Uniunea Europeană a stabilit restricții mai stricte pentru Apple, Amazon, Alphabet, proprietarul Google, Meta Platforms, ByteDance și Microsoft. Oficialii i-au numit pe aceștia „gatekeepers” digitali în temeiul Legii privind piețele digitale (DMA).
Autoritățile de reglementare au deschis patru investigații. Acestea vizează serviciul iMessage al Apple și activitățile Bing, Edge și Advertising ale Microsoft. Companiile au susținut că nu ar trebui să se califice în conformitate cu noile norme.
Restricții UE pentru aplicații
Companiile care operează un „serviciu de platformă de bază”, cum ar fi Google Search, vor trebui să se conformeze DMA până în martie 2024. DMA urmărește să stopeze capacitatea Big Tech de a abuza de puterea lor de piață. De asemenea, dorește să faciliteze funcționarea online a jucătorilor mai mici. Șapte companii au notificat deja de la sine Comisia că îndeplinesc pragurile pentru statutul de gatekeeper în conformitate cu legea.
Serviciile de platformă de bază acoperă o gamă largă de oferte ale companiilor. Acestea pot fi motoare de căutare, rețele sociale, magazine de aplicații, platforme de mesagerie, asistenți virtuali, browsere web, sisteme de operare și servicii de intermediere online.
Aceste platforme ar trebui să aibă cel puțin 45 de milioane de utilizatori activi lunar în UE. Cifra de afaceri s-ar ridica la cel puțin 7,5 miliarde de euro în ultimii trei ani financiari sau o capitalizare de piață de 75 de miliarde de euro. De asemenea, acestea ar trebui să reprezinte o „poartă de acces” pentru ca întreprinderile să ajungă la utilizatorii finali. Acestea ar trebui aibă un „impact semnificativ” asupra sectorului de afaceri din UE și o „poziție consolidată și durabilă” pe piețele lor respective. Comisia are competența de a desemna „gatekeepers” în afara acestor praguri pentru a capta serviciile care creează blocaje în economia digitală.
Platformele impuse restricțiilor
Apple a declarat la începutul acestui an că magazinul său de aplicații iOS App Store are aproximativ 101 milioane de utilizatori activi în medie lunară. Acesta se califică drept o platformă online foarte mare (VLOP) în conformitate cu noua reglementare a UE privind moderarea conținutului, Legea privind serviciile digitale.
Opt dintre produsele Google ale Alphabet conferă companiei statutul de gatekeeper. În februarie, compania a declarat că Google avea 332 de milioane de utilizatori medii lunare pentru căutare. Tehnologia de publicitate de pe serviciul său de browser face deja obiectul unei anchete a UE privind un comportament anticoncurențial.
Google Play este cel mai mare magazin de aplicații din lume. Acesta are o medie de 274,6 milioane de utilizatori activi lunar. Asta înseamnă că se califică, de asemenea, ca VLOP.
Amazon este actorul dominant pe piața europeană de comerț electronic, cu peste 1 miliard de vizite lunare din partea consumatorilor. De asemenea, compania a avut anul trecut o capitalizare de piață de 1.290 de miliarde de euro. Acest lucru o plasează mult peste valoarea de referință a DMA, conform politico.
Facebook a avut 255 de milioane de utilizatori activi în medie lunară numai în Europa în a doua jumătate a anului 2022. În același timp, Instagram a avut aproximativ 250 de milioane de utilizatori, a declarat compania în februarie.
Compania a susținut că DMA a împiedicat-o să își lanseze imediat noua aplicație Threads în UE. Acest lucru s-a întâmplat din cauza faptului că în prezent necesită un cont Instagram pentru a se autentifica. Lucrul acesta nu ar fi permis de noile reguli.
Platforma de cumpărături online a Facebook este o poartă de acces esențială pentru micii comercianți cu amănuntul și pentru piața second-hand. Aplicația de partajare de videoclipuri a ByteDance a atins pragul Comisiei în ceea ce privește numărul de utilizatori activi lunar.