În acest moment, probabil că știți că SAG-AFTRA, sindicatul care reprezintă peste 160.000 de actori de film și televiziune, a început la miezul nopții o grevă care a dus imediat la oprirea activității la Hollywood. Dar cu câteva ore înainte de anunțul oficial de ieri, făcut în cadrul unei conferințe de presă înflăcărate, actorii se alăturau deja pichetărilor din fața birourilor Netflix de la Hollywood cu un mesaj răsunător: Suntem aici pentru o perioadă lungă de timp.
Anticipând greva, actorii s-au alăturat Writers Guild of America, sindicatul care reprezintă scriitorii și profesioniștii creativi din industriile cinematografică, de televiziune, știri și new media, după două luni de la propria lor întrerupere a lucrului, intervenind pentru a le oferi ușurarea atât de necesară greviștilor obosiți.
Ce vor actorii de la Hollywood?
Cu toate acestea, cu puțin înainte de prânz, grupul a renunțat la scandări și pancarte și s-a înghesuit în jurul unui difuzor fără fir pentru a auzi președintele SAG-AFTRA, Fran Drescher, și negociatorul șef Duncan Crabtree-Ireland, care au dat semnalul începerii grevei actorilor.
„Dacă nu ne ridicăm în picioare chiar acum, vom avea cu toții probleme”, a declarat Drescher presei și colegilor de sindicat. Mulțimea de la Netflix a izbucnit în entuziasm: „Plătiți-vă actorii! Plătiți-vă scenariștii!”, au scandat ei.
„Am presupus că vom da lovitura. Mă bucur că nu am cedat în fața unei înțelegeri de rahat… și mă bucur că se întâmplă acum și nu peste câțiva ani. Acesta este un moment excelent pentru a privi lucrurile”, spune Carson Fagerbakke, actrița din The Game și Dinastia.
Asta pentru că, pentru prima dată în mai bine de 60 de ani, cele două sindicate puternice de la Hollywood, WGA și SAG-AFTRA, vor fi în grevă în același timp, creând o oportunitate pentru pichetatori de a-și consolida puterea de negociere.
„Am pierdut deja luni întregi de muncă, deoarece perioada premergătoare grevei scenariștilor a afectat drastic sezonul pilot și numărul de emisiuni și filme care au intrat în producție încă din februarie. A face grevă împreună [cu WGA] va pune genul de presiune asupra studiourilor pe care rareori reușim să o exercităm”, spune actrița Abigail Marlowe, care a jucat în emisiuni precum The Neighborhood și CSI.
Se plătește o singură dată și se profită pentru o eternitate
Din punct de vedere istoric, actorii activi reușeau să trăiască din plățile, adesea minuscule, pe care le primeau de fiecare dată când un serial sau un film la care lucrau era difuzat la televizor sau când se vindea un DVD. Este cunoscut la Hollywood faptul că vedetele unor emisiuni precum Seinfeld și Friends și-au câștigat milioanele de dolari din reluări, nu din vizionări la orele de maximă audiență.
Cu toate acestea, actorilor din emisiuni de streaming precum Orange Is the New Black nu li s-a oferit nimic asemănător.
„Tipii ăștia vor să plătească o singură dată și apoi să profite de pe urma ei pentru toată eternitatea”, spune actorul și comediantul James Tripp, care pichetează, despre structura modificată a drepturilor reziduale a Netflix, Disney, Amazon și a altor studiouri.
Lupta pentru plățile reziduale a fost suficientă pentru a-i aduce pe mulți dintre cei care au venit pentru prima dată pe linia de pichetare joi dimineață.
„[Cei care fac streaming] ne spun că nu au cifrele [de audiență]. Este clar că văd de câte ori se uită oamenii la ceva și cât timp se uită, dar nu pot calcula cât să ne plătească pentru drepturile reziduale? Este o prostie absolută”, spune actorul Jon D’Acunto, al cărui ultim angajament a fost dublarea unui serial în limba turcă numit Alba pentru Netflix, conform vogue.com.
Pichetatorii care au rezistat grevelor anterioare ale SAG spun că această bătălie este o oglindă a celor purtate în perioada de glorie a DVD-urilor și a televiziunii prin cablu: „De fiecare dată când a apărut un nou mediu, producătorii l-au folosit pentru a ne reduce salariile”, adaugă Tripp.
Cât de greu este să fii actor profesionist în 2023?
Fără aceste plăți reziduale, chiar dacă sunt mici, a fi actor profesionist devine infinit mai greu, mai ales având în vedere alte schimbări din cadrul industriei, cum ar fi comenzile de episoade mai mici de la streameri (emisiunile TV tradiționale făceau adesea 30 de episoade sau mai multe pe sezon, în timp ce streamerii comandă în mod normal sub 10) și o distribuție mai limitată (odată ce un streamer pune în funcțiune o emisiune sau un film, acesta este probabil dispărut pentru totdeauna). Aceste lucruri au avut un impact monumental.
„Clasa de mijloc din actorie a fost complet golită. Este dezamăgitor că nu se poate ajunge la o rezoluție rezonabilă. Știu că în comisia de negociere au fost mulți oameni care căutau doar un contract corect. Sunt pregătită pentru un drum lung”, spune actrița care pichetează, Renée Threatte, care a apărut în emisiuni precum Shameless și Black-ish și care este membră a SAG-AFTRA de peste un deceniu.
Dar nu doar banii sunt cei care alimentează focul. Un articol recent din Deadline a revenit din nou și din nou în timp ce pichetatorii mergeau înainte și înapoi pe betonul fierbinte joi. În el, un director de studio neidentificat este citat spunând că „Scopul final [al grevei WGA] este de a permite ca lucrurile să se prelungească până când membrii sindicatului vor începe să-și piardă apartamentele și casele.”
„[Studiourile] vor să rupă sindicatele și să-i facă pe oameni să reziste până când vor rămâne fără case. Gluma este că majoritatea dintre noi trăim la limita bugetului de ani de zile, așa că ce mai contează câteva luni în plus în acest moment? Ca să apară comentarii care să ne ureze răul împotriva noastră doar pentru că vrem să putem plăti chiria?”, spune Threatte. ”
Să sperăm că se întrevede o rezolvare, pentru că Hollywood-ul este mai mult decât actorii și scenariștii săi.
„Nimeni nu poate lucra, așa că este foarte înfricoșător și foarte trist că studiourile par să lase să se întâmple acest lucru fără remușcări sau preocupare pentru bunăstarea oamenilor. În calitate de actor, sunt obișnuit să nu am de lucru, sunt obișnuit să accept slujbe ciudate. Sunt mai îngrijorat pentru toți ceilalți care sunt obișnuiți să lucreze în mod constant pe platourile de filmare și care nu vor mai putea să o facă”, spune Fagerbakke.