Potrivit unui articol al Sindicatului Național Sport și Tineret (SNST), făcut public pe pagina acestuia, în 2021 ministrul Novak a ascuns BMW-ul instituției în garaj după ce l-a avariat în trafic.
Și din acel moment, acesta a încercat să mușamalizeze accidentul, îndepărtându-i pe cei care au avut informațiile cu privire la împrejurările în care a avut loc tamponarea, susține Andy Nagy, preşedintele Sindicatului Sport şi Tineret. Tot el a afirmat că dosarul penal a fost înregistrat la Parchetul General, la sesizarea SNST.
A folosit mașina instituției în scop personal
Iar motivul acestor acțiuni ulterioare accidentului este dat de faptul că accidentul a avut loc în timp ce ministrul Novak se întorcea de la o competiție de ciclism, la care a concurat în calitate de sportiv, activitate care nu are legătură cu îndeplinirea atribuțiilor specifice funcției sale de ministru al Sportului.
Deci, în loc ca sportivul Novak să se deplaseze cu mașina personală către acest eveniment, el s-a folosit, în mod illegal, de autovehiculul ministerului și de șoferul plătit de instituție.
Pe de altă parte, ministrul Novak ascundea altă infracțiune, respectiv încerca să mușamalizeze accidentul pentru a nu se descoperi că a condus ilegal autoturismul ministerului.
Și mai grav decât atât…
După mai multe verificări ale documentelor și solicitări către instituțiile statului, în final s-au aflat următoarele: Novak Carol-Eduard, ministrul Sportului, nu deține un permis de conducere special și conduce ilegal, deși ar trebui să conducă numai autovehicule adaptate condiției sale, fiind încadrat în grad grav de handicap.
Antecedentele actualului ministru al Sportului
În anul 1996, la doar 20 de ani, Eduard Novak a suferit un accident de mașină care a dus la amputarea piciorului drept. De atunci, viața lui s-a transformat radical, devenind o luptă zilnică.
„Eu nu mi-am pierdut doar laba piciorului drept, eram în lotul pentru Nagano la patinaj şi mi-a luat doi ani să-mi dau seama care este menirea vieţii mele. Poate asta a fost soarta mea, ca viaţa mea să se îndrepte către ciclism”, a declarat Novak, citat de gsp.ro.
Mașinile, pentru a putea fi conduse de persoane cu astfel de probleme, trebuie modificate și omologate
Conducătorii auto știu în caz de proteză la piciorul drept, mașina trebuie modificată și omologată, sunt mutate comenzile de picior la mână, iar permisul de conducere este unul special.
Astfel, ținând cont de cele precizate anterior, ministrul Sportului a condus ilegal mașina ministerului. Se subliniează faptul că autoturismul instituției nu este modificat și omologat conform Ordinul MTCT nr.2132/2005 – ANEXA Nr. 9: LISTA cu modificările speciale aduse autovehiculelor în scopul conducerii de către persoanele cu handicap.
De altfel, niciuna dintre mașinile pe care le conduce ministrul Sportului nu este adaptată conform legii. Cu un total dispreț față de lege, un membru al Guvernului a ignorat, timp de ani de zile, obligația de a se conforma condițiilor de conducere a autoturismelor de către persoane încadrate în gradul grav de handicap locomotor și care au obţinut permise auto anterior încadrării în grad şi tip de handicap.
Ministrul Sportului s-a ales cu dosar penal
Prin urmare, pentru Novak Carol-Eduard, ulterior sesizării organelor de urmărire penală a faptelor săvârșite în data de 13.06.2021 de ministrul Sportului, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiție Secția de Urmărire Penală și Criminalistică a deschis dosarul penal nr.2984/P/2022, în cadrul căruia se efectuează urmărirea penală sub aspectul săvârşirii infracțiunilor de conducere a unui vehicul fără permis de conducere, faptă prevăzută de art. 335 alin. 2 din Codul penal, de încredințare a unui vehicul unei persoane fără permis de conducere, faptă prevăzută de art. 335 alin. 3 din Codul penal şi de abuz în serviciu, faptă prevăzută de art.297 alin. 1 din Codul penal.
Ministrul Sportului, un contraexemplu pentru tineri
Întrucât ministrul sfidează legea și se urcă ilegal la volan, arătă, de fapt, că funcția de ministru îi permite orice infracțiune, adică poate face orice ilegalitate și nu pățește nimic!
Și mai mult decât atât, după ce că a condus ilegal, după ce că a folosit mașina în interes personal și a făcut accident, ministrul Novak nici nu a plătit reparația autoturismului.
Astfel, văzând că societatea de asigurare a refuzat să acorde despăgubirea, tocmai pentru că auto nu a fost condus legal, ministrul Sportului a dat dispoziție ca toată cheltuiala să se facă din bani publici, din bugetul alocat sportivilor.
40.992,57 de lei, servicii de întreținere și reparații autoturism BMW X5, plătiți din banii publici
Iar, potrivit documentelor obținute de SNST, pentru avariile autoturismului (rezultate în urma accidentului produs de Eduard Novak), Ministerul Tineretului și Sportului a plătit, în data de 29 iunie 2021, suma de 40.992,57 de lei, servicii de întreținere și reparații autoturism BMW X5, către SC SD Prestige IMPEX 97 SRL.
SNST vrea să recupereze prejudiciul adus bugetului Sportului
Sindicatul Naţional Sport și Tineret (SNST) acționează pentru recuperarea prejudiciului adus bugetului Sportului; prin adresele nr.431/08.11.2022 și nr.432/08.11.2022, sindicatul a sesizat Curtea de Conturi și Corpul de Control al Prim Ministrului cu solicitarea de a fi recuperate toate sumele plătite de minister pentru reparațiile autoturismului avariat de la persoana vinovată de producerea accidentului.
Alți factori implicați în dosarul penal
În dosarul penal în care este cercetat, Ministrul Novak atrage după el și alte persoane care se pot face vinovate:
- Șoferul personal al ministrului; pentru că a încredințat autoturismul unei persoane care nu avea dreptul legal de a conduce autoturismul instituției, nu avea permis special și mașina nu era omologată pentru persoane cu handicap grav (proteză la piciorul drept).
- Medicii generaliști și de specialitate, care de-a lungul celor 26 de ani au eliberat vizele medicale pentru reînnoirea permisului auto pentru numitul Novak Carol Eduard. Medicul de familie care nu a informat serviciul de eliberare a permiselor auto așa cum era obligat să o facă în cazul de față. *Medicul are obligația legală ca atunci când identifică la un pacient afecțiuni care pot afecta aptitudinile fizice sau mentale ale conducătorului auto să trimită pacientul spre evaluare către o unitate sanitară autorizată și să informeze imediat serviciul de eliberare a permiselor pentru conducătorii auto.
- De asemenea, se impune a se cerceta și implicarea conducerii Direcției economice / patrimoniu din cadrul Ministerului Sportului, în această activitate de avansare în mod ilegal a sumelor din fonduri publice, având în vedere dispozițiile art. 24 din Legea nr. 500/2002, care prevăd că:
„(1) Angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor din fonduri publice se aprobă de ordonatorul de credite, iar plata acestora se efectuează de către conducătorul compartimentului financiar-contabil/persoana responsabilă cu efectuarea plăţii.
(2) Angajarea şi ordonanţarea cheltuielilor se efectuează numai cu viza prealabilă de control financiar preventiv propriu şi a controlului financiar preventiv delegat, după caz, potrivit dispoziţiilor legale.”
Alte documente supuse cercetării
De asemenea, sunt cercetate și următoarele înscrisuri: documentele justificative, nota de fundamentare și scopul în baza cărora s-a făcut deplasarea cu autoturismul ministerului, marca BMW X5, în data de 13.06.2021, pentru a se constata faptul că deplasarea nu avea legătură cu atribuțiile ministrului sportului, ci era făcută în scop personal, un motiv în plus pentru care reparația autoturismului trebuia imputată lui Novak.
Potrivit snst.ro, „acest articol nu este despre discriminare așa cum ar putea spune ministrul Novak, ci despre nerespectarea legii și recuperarea banilor cheltuiți illegal”.
Ce explicații a dat ministrul Novak despre această situație
În exclusivitate pentru Antena 3 CNN, Eduard Novak susține că nu a greșit cu absolut nimic.
Ministrul Sportului a declarat că n-are nevoie de niciun fel de permis special și că nu a ascuns mașina după avarie, așa cum îl acuză Sindicatul Național de Sport și Tineret.
„Haideți să fim foarte clari. Aveam voie să conduc, şoferul meu se simțea foarte nasol în drum spre București. Mă întorceam către serviciu.
A fost o tamponare normală, ca pentru oricine altcineva, nu mai mult de o avarie. N-a fost nimic.
În primul rând, eu am condus de 23 de ani cu aviz medical, nu am nevoie să modific nimic la maşină. Așa conduc de 23 de ani, nu există nicio altă suspiciune. A fost un accident și atât (…).
Este un permis normal cel pe care îl am, eu nu am nevoie de niciun permis special.
Este un atac de cea mai joasă speță care se poate întâmpla. Deci oamenii într-adevăr sunt disperați ca să dea în mine, dar și din faptul că eu sunt cu dizabilitate. Deci asta este, chiar eu nu mai înțeleg.
Deci mașina a fost în garaj, am raportat la CASCO, s-a reparat mașina, toate demersurile care trebuie normal”, a declarat Eduard Novak, luni, în exclusivitate la Antena 3 CNN.