Un proiect de act normativ recent a fost propus pentru a introduce reglementări mai stricte în piața comercializării de mașini second-hand. Sunt vizați atât comercianții de mașini aduse din străinătate, cât și proprietarii care doresc să-și vândă autovehiculele.
Conform acestui proiect de lege, cei care intenționează să vândă mașini second-hand vor fi obligați să furnizeze cumpărătorilor certificate emise de Registrul Auto Român.
Mai mult reguli pentru vânzători de mașini second-hand
Aceste certificate vor include informații despre numărul total de kilometri parcurși. Ele vor face mențiunea evenimentelor rutiere care au provocat avarii semnificative, acolo unde este cazul.
Toate aceste date privind mașinile second-hand vor fi centralizate într-un registru digital care va fi gestionat de către RAR. Acesta va colecta aceste informații de la stațiile autorizate pentru inspecția tehnică periodică (ITP) și de la service-urile auto, atunci când autovehiculele sunt supuse verificărilor sau reparațiilor.
Noul act normativ prevede, de asemenea, introducerea unui certificat numit „RAR Auto-Pass”. Acesta va fi eliberat de către RAR, contra cost, și va avea o valabilitate de 60 de zile.
„Avem în implementare un program, RAR Auto-Pass, care va fi disponibil de anul viitor. La cumpărarea oricărui autovehicul înmatriculat în România venim cu o garanţie asupra stării tehnice şi a kilometrajului. Dar şi despre alte deficienţe constatate de specialiştii RAR”, a declarat directorul general al Registrului Auto Român, Marian Alecu.
Nu se mai pot da kilometrii înapoi
În prezent, RAR desfășoară deja programul RAR eXpert, disponibil la București și Cluj. Prin intermediul acestuia autovehiculele pot fi verificate înainte de achiziție.
“Vreau să accentuez conştientizarea din partea pieţei, a clienţilor, în ceea ce priveşte starea tehnică a autovehiculului. Pentru că acesta este un factor foarte important în reducerea accidentelor pe drumurile publice”, a subliniat directorul general RAR, conform ziare.com.
Un alt aspect important prevăzut în proiectul de lege este interdicția manipulării odometrului autovehiculelor. Precum și orice altă acțiune care ar putea influența înregistrarea exactă a numărului de kilometri parcurși. Proiectul specifică că manipularea odometrului se referă la modificările frauduloase intenționate și neautorizate ale kilometrajului real indicat de odometrul unui autovehicul. În cazul în care odometrul este defect sau nu funcționează corespunzător proprietarul sau utilizatorul menționat în certificatul de înmatriculare/înregistrare al autovehiculului este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască imediat prin intermediul operatorilor economici autorizați.