Iranul a capturat miercuri un al doilea vas petrolier în decursul unei săptămâni în apele Golfului, a anunțat Marina americană, fiind cea mai recentă escaladare a unei serii de capturi sau atacuri asupra navelor comerciale în apele Golfului începând din 2019.
A cincea flotă a marinei americane, cu sediul în Bahrain, a declarat că petrolierul Niovi, sub pavilion Panama, a fost capturat de Marina Corpului Gărzilor Revoluționare Islamice (IRGCN) din Iran la ora 6:20 a.m. (04:20 ora României) în timp ce trecea prin strâmtoarea îngustă Hormuz.
În cadrul primei reacții a Iranului, procurorul din Teheran a anunțat că petrolierul a fost confiscat în baza unui ordin judecătoresc, în urma unei plângeri depuse de un reclamant, a declarat agenția de știri Mizan a sistemului judiciar. Nu au fost furnizate alte detalii.
Joi, Iranul a confiscat primul petrolier
Incidentul survine după ce Iranul a confiscat joi, în Golful Oman, un petrolier sub pavilionul Insulelor Marshall numit Advantage Sweet. Acel petrolier este reținut de autoritățile iraniene în Bandar Abbas, a declarat marți registrul de pavilion al Insulelor Marshall.
Firma de securitate maritimă Ambrey a declarat că, în opinia sa, confiscarea Advantage Sweet de către Iran a fost un răspuns la o captură recentă, prin intermediul unui ordin judecătoresc al Statelor Unite, a unei încărcături de petrol de la bordul petrolierului Suez Rajan din Insulele Marshall.
Petrolierul Niovi confiscat miercuri se deplasa din Dubai spre portul Fujairah din Emiratele Arabe Unite când a fost forțat de către ambarcațiunile IRGCN să schimbe cursul spre apele teritoriale iraniene, a declarat Marina.
Niovi și-a raportat ultima dată poziția miercuri, la ora 04:31 a României, în largul coastei Omanului, în Strâmtoarea Ormuz, având ca destinație Fujairah, potrivit datelor de urmărire a navelor Refinitiv.
Potrivit bazei de date de transport maritim a Organizației Maritime Internaționale,, proprietarul Niovi este Grand Financing Co, iar nava este administrată de Smart Tankers, cu sediul în Grecia, care nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii din partea Reuters.
Aproximativ o cincime din țițeiul și produsele petroliere din lume trec prin Strâmtoarea Ormuz, un punct de strangulare îngust între Iran și Oman, potrivit datelor firmei de analiză Vortexa.
„Activitatea militară intensificată și tensiunile geopolitice din aceste regiuni continuă să reprezinte amenințări serioase pentru navele comerciale”, a declarat marți registrul de pavilion al Insulelor Marshall într-un aviz. „Asociat cu aceste amenințări este potențialul de calcul sau de identificare greșită, care ar putea duce la acțiuni agresive”.
Tensiunea dintre SUA și Iran
Începând cu 2019, au avut loc o serie de atacuri asupra transportului maritim în apele strategice din Golf, în momente de tensiune între Statele Unite și Iran.
Discuțiile indirecte dintre Teheran și Washington pentru a revigora pactul nuclear încheiat de Iran cu puterile mondiale în 2015 au intrat în impas din septembrie din cauza unei serii de probleme, inclusiv reprimarea violentă de către Republica Islamică a protestelor populare, vânzarea de către Teheran a dronelor către Rusia și accelerarea programului său nuclear, scrie Reuters.