Pentru a evita perturbările provocate de plafonarea prețurilor de către Guvern, grupul energetic ungar MOL a anunțat că va limita la 50 de litri de combustibil pe zi cantitatea pe care o pot achiziționa șoferii mașinilor de pasageri la benzinăriile sale din Ungaria, înjumătățind precedenta limită, citează profit.ro.
Astfel, grupul MOL, care deține cea mai mare rețea de benzinării din Ungaria, a cerut retragerea graduală a măsurii. Zsolt Hernadi, directorul general al MOL, a afirmat în presa locală că eliminarea treptată a plafonării prețurilor la benzină și motorină va fi necesară pentru asigurarea siguranței aprovizionării pe termen lung, potrivit sursei citate.
Guvernul de la Budapesta, în data de 16 iunie, a anunțat că a extins până la 1 octombrie plafonarea prețurilor la combustibili în Ungaria. În noiembrie, Executivul stabilea că prețurile la benzină și motorină nu pot depăși 480 forinți (1,27 dolari) pe litru la benzinării, sub prețurile actuale, de peste 500 de forinți.
Ce a declarat grupul MOL
Purtătorul de cuvânt al grupului energetic ungar, Piroska Bakos, a declarat pentru Reuters următoarele: „Am introdus această limită (la realimentare) pentru a putea garanta securitatea aprovizionării”, iar cei care vin să cumpere cu canistre combustibil nu vor mai beneficia de plafonarea prețurilor.
Anunțul de vineri este cel mai recent indiciu că intervenția pe piața combustibilului afectează echilibrul între cerere și ofertă.
Ungaria și Austria au eliberat o parte din rezervele lor strategice de combustibil în ultimele săptămâni pentru a stabiliza piața. În perioada verii, cererea pentru combustibil crește în mod normal cu aproximativ 30-40%, datorită turismului și a sezonului agricol, care majorează cererea de motorină. Însă plafonarea prețurilor a dus la scăderea importurilor de combustibil, pe care MOL încearcă să o compenseze acum, a explicat Bakos.
Totodată, Thierry Breton, comisarul european pentru piața internă, a cerut Ungariei să suspende vânzarea de combustibil cu preț diferit pentru mașinile cu plăcuțe de înmatriculare străine, în caz contrar riscând declanșarea unei proceduri de infringement, potrivit unei scrisori a Comisiei Europene consultate de Reuters.
De asemenea, Thierry Breton a precizat că executivul UE își rezervă dreptul de a lansa proceduri de infringement care pot duce, la acțiuni în justiție împotriva Ungariei și posibile amenzi, în cele din urmă.