Sindicatul EUROPOL a propus Ministerului Afacerilor Interne să se asigurare fonduri în vederea încheierii de contracte de asigurare facultativă pentru mijloacele de mobilitate navală și terestră din parcul propriu.
MAI: autospecialele avariate în misiune sunt reparate pe banii angajaților. Este sau nu ilegal?
Pentru ca polițiștii să nu mai fi cercetați administrativ și să li se impute, în mod abuziv, plata reparațiilor diverselor mijloace avariate în misiune, Sindicatul EUROPOL a solicitat MAI-ului să asigure fondurile necesare pentru încheierea polițelor CASCO pentru mijloacele de mobilitate din dotare. Dar reprezentanții ministerului s-au opus total acestei propuneri, se arată într-un Comunicat al Sindicatului EUROPOL.
Cazul unui angajat din cadrul IPJ Arad
Sindicatul EUROPOL a prezentat situația unui coleg din cadrul IPJ Arad, care în timpul iernii a condus ”autospeciala” din dotare, respectiv un autoturism Dacia Duster, deplasându-se la un eveniment cu viteza de 25 km/h pe carosabil acoperit cu polei, fără a încălca vreo normă din Codul rutier, moment în care autoturismul în cauză a derapat părăsind partea carosabilă intrând în coliziune cu un obstacol aflat în afara drumului, ocazie cu care, din impact a rezultat avarierea ”autospecialei”.
În acest context, Sindicatul a adus la cunoștință reprezentanților MAI faptul că în urma cercetării evenimentului rutier înregistrat la IPJ Arad s-a constatat faptul că polițistul-conducător auto nu a fost sancționat contravențional întrucât nu a încălcat niciuna din normele incriminate de art. 123 din HG nr. 1391/2006, potrivit căruia “conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteză care să nu depăşească 30 km/h în localităţi sau 50 km/h în afara localităților, în anumite situaţii”(respectivele situații sunt enumerate în cadrul actului legislativ anterior menționat, la același articol).
Care a fost decizia structurilor din cadrul MAI
În ciuda tuturor argumentelor aduse, atât Comisia de Cercetare Administrativă și cea de soluționare a contestațiilor din cadrul IPJ Arad, precum și Comisia de Jurisdicție a Imputațiilor din cadrul MAI, au stabilit că polițistul se face vinovat de prejudiciul cauzat prin avarierea ”autospecialei”, chiar dacă acesta nu a încălcat nicio prevedere legală, comisiile invocând în acest sens prevederile art. 14 alin. 3 lit. g) din Normativul privind asigurarea tehnică de autovehicule a structurilor Ministerului Afacerilor Interne aprobat prin OMAI nr. 599/2008, potrivit căruia “Conducătorii auto au următoarele obligații principale: (g) să adopte un stil de conducere corespunzător condițiilor de drum, stării carosabilului și condițiilor climatice (caniculă, zăpadă, polei, vânt puternic, după caz)”.
În situația dată, ținând cont de prevederile “Codului Rutier” și cele ale “Normativului privind asigurarea tehnică de autovehicule a structurilor Ministerului Afacerilor Interne aprobat prin OMAI nr. 599/2008, art. 14 alin. 3 lit. g)” imputarea, în aceste condiții, în sarcina polițistului a plății contravalorii avariilor suferite de un autovehicul din flota MAI, este ilegală.
Cum se aplică legea în cazul șefilor din MAI
Totuși, trebuie precizat că în cazul mai-marilor MAI, secretari de stat, șoferii acestora sau în cazul șefilor de arme, care avariază limuzine de lux, Comisiile de Cercetare Administrativă analizează dacă aceștia au încălcat prevederile Codului Rutier și NU pe cele ale Normativului din anul 2008.
Care a fost poziția reprezentanților MAI vis-a-vis de cazul prezentat
Pe de altă parte, ca urmare a discuțiilor din 02.05.2022 și din 05.05.2022, reprezentanții MAI au precizat Sindicatului EUROPOL că situația prezentată va fi reglementată prin modificări la Normativul privind asigurarea tehnică de autovehicule a structurilor Ministerului Afacerilor Interne aprobat prin OMAI nr. 599/2008.
De la vorbe și până la fapte este cale lungă, însă …
Contrar celor “promise”, în data de 18 iulie 2022, MAI a publicat pe site-ul său oficial (în transparență decizională), “Proiectul ordinului ministrului afacerilor interne pentru modificarea și completarea Normativului privind asigurarea tehnică de autovehicule a structurilor Ministerului Afacerilor Interne”, aprobat prin “Ordinul ministrului internelor și reformei administrative nr.599/2008”, FĂRĂ ca acesta să cuprindă vreo modificare din cele propuse (care au avut ca obiect reglementarea prevederii de la art. 14 alin. 3 lit. g), pe care Sindicatul Europol a supus-o dezbaterii).
Potrivit proiectului publicat pe site-ul MAI, singurele modificări aduse se referă la formule de calcul a normelor de consum de carburanți, fapt ce dovedește disprețul Ministerului Afacerilor Interne față de angajați, se arată în comunicatul Sindicatului EUROPOL.