De la gigantul bunurilor de consum Unilever la producătorul auto Nissan și producătorul de utilaje Caterpillar, firmele globale au avertizat asupra încetinirii câștigurilor în China, pe măsură ce cea de-a doua mare economie a lumii își pierde avântul post-pandemic.
O revenire continuă a fost limitată la o mână de sectoare, cum ar fi restaurantele și bunurile de lux, determinând o creștere de două cifre a vânzărilor în China pentru companii precum Starbucks și LVMH.
Firmele își păstrează poziție prudentă
Dar chiar și acești indicatori nu și-au îmbunătățit perspectivele privind China, fiind atenți la datele economice lipsite de strălucire, în timp ce firmele de bunuri de consum precum Procter & Gamble, L’Oreal și Coca-Cola au adoptat o poziție prudentă.
„Ceea ce vedem este un consumator foarte prudent în China, o piață imobiliară în declin și o cerere redusă de export. Și există un șomaj ridicat în China, în special șomajul în rândul tinerilor… Din câte putem spune, ne aflăm la punctul minim istoric în ceea ce privește încrederea consumatorilor chinezi”, a declarat săptămâna trecută directorul financiar al Unilever, Graeme Pitkethly, în cadrul unei teleconferințe privind rezultatele din aprilie-iunie.
Constructorii mondiali de automobile se confruntă, de asemenea, cu o concurență crescută din partea rivalilor interni, care pentru prima dată au preluat o cotă de peste 50% din piață în prima jumătate a anului 2023. Volkswagen și-a redus săptămâna trecută obiectivul de vânzări pentru întregul an din cauza scăderii vânzărilor în China, principala sa piață.
„Din nefericire, perspectivele noastre de vânzări (în China) sunt acum mult sub capacitatea noastră de producție”, a declarat săptămâna trecută Makoto Uchida, directorul general al Nissan. Recuperarea profiturilor pe cea mai mare piață auto din lume va dura probabil ceva timp, a spus el.
Revenire pe piața smartphone-urilor
În domeniul tehnologiei, producătorii de cipuri precum Samsung și SK Hynix au declarat că redeschiderea Chinei după măsurile de blocare de lungă durată pentru combaterea virușilor nu a reușit să declanșeze o revigorare a pieței smartphone-urilor și că au prelungit reducerile de producție a cipurilor de memorie NAND utilizate în telefoane pentru stocarea datelor.
Chiar și Apple, care raportează joi rezultatele, va înregistra probabil o stagnare a vânzărilor de iPhone pe cea de-a treia piață ca mărime a sa – deși mai bine decât contracția de 2,1% estimată de cercetătorul IDC pentru piața globală de smartphone-uri din China în perioada aprilie-iunie.
Minerii de top și producătorii de utilaje grele au fost, de asemenea, afectați de o scădere prelungită a sectorului imobiliar.
„Am menționat în timpul ultimei noastre teleconferințe privind câștigurile că ne așteptam ca vânzările în China să fie sub nivelul tipic de 5% până la 10% din vânzările noastre la nivel de întreprindere. Acum ne așteptăm la o slăbiciune suplimentară, deoarece industria excavatoarelor de 10 tone și peste a scăzut chiar mai mult decât am anticipat”, a declarat marți Jim Umpleby, directorul general al Caterpillar, în cadrul unei teleconferințe privind rezultatele.
Cu toate acestea, Rio Tinto, cel mai mare producător de minereu de fier din lume, este prudent optimist în ceea ce privește economia Chinei, deoarece guvernul a promis mai multe politici pentru a stimula creșterea economică.
„Experiența noastră cu China este că, dacă lucrurile merg mai puțin bine, atunci chinezii au o capacitate destul de impresionantă de a gestiona și economia”, a declarat Jacob Stausholm, directorul general al Rio Tinto, după raportarea rezultatelor de săptămâna trecută.
Puncte de lucru
Restaurantele și producătorii de bunuri de lux s-au numărat printre puținele puncte economice luminoase pentru consumatorii care s-au răsfățat în urma ridicării restricțiilor de circulație din COVID-19. Starbucks a raportat o creștere de 46% a vânzărilor comparabile în China în ultimul trimestru – o revenire în conformitate cu așteptările sale și care este probabil să dureze, au declarat marți oficialii companiei în cadrul unei convorbiri telefonice cu investitorii.
Yum China, proprietarul lanțurilor KFC și Pizza Hut în China continentală, a raportat o creștere de 25% a veniturilor din al doilea trimestru, odată cu revenirea traficului, deși a declarat că cheltuielile pe persoană au scăzut, consumatorii devenind mai „raționali” în ceea ce privește cheltuielile.
LVMH, ale cărui 75 de mărci includ Louis Vuitton și bijutierul american Tiffany, a raportat o creștere peste așteptări de 17% a vânzărilor globale în al doilea trimestru, datorită revenirii în China, dar s-a abținut să ofere o perspectivă pentru restul anului.
„Starea de spirit globală nu este una de revanșă a cumpărăturilor, așa cum am văzut în 2021 și 2022. Nu avem nicio vizibilitate, (dar) nu suntem pesimiști și nu avem niciun motiv să fim (pesimiști) în China.”, a declarat săptămâna trecută Jean-Jacques Guiony, șeful financiar al LVMH, conform reuters.com.