„Vă somăm ca în termen de 60 de zile să întreprindeţi toate diligențele posibile pentru a efectua lucrări de reparaţii curente, reabilitare şi consolidare a faţadelor clădirilor sau acoperişurilor”. Aşa sună somaţiile trimise zilele acestea de mai multe primării din țară către cetăţeni, asociaţii de proprietari şi persoane juridice.
În atenția românilor! Se aplică majorări de impozit și amenzi celor care nu repară fațadele si acoperișurile imobilelor degradate
În această perioadă, primăriile din toată ţara au trimis mii de somaţii prin care îi informează pe cetăţenii care stau în clădiri cu probleme că trebuie să repare de urgenţă faţadele caselor sau blocurilor.
Potrivit legii, proprietarii au obligația să suporte costurile de reabilitare, în caz contrar riscă amenzi şi creşterea impozitelor cu până la 500%.
Primăriile anunţă că au programe prin care îi pot împrumuta cu bani pe cei în culpă, iar în cazul caselor istorice există soluţii de finanţare integrală.
Care este situația în Capitală
În Capitală, aproape pe orice stradă există cel puţin un imobil din care cad bucăţi de tencuială. În multe locuri au fost montate plase de siguranță, însă este nevoie urgentă de reparaţii.
Potrivit legii, cei care nu încep refacerea fațadelor degradate ale clădirilor riscă amenzi de până la 5.000 de lei în cazul persoanelor fizice, la care se adaugă creșterea impozitului cu până la 500%.
Ce zone din București necesită mentenanță pentru clădiri
„Zonele centrale, Calea Victoriei, Bd Magheru, Brătianu, Kogălniceanu, Regina Elisabeta, tot acest nucleu central. Dar avem astfel de zone și în alte cartiere. De exemplu, spre Pantelimon, în blocuri aşa numite socialiste, dar din care au început să se desprindă bucăți. La fel Piața Muncii, Iancului. Avem foarte multe astfel de exemple în București pentru că mentenanța la noi e o operațiune aproape science fiction”, a menționat Matei Sumbasacu, Asociația pentru Reducerea Riscului Seismic.
Ce posibilități de finanțare au Asociațiile de Proprietari pentru reparația fațadelor imobilelor
Pentru case sau blocuri, asociaţiile de proprietari pot solicita bani de la primării sub formă de împrumut, pe care să îi restituie apoi în rate.
La rândul lor, asociațiile de proprietari pot accesa credite cu garanţie guvernamentală şi dobândă subvenţionată.
Important de precizat este faptul că în Capitală sunt și proiecte de reabilitare termică, în cadrul cărora primăria finanțează întreaga reparație.
Ce variante există pentru proprietarii clădirilor istorice
Totodată, pentru clădirile istorice sunt programe locale prin intermediul cărora proprietarii pot plăti reparațiile eșalonat sau programe naționale în care consolidarea este gratuită. Dar, întrucât este nevoie și de un aviz de la Ministerul Culturii, timpul de așteptare ajunge să fie mare, citează stirileprotv.ro
„Din perspectiva programelor existente în prezent avem legea consolidării care vine și reglementează modul în care imobilele pot fi consolidate, cele în risc seismic unu și doi, sub rezerva unor criterii de prioritizare, cum ar fi imobilele care au peste trei etaje și au cel puțin 10 apartamente, este foarte important de menționat că pentru aceste imobile finanțarea este gratuită cu condiția ca aceste imboile să nu fie vândute într-o perioadă de 25 de ani”, a declarat Răzvan Munteanu, Administrația pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic.
Care este situația somărilor în țară
În Timișoara, au fost trimise aproape 2.000 de somaţii proprietarilor care trebuie să-și renoveze fațadele blocurilor. În caz contrar vor plăti impozite de 5 ori mai mari.
Potrivit autorităților, proprietarii au timp până în luna noiembrie 2022 să înceapă demersurile.
Zeci de clădiri din centrul Timișoarei sunt într-o stare deplorabilă și necesită rapid intervenții. Prin urmare, poliția locală a trecut la aplicarea de amenzi.
„Trimitem somaţiile mult mai devereme şi dăm un timp măcar să înceapă demersurile pentru renovare”, a declarat Fritz Dominic, primarul Timișoarei.
Proprietarii de clădiri istorice au la îndemână și varianta unui program al primăriei prin care 30% din valoarea lucrărilor sunt suportate de municipalitate, iar restul de 70% sunt dintr-un credit fără dobândă pe 10 ani.