Bucureștenii riscă să fie nevoiți să meargă pe jos sau să se înghesuie în autobuze și tramvaie, cu sau fără aer condiţionat. Metrorex este aproape de colaps și susține că acest lucru s-ar datora prețului energiei. Societatea nu mai are bani să plătească facturile pentru serviciile de mentenanță.
Metrorex, în colaps. Fără metrou, Capitala este paralizată. Nicuşor Dan nu vrea să preia compania
Societatea Metrorex a anunțat că nu mai are bani să plătească facturile pentru serviciile de mentenanță, în contextul în care are datorii de peste 30 de milioane de euro la Alstom, firma care se ocupă de acest lucru.
Reprezentanții companiei de metrou au precizat că toate metrourile din Capitală vor avea întârzieri din cauza că unele garnituri vor fi retrase din circulație.
“Flota Metrorex are în exploatare 82 de trenuri. În conformitate cu normativele existente, acestor rame li se efectuează toate reviziile și reparațiile planificate prevăzute în planul de mentenanță întocmit de fabricantul trenului.
Alstom Transport SA, prestatorul de servicii de mentenanță și salubritate cu care Metrorex are un contract în vigoare, își reduce activitatea la metrou”, se arată în comunicatul Metrorex.
Alstom a anunțat o suspendare progresivă a serviciilor de mentenanță
Din toată flota exploatată de Metrorex, firma Alstom asigură mentenanța la un număr de 39 de trenuri. Din cauza problemelor, intervalele de circulație pe magistrale se vor mări proporțional cu numărul de trenuri oprite din cauza neefectuării reviziilor. Mai exact, trenurile vor veni la 10 minute, informează reprezentanții Metrorex.
Sindicaliștii au cerut intervenția ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, pentru a face demersurile necesare privind efectuarea plăților la Alstom.
De asemenea, reprezentanții Metrorex încearcă să obțină fonduri pentru achitarea datoriei de 30 de milioane de euro, solicitând astfel firmei Alstom să nu ia decizii care să afecteze călătorii.
„Fără energie electrică roata nu se învârte. Se discută despre trecerea metroului la Primăria Capitalei. Ideea nu e nouă, însă ne întrebăm cu ce bani o să ţină Primăria Generală metroul? O precizare: în Capitala Europeană, Bruxelles, metroul are 3 surse de finanţare: bugetul de stat, bugetul regiunii şi bugetul oraşului Bruxelles. Este şi normal, căci în acest oraş se regăsesc marile instituţii europene, naţionale, iar regiunea Bruxelles este aducătoare de venituri importante în PIB”, au precizat reprezentanții Metrorex.
De asemenea, politicul prin deciziile sale a dus la acest deficit de finanțare, magistrala V generând costuri suplimentare de aproape 110 milioane de euro. Metrorex a fost obligat să plătească aceste sume, deşi vinovat era politicul nu oamenii din metrou, se mai arată în comunicatul companiei de metrou, notează Hotnews.ro.
Sorin Grindeanu a anunţat că vrea să scape de Metrorex de la Ministerul Transporturilor
La începutul săptămânii, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a anunţat că vrea să scape de Metrorex de la Ministerul Transporturilor. El susține că metroul trebuie să fie „în gestiunea Bucureștiului” și că nu e normal ca un moldovean să plătească pentru transportul în comun din Capitală. În replică, primarul general Nicușor Dan spune că „Bucureștiul nu e ținut în spate de nimeni”, dimpotrivă.
Sorin Grindeanu a declarat luni că este „deschis” pentru discuții cu Primăria București pentru un transfer al Metrorex care este susținut acum din bani de la Ministerul Transporturilor.
„Am mai spus acest lucru – de ce nu se plăteşte de la bugetul statului transportul în comun la Cluj, la Iaşi, la Craiova, la Timişoara? (…) Eu sunt deschis să am o discuţie cu Primăria Generală a Bucureştiului, dacă îşi doresc acest lucru, astfel încât totuşi transportul în comun în Bucureşti să fie în gestiunea Municipiului Bucureşti. Legea poate fi făcută în aşa mod încât, şi nu vreau să fiu înţeles greşit, tot acest transport e de interes naţional, se pot găsi soluţii. Dar de ce să plătească un moldovean pentru transport? Ştiu că supăr bucureştenii acum, dar nu e corect”, a spus ministrul Transporturilor.
El a precizat că „aproximativ 700 de milioane au cerut cei de la Metrorex, pe diverse capitole”.
Nicușor Dan: „Bucureștiul nu e ținut în spate de nimeni! Nici de Timișoara, nici de Iași, nici de alte orașe”
Nicușor Dan îi transmite, în replică, lui Sorin Grindeanu că „administrația locală din București nu primește atât cât ar trebui să primească” deși Capitala produce un sfert din PIB-ul României.
„Bucureștiul nu e ținut în spate de nimeni! Nici de Timișoara, nici de Iași, nici de alte orașe sau județe. Dimpotrivă, Bucureștiul e cel care contribuie la susținerea celorlalte regiuni ale țării, iar asta e firesc pentru dezvoltarea României.
Cu 10% din populația țării, Bucureștiul produce aproximativ un sfert din PIB-ul României. Deci bucureștenii produc mult peste media națională, dar, cu toate astea, administrația locală din București nu primește atât cât ar trebui să primească pentru nevoile Capitalei. Asta e realitatea, iar dincolo de asta mai constat că PSD e în continuare un partid anti-București”, a scris pe Facebook Nicușor Dan.
Ce subvenție dă statul pentru metroul din București
Subvențiile suportate din bugetul Ministerului Transporturilor pentru Metrorex sunt de peste 800 de milioane de lei.
În bugetul pe 2021 subvenția fusese mult diminuată, de la 683 de milioane de lei în 2020, la 600 de milioane de lei propuși pe anul 2021, într-un moment în care fostul ministru Cătălin Drulă deschisese un război cu sindicaliștii de la metrou și acuza că nu poate susține de la buget creșterea salariilor de 18% pe care angajații și-au dat-o cu un an în urmă. Drulă acuza atunci că Metrorex nu-și acoperă bugetul decât 30% din venituri proprii, deși a decis să mărească salariile angajaților.
Ulterior, după plecarea sa din minister, sumele acordate către Metrorex au crescut până la valoarea de circa 818 milioane (valoarea preliminată pentru anul 2021 conform proiectului de buget).