De la greva șoferilor de autobuze și tramvaie, care timp de 5 zile a paralizat transportul public în București, au trecut 4 luni.
La momentul respectiv greva a fost declarată ilegală, Societatea de Transport București a făcut plângeri penale la DNA, Parchet și Poliție pentru găsirea vinovaților, iar sute de angajați au fost sancționați cu reducerea salariului și chiar demiși.
Care este valoarea daunelor estimate
Daunele estimate de către STB au fost de peste 16 milioane de lei. Aceasta a anunțat, însă, că o analiză în detaliu va arăta exact care au fost prejudiciile determinate de blocarea ieșirii pe trasee a tramvaielor și autobuzelor în plină iarnă și în timp ce erau măsuri restrictive impuse în starea de alertă pentru pandemie, citează impact.ro.
În acest context, experți în consultanță și audit vor efectua în perioada următoare o analiză în vederea calculării prejudiciului material și de imagine produs, de greva șoferilor din perioada 20 – 24 ianuarie 2022, Societății de Transport București (STB).
Astfel, în cadrul expertizei, se va:
- calcula exact care au fost pierderile înregistrate pe perioada celor 5 zile de grevă în care nu au fost preluați călători și nu s-au încasat bilete, dar și ce sume ar putea fi cerute de călătorii care ar vrea să își recupereze costurilor din zilele în care nu au putut să își folosească abonamentele. De asemenea, se va menționa și cine ar trebui să plătească pentru aceste prejudicii.
- analiza și ce daune de imagine au fost aduse STB în aceeași perioadă de întrerupere a a trasnportului public de călători .
De altfel, se vor lua în considerare și potențialele sancțiuni suferite (aplicate de angajatori) de călătorii care nu au mai ajuns la timp la locurile lor de muncă.
Pentru auditul efectuat, STB va plăti firmei 100.000 de euro (fără TVA), urmând ca raportul expertizei să fie finalizat în aproximativ 2 luni de la semnarea contractului.
Directorul STB, Adrian Criț, a declarat, în exclusivitate pentru impact.ro: ”Este o analiză pe care, ca urmare a hotărârii AGA, noi am externalizat-o. Este o procedură de achiziție, avem două oferte și așteptăm finalizarea procedurii, după care vom comunicat cine va face acest audit și rezultatele acestuia”.
Care au fost consecințele grevei asupra angajaților care au blocat transportul public
După greva de 5 zile, Adrian Criț a declarat că au fost făcute o serie de plângeri care sunt în investigație de 4 luni la Parchet și Poliție.
Investigațiile vizează declanșarea ilegală a grevei, fără a se parcurge pașii de negociere pentru cererile de majorare salarială, dar și împiedicarea unora dintre șoferi să iasă pe trasee cu tramvaie și autobuze și obligarea sub presiune să participe la protest, precizează impact.ro
Cei vinovați vor fi puși sub acuzare dacă în urma cercetării faptelor reclamate și pe baza probelor pe care le vor strânge în anchetă, procurorii vor stabili că unii dintre șoferi au vrut să iasă cu autobuze, troleibuze sau tramvaie pe traseu după declanșarea grevei, dar au fost împiedicați.
Cine va plăti daunele
Conform celor declarate, STB va cere ca daunele (materiale și morale care vor calculate de experții ce vor face auditul pierderilor materiale și de imagine) să fie recuperate de la cei care vor fi puși sub acuzare și găsiți vinovați pentru declanșarea ilegală a grevei și oprirea abuzivă a transportului public.
Adrian Criț a mai spus:
- “Sunt mai multe dosare, la momentul respectiv s-au făcut mai multe plângeri penale, urmează ca organele de anchetă să își facă datoria. Noi am făcut sesizările și, în funcție și de ce se întâmplă cu acest raport de audit extern, probabil se vor lua măsurile care să ducă la recuperarea prejudiciului. Raportul va fi folosit pentru recuperarea prejudiciilor, pentru asta îl facem”.
- “3.000 de persoane au fost în procedură disciplinară, iar acum, cercetările disciplinare sunt finalizate peste 90%. Peste 250 de desfaceri de contract individual de muncă au fost decise de comisiile de cercetare disciplinară. Pe lângă decizia cea mai dură, prin care s-a desfăcut contractul colectiv de muncă unor angajați, au fost și circa 600 de măsuri administrative, prin care li s-au redus salariile unor angajați”.
- că în ultimele 4 luni au fost angajați aproximativ 150 de șoferi de autobuz, troleibuz și tramvai, care au înlocuit șoferii demiși.
Pentru greva șoferilor, STB a primit o factură cu penalități de 5 milioane de lei
În afară de cele peste 16 milioane de lei estimați de STB ca fiind pierderile suferite în cele 5 zile de grevă, în urmă cu 2 săptămâni, STB a primit și factura cu penalitățile decise de Asociația de Dezvoltare Comunitară pentru Transport Public de Persoane București – Ilfov.
Astfel, Adrian Criț a explicat:
- „Am solicitat de la Asociația de Dezvoltare Comunitară fundamentarea facturii trimise, pentru că vreau ca atunci când noi, mai departe, vom solicita de la cei vinovați recuperarea prejudiciului, aceasta să fie bine fundamentată. Este vorba de aproape 5 milioane de lei doar penalitățile. Acolo nu este inclusă pierderea prestației, veniturile pe care Societatea de Transport București le-a pierdut. De aceasta facem acest audit extern, este cea mai bună soluție, în condițiile în care, probabil, o analiză internă nu ar putea rezolva atât de obiectiv această cerință”, a explicat Adrian Criț.
- ”În acest calcul, nu era prins prejudiciul de imagine al companiei”
În spatele grevei ilegale ar fi sindicatul condus de Vasile Petrariu, au declarat directorul STB și primarul Nicușor Dan. Pe atunci, Petrariu era și consilier general PSD, funcție din care a demisionat la câteva zile după grevă.
Tribunalul București, în prima zi a protestului, a decis suspendarea grevei, iar a doua zi, a declarat-o ilegală și a dispus încetarea imediată. Însă, greva a continuat până pe 24 ianuarie 2022.
După încetarea grevei, următoarea zi, anchetatorii au început audierile persoanelor care ar fi pus la cale greva de 5 zile, printre aceștia fiind și Vasile Petrariu.