Intrebat dacă școala trebuie să înceapă, Alexandru Rafila a spus ”Eu cred că trebuie să înceapă.” Acesta a nunațat și și a menționat că acest lucru depinde foarte mult de contextul epidemiologic local, din fiecare județ.
Din păcate, așa cum știm, sunt județe unde circulația și transmiterea este mai intensă, altele unde este mult mai redusă. Există trei scenarii, e foarte bine că există astfel de scenarii care permit o flexibilizare a deciziei legată de modul de desfășurare a activității didactice.
”Dar ăsta este doar un element, celălalt element există, trebuie să luăm în considerare așa-numitul interes superior al copilului, care este și în zona sănătății, dar este și în zona educației, și nu putem să neglijăm acest lucru. Iar educația nu înseamnă doar transmiterea unor informații, pur și simplu a unor informații; înseamnă și integrarea într-un colectiv, socializarea, comunicarea directă. Este important, chiar ne puneam problema, și cred că și-au pus mulți problema cum o să fie, de exemplu, profesorii cu mască, pentru că, de multe, ori, mimica, gestica, comunicarea verbală este importantă și poate că există soluții și pentru acest lucru, care să protejeze profesorul și copiii, dar care să permită o interacțiune cel puțin vizuală corespunzătoare între copii și dascăl.” este de părere Alexandru Rafila.
Tinerii au o responsabilitate, trebuie să-și protejeze familiile
O problemă o reprezintă tinerii cuprinși între 14 -18 ani, pentru ei nu este o problemă, pentru copiii de liceu nu este o problemă, pentru această categorie de vârstă COVID-ul nu există, ca, de altfel, niciun fel de boală sau bătrânețea nu există. Acești tineri își doresc să socializeze, să se distreze, nu pot înțelege de ce să stea izolați.
Alexandru Rafila: Intr-un interviu cu doctorul Hans Kluge, directorul regional al Organizației Mondiale a Sănătății, care reprezintă organizația la nivelul regiunii europene, exact această țintă a avut, exact acest segemnet de populație, tinerii, pentru că ei trebuie să se distreze, exact asta spunea și dânsul, dar trebuie să înțeleagă că au și ei o responabilitate, în primul rând să își protejeze familiile. Adică, lucrurile nu trebuie luate în derâdere și familia aici trebuie să fie foarte serioasă în a transmite mesajul, fie că îl transmit copiilor, fie că îl transmit adolescenților, pentru că la adolescenți v-ați referit cred că mai mult decât la copiii mici. Mai mult, cred că mai este ceva, exemplul din familie. Dacă în familie toată lumea poartă mască atunci când trebuie, se spală pe mâini atunci când trebuie, păstrează distanța atunci când sunt în zone publice, cred că acest lucru, exemplul repetat, va avea un impact asupra tuturor membrilor familiei, deci, implicit și asupra adolescenților. Dacă familia însă va lua oarecum în derâdere și va considera că lucrurile astea sunt doar pentru momente în care nu ai ce face, dar, în rest, nu respectăm regulile și mesajul pe care îl trimitem subliminal tinerilor este că nu trebuie să ne adaptăm la aceste reguli, decât în anumite circumstanțe și nu întotdeauna, atunci sigur că și ei vor avea o reacție de rerspingere și, până la urmă, se va întâmpla ceea ce spuneți dumneavoastră, iar riscul de transmitere în afara școlii, prin deplasare, prin diverse tipuri de activități pe care le au ei împreună, este unul real și cu siguranță va avea impact și asupra epidemiologiei generale a acestei infecții.