Iceberg-urile sau „munții de gheață” sunt margini ale ghețarilor care s-au desprins și au alunecat în ocean și plutesc în apă deschisă.
90% din Iceberg-uri provin din vestul Groenlandei, Newfoundland și sunt printre cele mai rapide mișcări din lume, cu până la șapte kilometri pe an (unde viteza medie de derivă este de aproximativ 0,7 km/h, deși s-au înregistrat viteze mai mari de 3,6 km/h).
Iar, în mod uimitor, pentru ca un iceberg masiv să ajungă în Newfoundland durează aproximativ doi până la trei ani, acoperind o distanță de 1.600 de mile marine.
Cuvântul „iceberg” se referă la bucăți de gheață mai mari de 5 metri (16 picioare).
Iar cele mai mici bucăți de gheață (care sunt periculoase pentru nave, deoarece radarul poate să nu le detecteze ) sunt denumite:
- „bergy bits”, care au dimensiunea unei case mici
- „growlers”, care au dimensiunea unui pian cu cotă.
De reținut este faptul că anual, aproximativ 40.000 de aisberguri de dimensiuni medii și mari se desprind din ghețarii din Groenlanda.
Greutatea medie a unui iceberg este de 100.000-200.000 de tone, fiind echivalentă cu dimensiunea unei clădiri cubice de 15 etaje.
Deoarece gheața are 90% din densitatea apei, rezultă că 90% din aisberg se află sub suprafața apei, de aici și expresia „vârful aisbergului”
Iceberg-ul de apă dulce
Un iceberg există în apa dulce de lângă Antarctica și în Oceanul Atlantic de Nord, lângă Groenlanda, cu precizarea că iceberg-urile din Antarctica durează în medie 10 ani, în timp ce aisbergurile arctice aproximativ doi ani.
Cum se formează iceberg-urile
Iceberg-urile se formează pe uscat prin acumularea de zăpadă de-a lungul a mii de ani. Așadar, gheața care formează icebergurile arctice poate avea o vechime de până la 10.000 de ani.
Ghețarii se formează pe uscat ca rezultat al acumulării de zăpadă de-a lungul a mii de ani. Iceberg-urile sunt create atunci când marginea unui ghețar avansează în ocean și se rupe în bucăți.
Iceberg-urile sunt create din apă pură, proaspătă și zăpadă și nu sunt sărate.
Anual, aproximativ:
- 10.000 până la 15.000 de iceberguri de dimensiuni medii și mari se desprind sau fătesc din ghețarii din Groenlanda
- 375 de iceberguri plutesc din Groenlanda pe căile maritime din largul Newfoundland, reprezentând un pericol major pentru transportul în acea zonă
Pe măsură ce iceberg-urile din Groenlanda călătoresc spre sud și pe măsură ce se topesc, își pierd 85% din masa inițială în momentul în care ajung în apele Newfoundland. În mod uimitor, această călătorie, care acoperă o distanță de 1.600 de mile marine, ar putea dura până la 3 ani.
Iceberg-ul, mai dur decât gheața din congelator
Temperatura interioară a unui aisberg este între -15 și -20 de grade Celsius.
Iceberg-ul este cu aproximativ 10% la fel de puternic ca betonul și este mult mai dur decât gheața din congelatorul nostru.
Când gheața de aisberg se topește rapid, bulele eliberate din ea scot un sunet ca și cum ar fi spumarea apei. Uimitor este că aerul care scapă este la fel de vechi ca gheața. Este posibil să fi fost prins acolo timp de 15.000 de ani sau mai mult!
Iceberg-uri uimitoare
Unul dintre cele mai mari iceberg-uri care s-au eliberat vreodată de pe platforma de gheață Ross din Antarctica în martie 2000 a fost numit B-15. În mod uimitor, acesta:
- avea 295 km (183 mile) lungime și 37 km (23 mile) lățime, cu o suprafață de 11.000 km pătrați (4.250 mile pătrate)
- ar fi putut oferi tuturor din lume 400 de tone de apă potabilă pură
Apoi, în anul 2021, un alt iceberg enorm s-a născut din partea de vest a platformei de gheață Ronne, aflat în Marea Weddell, în Antarctica. Icebergul, denumit A-76, măsoară aproximativ 4.320 km pătrați, Iceberg-ul are aproximativ 170 km lungime și 25 km lățime și este puțin mai mare decât insula spaniolă Mallorca.
În anul 2008, navigatorul norvegian Oyvind Tangen, aflat la bordul unei nave a văzut în apele din jurul Antarcticii iceberguri cu dungi într-o varietate de culori, inclusiv maro, negru, galben și albastru.
Explicația coloritului iceberg-urilor
Iceberg-urile, în mod normal, sunt albe ca urmare a unor bule mici prinse în interior, care împrăștie lumina în toate direcțiile. Dungile albastre sunt create atunci când o crăpătură în gheață se umple cu apă topită și îngheață atât de repede încât nu se mai formează bule. Gheața fără bule are o tentă de albastru, ceea ce se datorează aceluiași fenomen de lumină. Atunci când un aisberg cade în mare, un strat de apă de mare sărat poate îngheța în partea de dedesubt. În cazul în care acesta este bogat în alge, se poate forma o dungă verde. Alte nuanțe, cum ar fi maro, negru și galben sunt cauzate de sedimente, citează cunoastelumea.ro
Gheața nouă și gheața veche din iceberg
Când gheața de iceberg devine extrem de densă, proprietățile gheții se schimbă. În această fază absoarbe toate culorile din spectru, cu excepția albastrului, pe care îl reflectă. Acesta este motivul pentru care arată albastru. Iar aerul prins în zăpadă îl face să reflecte aproape tot spectrul și să pară alb.
În concluzie:
- gheața albă este gheață nouă
- gheața albastră este gheață veche
Cum ne putem da seama momentul desprinderii unui iceberg
Un semn că iceberg-ul este pe cale să se rostogolească sau să se despartă poate fi dat de zborul brusc al păsărilor așezate pe acestea.
Iceberg-urile sunt cel mai bine văzute la sfârșitul lunii mai și începutul lunii iunie, de-a lungul coastei Newfoundland. De pe mal, iceberg-urile care se află la 5 până la 10 km distanță pot fi văzute pe vreme senină.
Întrebuințările iceberg-ului
În Newfoundland, gheața provenită din iceberg este acum un produs comercial. Gheața este colectată și vândută ca apă îmbuteliată și folosită la producerea vodcii.
Pentru a afla mai multe despre procesele climatice și oceanice, iceberg-urile pot servi și ca instrumente pentru oamenii de știință, care le studiază, citează amazingfacts4u.com
Momentul în care iceberg-urile au început să fie urmărite
Pentru a urmări iceberg-urile care plutesc pe căile maritime mari, SUA și alte 12 țări au format “Patrula Internațională de Gheață” pentru a avertiza navele despre icebergurile din Atlanticul de Nord. Acest serviciu folosește avioane și radare, iar momentul decisiv privind constituirea acesteia a fost luat după ce Titanicul s-a scufundat lângă Newfoundland, în anul 1912, din cauza coliziunii cu un iceberg, potrivit topfacts.org