În urmă cu trei săptămâni Primăria Capitalei a inaugurat parcarea park&ride de 500 de locuri de la capătul Șoselei Pantelimon, unde ar trebui să-și lase mașinile cei care vin din Ilfov și să ajungă în centru folosind mijloacele de transport în comun.
Investiția în parcarea de la capătul Șoselei Pantelimon încă nu este eficientă
Până în prezent, parcarea park&ride, în medie, a fost folosită zilnic de circa 100 de mașini și mai mult noaptea, ceea ce înseamnă că este folosită de locuitorii din zonă, nu de navetiști, potrivit datelor transmise de municipalitate la solicitarea HotNews.ro.
Cei care vin din jurul Bucureștiului pot lăsa mașina în parcarea de la capătul Șoselei Pantelimon și să ajungă în centrul orașului folosind tramvaiul, de exemplu. Dar, nici măcar cei care locuiesc în zonă nu parchează acolo, mașinile riveranilor fiind parcate tot pe marginea Șoselei Pantelimon.
Această parcare park&ride este un bun exemplu care demonstrează clar faptul că investițiile în infrastructură, fără alte măsuri, nu duc neapărat la fluidizarea traficului.
Astfel, din experiența altor orașe, reiese faptul că este nevoie de:
- un transport public de calitate,
- strategie de parcare care să înăsprească condițiile de acces în centrul orașului,
- benzi unice pentru transportul public
- sancțiuni pentru șoferii care parchează neregulamentar.
Revenind la parcările de tip park & ride, se pare că pentru șoferi este mult mai comod să se deplaseze către centrul orașului București cu mașina personală și să parcheze gratuit pe trotuar, în timp ce parcările publice cu plată stau goale. Ori degeaba sunt parcări unde pot lăsa mașina dacă ajung greu în centru cu transportul public (fiindcă mijloacele de transport public vin greu sau stau blocate în trafic).
Cât timp a durat construirea acestei parcări și ce sume de bani au fost investite pentru realizarea proiectului
Pentru construirea parcării de la capătul Șoselei Pantelimon, Primăria Capitalei a plătit circa 65 milioane de lei (echivalentul a 13 milioane de euro), iar bucureștenii au așteptat peste 10 ani să fie finalizată (această parcare a fost promisă de fostul primar general al Capitalei Sorin Oprescu încă din 2011, făcând parte din proiectul de modernizare a șoselelor Iancului și Pantelimon, cu termen de finalizare în anul 2014).
Istoricul proiectului parcării park&ride de pe Șoseaua Pantelimon
Inițial, primăria a vrut să facă parcarea subteran, iar apoi s-a răzgândit și a decis să o facă suprateran, fiindcă este mai ieftin și încap mai multe locuri de parcare.
Datorită intrării în insolvență a constructorului, șantierul a fost blocat, după care au fost probleme cu consultantul. Ulterior, în timpul mandatului Gabriela Firea s-a ajuns la concluzia că este nevoie de un plan urbanistic zonal pentru edificarea parcării și nu se poate autoriza direct. Planul urbanistic respectiv a fost aprobat abia în anul 2018.
Abia în iulie 2019, Gabriela Firea a semnat contractul pentru finalizarea lucrărilor la parcare, până atunci fiind făcută doar o groapă pentru fundație, în rest proiectul a fost blocat, potrivit hotnews.ro
În ceea ce privește termenul de finalizare, acesta era de 12 luni. Apoi, în campania electorală, Gabriela Firea promitea că lucrările se vor finaliza în toamna anului 2020, însă acest lucru nu s-a întâmplat.
Într-un final, parcarea park&ride de la capătul Șoselei Pantelimon a fost finalizată la sfârșitul anului 2021, însă inaugurarea ei s-a făcut abia în urmă cu 3 săptămâni……..pentru că a mai fost nevoie de un racord la electricitate, iar deschiderea oficială a fost, de asemenea, întârziată fiindcă nu avea recepția făcută.
Descrierea, conform proiectului, în câteva cuvinte, a parcării park&ride de la capătul Șoselei Pantelimon, București
Parcarea dispune de un număr de 500 de locuri, repartizate pe 3 etaje, iar la parter este amenajat un terminal STB unde întoarce tramvaiul, vin microbuzele și autobuzele.
Lucrările de execuție sunt realizate de Asocierea S.C. TIAB S.A. – S.C. TEHNOLOGICA RADION SRL – S.C. VIA PROIECT S.R.L.
În prezent, această parcare, deși este gratuită, este mai mult goală. În momentul în care se va începe în ritm susținut amendarea șoferilor pentru parcări în locuri nepermise, probabil că și această parcare se va umple.
O parcare asemnătoare, cu aceleași deficiențe – e mai mult goală! – se află și la Străulești, la granița dintre București și Mogoșoaia.