Anul 2021, o nouă generație de oameni de afaceri se naște. Este compusă din tineri de 30 de ani, oameni care nu sunt dejamagiți de parinții lor, de clasa politică și de statul în care trăiesc. Nu sunt nici exaltații, cu fumuri în cap, din multinaționale care își confundă propria valoare cu cea a corporației.
Sunt oameni care nu își doresc să plece din țară, pentru simplul motiv că, pentru ei, nu există granite, ei cred că se poate, că ei pot. Sunt extrem de pragmatici și nu mai cred ca oamenii de afaceri de acum 30 de ani, emanație a schimbărilor din 1989, că sunt cei care trebuie să schimbe o societate, că ei sunt cei care trebuie să construiască ”capitalismul pentru popor”. Nu, nu sunt cei care se apucau de afaceri pentru că revoluția i-a prins în funcții importante sau parinții, unchii și mătușele le puteau înlesni accesul la resursele statului din pozițiile priviligiate în care se aflau în 89.
Acești oameni de afeceri se nasc în umbra noilor tehnologii, pentru ei, așa cum am mai spus, granițele nu contează, economia bazată pe bunuri tangibile este ceva învechit. De multe ori, deși reprezintă a doua generație de oameni de afaceri din familie, nu sunt atrași de dezvoltarea busnisului familiei și incep unul nou.
Digitalizarea, noul El Dorado cu șiruri infinite de oportunități
Noua generație de oameni de afaceri, de cele mai multe ori, și-a definitivat studiile undeva în lume, la o universitates din afara României. Ei au interacționat cu colegi de alte naționalități și nu mai au complexul inferiorității. Astfel, pentru ei accesul la informație, noile tehnologii și finanțare devine mult mai facil.
Acesti noi oameni de afaceri sunt foarte familiarizați cu ”tastele”, noile evoluții din domeniul social, transformării relațiilor de muncă și evoluției tehnologiei sunt pentru ei oportunități de dezvoltare a propriilor afaceri.Termini ca crypto, metaverse, Non Fungible Token (NFT-urile), blockchain, securitate cibernetică sunt pentru mulți dintre noi greu de înțeles, pentru aceștia sunt concepte care stau la baza afacerilor.
Ei sunt aceia care au anticipează că la nivel global se va extinde utilizarea automatizării proceselor robotizate (RPA) pentru a elimina sarcinile monotone și repetitive. Ei înteleg, chiar dacă nu într-o formă clar definită, că organizații se vor lupta cu managementul schimbării, relocarea muncii și eforturile de standardizare a sarcinilor și își doresc o felie din acet întreg proces.
Serviciile digitale reprezintă noul El Dorado al zilelor noastre. Internetul și noile tehnologii sunt probabil cele mai complexe structuri care definesc mult clamata globalizare. Nu mai există granițe, nu mai există îngrădiri privind accesul la resurse. Da, există excepții legislative generate de incapacitatea de adaptare a unor guverne la noile tendințe, noile tehnologii, mici piedici relativ ușor de depășit prin inființarea unor firme în țările care au reușit să își adapteze rapid legislația.
Accesul la finațare nu mai este o problemă, finanțatea bancară reprezintă ultima variant la care noii oameni de afeceri se gândesc. Pentru ei accesul la fonduri de investiții, la business angels, oameni care sunt dispuși să investească într-o idee, reprezintă soluția corectă de dezvoltare a businessului. Participarea la competiții de pitching realizate oriunde în lume sunt ocazii de validare și finanțare a ideilor de afaceri.
Și astfel, noua generate de oameni de afaceri români poate avea firma înregistrată undeva în lume, să locuiască în România, să aibă angajați din orice țară și birourile în mai multe orașe ale lumii și a căror avere este greu de estimat chiar și de către ei.
Indicatorii importanți pentru noile afaceri sunt sumele de bani atrase pentru dezvoltarea afacerii și consolidarea valoarii de piață a companiei pe care au dezvoltat-o.