Acapararea de terenuri de către Vladimir Putin i-a împins pe liderii Uniunii Europene să își facă propriile planuri de extindere. În prezent se fac demersuri pentru a aduce până la opt noi membri în blocul de 27 de țări. Totuși, această extindere ar putea fi o mișcarea rea.
Dar impulsul istoric de extindere prezintă propriile riscuri pentru UE.
Riscurile pentru extinderea UE
Adăugarea de noi state ar deschide o cutie a Pandorei a provocărilor. Ar fi necesare reforme interne radicale. Acest lucru ar putea declanșa ani de lupte interne toxice între membrii actuali ai UE. În ciuda complexității dureroase a oricărui proces de extindere, agresiunea Rusiei a convins unele guverne ale UE că nu își pot permite să aștepte.
„Acesta este acum momentul să fim îndrăzneți și să ne schimbăm abordarea privind extinderea – să aducem cele șase țări din Balcanii de Vest, fiecare dintre ele, precum și Ucraina și Moldova, în mod clar în familia noastră. Extinderea nu este un efort birocratic… Este vorba despre exportul și protejarea unui anumit model de viață al democrațiilor occidentale libere și deschise”, a declarat Alexander Schallenberg. Acesta este ministrul austriac de Externe.
Se așteaptă ca extinderea să fie o temă în discursul anual al președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, din 13 septembrie. Aceasta va vorbi despre starea UE. Miniștrii afacerilor europene din cele 27 de capitale ale blocului comunitar urmează să se ocupe de acest subiect. Aceștia se vor reuni în cadrul unei întâlniri ce va avea loc la sfârșitul lunii octombrie.
În mod esențial, Germania și Franța par să fie de acord. Oferta cancelarului german Olaf Scholz de la începutul acestui an pentru o Europă „lărgită”, precum și semnalele optimiste de la Paris, unde ministrul pentru Europa, Laurence Boone, a declarat pentru POLITICO că UE ar trebui să transmită un „mesaj coerent” țărilor candidate cu privire la aderarea la uniune – nu în ultimul rând pentru a le ajuta să se lupte cu campaniile de influență rusești.
Termen limită de șapte ani
O întrebare este legată de calendarul. Președintele Consiliului UE, Charles Michel, a cerut ca noii membri să fie admiși în bloc până în 2030. Președintele francez Emmanuel Macron susține ideea unei extinderi în etape. Țările trebuie să obțină mai întâi acces la piața unică înainte de a deveni membri cu drepturi depline ai UE.
Schallenberg a sugerat posibilitatea de a permite țărilor candidate să facă parte, în calitate de observatori, din Comitetul politic și de securitate (COPS) al UE. Acesta este un organism de la Bruxelles în cadrul căruia se iau deciziile de politică externă.
„În loc să le trimitem pur și simplu o declarație privind politica externă și de securitate comună a UE sau o declarație de politică externă comună, spunându-le „semnați-o”, le facem să participe la gândirea noastră, la luarea deciziilor”, a spus el.
Noul impuls pentru o Europă mai mare marchează prima astfel de campanie de extindere. Aceasta este prima de când blocul a acceptat Croația în 2013. Discuțiile privind acceptarea Turciei s-au încheiat cu un refuz categoric al Ankarei din partea președintelui Franței de atunci, Nicolas Sarkozy, în 2011. Acesta a fost un obstacol în extinderea blocului.
Cât de dureroasă va fi extinderea pentru UE
Dacă vor să își realizeze ambițiile, liderii UE vor trebui să facă față unor dureri acute de creștere. Dezbaterile vor fi probabil aprinse între capitalele europene. Oficialii cântăresc gradul de adecvare a țărilor candidate. Preocupările legate de corupția din Ucraina, de exemplu, sunt foarte mari. Apoi, există perspectiva de coșmar a reformării proceselor decizionale interne ale UE pentru a se adapta la un bloc mult mai mare.
Imediat ce Michel a stabilit data limită de 2030, un purtător de cuvânt al Comisiei Europene, care este responsabilă cu evaluarea aptitudinilor țărilor candidate, a pus la îndoială acest termen atât de rapid.
Procesul de aderare la UE se bazează exclusiv pe „merit”, a declarat purtătorul de cuvânt. Comisia urmează să prezinte rapoarte de progres privind țările candidate în cursul acestui an. Un diplomat de rang înalt al UE a declarat că este posibil ca prezentarea să fie amânată pe fondul examinării intense a candidaturii de aderare a Ucrainei, în special.
Corupție
„Vrem să dăm un semnal pozitiv Ucrainei, dar lucruri precum această propunere de a da mai multă putere [serviciilor] de informații [ucrainene] în ceea ce privește corupția pot trimite un mesaj greșit”, a declarat un diplomat vest-european. În același timp, Ucraina este o „țară foarte coruptă”.
Politica agricolă este cel mai evident punct fierbinte în orice viitoare discuții de aderare între Bruxelles și Kiev. Exporturile de cereale ieftine ale Ucrainei ar putea inunda UE. De asemenea, ar putea îneca fermierii puternic subvenționați ai blocului. Polonia și alte câteva țări UE și-au închis deja porțile pentru exporturile de cereale ucrainene. Statele au afirmat că această măsură are ca scop protejarea fermierilor lor.
Printre reformele interne pe care le-ar declanșa extinderea se numără: revizuirea politicii agricole comune a UE, reproiectarea bugetului pe termen lung al blocului și reformularea procesului decizional pentru a recurge mai mult la așa-numitul vot cu „majoritate calificată” în domenii precum politica externă, unde în prezent este necesară unanimitatea capitalelor.
„Ceea ce vedem … este că actualul cadru, fie că este vorba de buget, fie de politici sau de proceduri decizionale, nu este potrivit pentru o Europă cu 30 și ceva de membri”, a declarat ministrul portughez pentru Europa, Tiago Antunes. „Uneori este deja foarte, foarte dificil, după cum știți, cu 27.”
O extindere majoră a UE ar deplasa centrul de greutate al blocului către est. Acest lucru ar putea dilua influența decisivă pe care Franța și Germania o au în mod tradițional asupra deciziilor-cheie.
Un grup de legislatori UE elaborează deja planuri de mare anvergură pentru modificarea tratatului, obținute de POLITICO, despre care susțin că ar fi necesare pentru extindere.
Vrea cineva să organizeze un referendum?
Modificarea tratatelor fundamentale ale UE este un proces dificil care necesită referendumuri în mai multe țări. Apetitul pentru acest tip de exercițiu este limitat în rândul diplomaților UE, unii dintre ei susținând că reformele pot fi implementate în cadrul actualului Tratat de la Lisabona al blocului.
„În Consiliu nu există o majoritate pentru modificarea tratatului. Serviciul juridic al Consiliului ne sfătuiește deja de luni de zile că Tratatul de la Lisabona este rezistent la extindere”, a declarat un diplomat UE.
Dezbaterea privind extinderea se va intensifica în lunile următoare va avea loc la 5 octombrie în Spania. Michel intenționează să se întâlnească cu liderii UE în grupuri restrânse înainte de summit pentru a le afla opiniile cu privire la extindere. În pofida atenției intense acordate Ucrainei, țările candidate mai mici fac presiuni la porțile blocului.
Președintele Kosovo, Vjosa Osmani, a salutat cu prudență accentul reînnoit pe extindere.
„Credem că este în interesul tuturor, pentru ca toate țările din Balcanii de Vest să adere”, a declarat Osmani.
Ea a adăugat însă că țările nu sunt dispuse să aștepte la nesfârșit ca UE să ia o decizie, conform politico.com.
„Este greu să nu devii nerăbdător, mai ales atunci când faci tot ce ți se cere și apoi nu se întâmplă nimic”, a spus ea.