Lucrul care va duce la explozia prețurilor. Toți importatorii se confruntă cu asta conform uneia dintre companiile care activează pe piața românească de trading.
Conform acesteia și mai multor surse infoactual.ro, majorarea costului de transport de mărfuri din China, atât pe cale aeriană și feroviară, dar mai ales pe cale maritimă, a reprezentat cea mai mare provocare a ultimului an pentru toate companiile prezente în domeniu. Ca o consecință, fenomenul creșterii de preț din transport s-a tradus prin scumpiri pe întreg lanțul de aprovizionare.
Transportul maritim de mărfuri din China a crescut de șapte-opt ori, ceea ce duce la scumpiri pe întreg lanțul de aprovizionare
”Costul transportului containerizat maritim s-a mărit de șapte-opt ori față de prețurile de dinaintea pandemiei. Dacă pentru un container de 40 de picioare din China până în Constanța, costul de transport era de 1.800-2.500 de dolari (USD), astăzi acest cost este de 14.000-16.000 de dolari, la același volum de marfă transportat. Noi am căutat soluții și am eficientizat anumite procese astfel încât prețul pe metru cub să crească procentual mult mai puțin”, declară Marius Grada, cofondator și CEO al ROMASIA, un business de aproximativ 10 milioane de lei anul trecut, ca încasări din transport și servicii pentru România.
Mai concret, înainte de criza sanitară, compania vindea un metru cub de marfă transportată la prețul de 120-160 de dolari, iar acum transportul se face cu 400 de dolari pe metru cub, ceea ce, în procente, se află sub creșterea prețului pieței.
Impactul costului de transport este foarte ridicat în unele cazuri. Ca exemplu, un importator de mobilier de exterior a cărei valoare medie a mărfii trasportate pe un container, înainte de criză, era de 15.000-18.000 de dolari, plătea 2.000 de dolari pe transport, astăzi acesta poate ajunge să plătească, în noul context, 16.000 de dolari pentru marfă și 15.000 de dolari pentru transport.
Dacă la acest cost se adugă celelalte costuri – taxe vamale, manipulări, etc. se constată că acesta va plăti peste 100% față de costul mărfii pentru aducerea acesteia în România. Asta înseamnă că el va trebui, cel puțin, să dubleze prețul produsului către client.
Pentru alt gen de produse, precum cele mici ca volum, schimbarea nu a fost atât de dramatică, impactul costului de transport fiind ceva mai mic.
Pentru moment este dificil de făcut o previziune pe termen lung pentru evoluția prețurilor în transportul maritim pentru că totul depinde de modul în care evoluează pandemia și de deciziile politice care se vor lua la nivel mondial. Un impact ridicat l-a avut și accidentul de la inceputul anului din Canalul Suez.