Este obligatoriu! Cei ce plătesc ramburs curierilor pentru comenzi, trebuie să ofere acestora informații ce vor fi transmise ANAF.
Pentru asigurarea conformării fiscale, curierii, trebuie să ofere ANAF informații despre plățile ramburs.
Îți cumperi frigider, rochie sau orice, curierul îți ia toate datele personale și le dă la ANAF. Iată ce te obligă de azi legea!
În Monitorul Oficial a fost publicat Ordinul potrivit căruia firmele de curierat din România trebuie să raporteze la ANAF toate operațiunile de livrare cu plata ramburs, efectuate în țară. Această măsură a fost adoptată în scopul asigurării conformării fiscale.
Prin urmare, de acum înainte, curierii sunt obligați să trimită la ANAF detalii despre persoanele care au comandat online și au plătit ramburs, adică la livrare.
Detaliile includ numele persoanelor, adrese sau conturile bancare folosite.
Pentru aceasta, curierii trebuie să completeze lunar Formularul 395, respectiv ”Declarația informativă privind trimiterile poștale contra ramburs efectuate de către furnizorii de servicii poștale pe teritoriul național”.
Acest formular (care poate fi consultat în Monitorul Oficial) se validează și se semnează electronic cu ajutorul programului de asistență, furnizat în mod gratuit de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, pe portalul ANAF sau la distanță, pe portalul e-guvernare.
Pe ce perioadă se stochează datele frunizate
Potrivit Ordinului în vigoare, datele vor fi stocate pe o perioadă de 5 ani. Perioada se calculează de la data primirii de către organul fiscal central, urmând ca datele să fie șterse automat după împlinirea acestui termen.
Ce date trebuie să fie completate în Formularul 395
Formularul 395 cuprinde o serie de rubrici care trebuie completate după cum urmează:
- „Denumire/Nume și prenume expeditor” – aici trebuie să se precizeze denumirea persoanei juridice expeditoare sau numele și prenumele expeditorului persoană fizică care sunt înscrise pe documentul de transport.
- „Adresă oficiu”. La acest punct, dacă trimiterea poștală este adusă la sediul/punctul de lucru/oficiul furnizorului de servicii poștale de către expeditor sau de către un terț, se înscrie adresa unde este situat respectivul oficiu, în situația în care locul de ridicare al trimiterii poștale este pe teritoriul național.
- „Modalitate virare ramburs către expeditor” – aici se specifică modalitatea prin care este remis rambursul către expeditor, respectiv:
a) „Cont colector” – în situația în care expeditorul a optat ca valoarea rambursului să fie virată într-un cont bancar indicat de către expeditor;
b) „Numerar” – dacă expeditorul a optat ca valoarea rambursului să fie returnată în numerar expeditorului sau altei persoane.
- „IBAN cont colector” – în situația în care modalitatea de virare este cont colector, se înscrie codul IBAN al contului bancar indicat de către expeditor pentru remiterea rambursului.”
- „Nume și prenume persoană fizică care a recepționat rambursul pentru expeditor” — dacă modalitatea de virare a rambursului către expeditor este numerar, se înscriu numele și prenumele persoanei fizice care a recepționat rambursul în numerar.
- „Denumire/Nume și prenume destinatar”. La această rubrică se înscrie denumirea persoanei juridice destinatare sau numele și prenumele destinatarului persoană fizică.