să fie închis pe perioada lucrărilor.
Investiția este finanțată cu fonduri europene (FEDR), iar principala condiție pentru acordarea banilor este ca lucrările să fie finalizate până la sfârșitul anului 2023. Acestea nu pot începe până când contestația celor de Strabag nu este analizată în instanță. Procedura este una de durată, iar autoritățile riscă să piardă finanțarea europeană, dacă nu se vor respecta termenele de execuție.
Compania Strabag creează probleme şi la Aeroportul Iaşi
Compania Strabag activează pe piața construcțiilor din România încă din 1991. Recent a câștigat licitația pentru extinderea Aeroportului Iași, un contract de 67 de milioane de euro. Și în cazul acestei investiții au apărut probleme.
Strabag a oferit cel mai mic preț cu promisiunea că va folosi la noul terminal stâlpi din oțel și grinzi metalice, conform cerinței exprese din caietul de sarcini. Ulterior s-a apelat la betonul prefabricat, o soluție mult mai ieftină. Autoritățile au spus atunci că oțelul trebuia adus din Ucraina și acest lucru a devenit imposibil după declanșarea războiului.
Tot Strabag a efectuat în urmă cu câțiva ani și mai multe lucrări la Aeropotul din Baia Mara. În final prețul a fost dublu decât cel inițial.
În prezent, compania austriacă Strabag construiește clădirea de birouri Arghezi 4, lângă Piață Universității, podul suspendat peste răul Someș din Satu Mare și drumul de legătură dintre șoseaua de centură a municipiului Oradea (Giratie Calea Santandrei) și Autostrada A3 (Biharia).
În anul 2021, compania a avut un profit net de 51.102.982 lei.