Social

Mai mult de jumătate din copiii de 10 ani din lume nu pot citi un text simplu. Care este situaţia în România

Mai mult de jumătate din copiii de 10 ani din lume nu pot citi un text simplu. Care este situaţia în România
Foto: pixabay

Mai mult de jumătate din copiii de 10 ani din lume nu pot citi un text simplu, sunt datele prevăzute într-un raport al UNICEF. Închiderile prelungite ale școlilor provocate de pandemia COVID-19 au cauzat probabil perturbări în dezvoltarea competențelor – în special pentru cei care au rămas deja în urmă și pentru țările cu venituri medii inferioare, unde este concentrat cel mai mare număr de tineri”, remarcă autorii raportului.

Mai mult de jumătate din copiii de 10 ani din lume nu pot citi un text simplu. Care este situaţia în România

Concret, în raportul UNICEF, se precizează:

“Închiderile prelungite ale școlilor provocate de pandemia COVID-19 au cauzat probabil perturbări în dezvoltarea competențelor – în special pentru cei care au rămas deja în urmă și pentru țările cu venituri medii inferioare, unde este concentrat cel mai mare număr de tineri”.

„Mai puțin de trei sferturi dintre copiii cu vârste cuprinse între 36 și 59 de luni (3-6 ani) se află pe drumul cel bun din punct de vedere al dezvoltării. La vârsta de aproximativ 10 ani, doar aproximativ jumătate dintre copii și-au dezvoltat abilitățile fundamentale de lectură”.

“Mai puțin de jumătate dintre tineri sunt pe drumul cel bun pentru a obține întreaga gamă de competențe necesare pentru a se dezvolta în școală, la locul de muncă și în viață”.

Cum stă România la acest capitol

Dintr-un total de 2.152.418 de tineri (cu vârste între 15 și 24 de ani), peste un milion dintre ei nu aveau competențe de învățământ secundar, adică 1.038.197 (48.2%), la nivelul anului 2021.

Ce măsuri legislative ar trebui să se aibă în vedere pe linie de educație

Pentru a veni și în sprijinul elevilor din clasele primare și gimnaziale, într-o declarație pentru ziare.com, Andreea Nistor, director executiv al Asociației pentru Valori în Educație, a explicat ce ar trebui să conțină noul proiect de lege a învâțământului:

„Alianța “O Voce pentru Educație” salută faptul că alfabetizarea funcțională și-a găsit un loc de sine stătător în proiectul Legii Învățământului Preuniversitar.

Considerăm că reglementarea cadrului legal pentru evaluarea nivelului de alfabetizare a elevilor prin teste standardizate, precum și instituirea unui program de formare a cadrelor didactice în domeniul literației, solicitate de One Voice, prin manifestul nostru, reprezintă măsuri care vor duce la scăderea gradului de alfabetizare funcțională a tinerilor din România”.

Ce specialiști sunt necesari în instituțiile de învățământ

Andreea Nistor, director executiv al Asociației pentru Valori în Educație, a menționat: „De asemenea, Alianța O Voce pentru Educație subliniază importanța cuprinderii în lege a pozițiilor de profesor/consilier de literație, care să îi sprijine pe elevii cu competențe insuficiente de alfabetizare funcțională”.