Zilnic, sunt semnalate tot felul de probleme pe marile aeroporturi din Europa. Zeci de zboruri sunt anulate și sute de turiști nemulțumiți, nevoiți să petreacă ore bune în aeroport, până la următorul zbor. Curse amânate, anulate, bagaje pierdute. Haos în adevăratul sens al cuvântului.
Haos pe aeroporturi, zboruri amânate sau anulate, bagaje pierdute. Ce putem face pentru a recupera măcar o parte din bani
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), prin vocea directorului general, a anunțat ce pot face turiștii care sunt în astfel de situații. Vestea bună este că pot recupera o parte din banii pierduți. În privința bagajelor, reprezentanții aeroporturilor au promis că le vor înapoia proprietarilor de drept, în decurs de două-trei zile de la sesizarea pierderii acestora.
Directorul general al ANPC are vești bune pentru turiștii care se află în situația de a le fi fost anulat zborul. Paul Anghel a explicat, printr-o postare pe pagina sa de Facebook, că turiştii pot solicita despăgubiri până la 600 de euro, pentru un zbor anulat, conform reglementărilor europene, chiar dacă operatorul aerian a asigurat un zbor alternativ.
”Știați că, conform Reglementărilor UE EC 261, puteți avea dreptul să solicitati până la 600 € despăgubire pentru un zbor anulat? Acest lucru este valabil chiar în condițiile în care compania aeriană a asigurat un zbor alternativ. Dacă nu rezolvați amiabil problema cu operatorii de la care ați cumpărat biletele, puteți face o sesizare la #ANPC , dar și la #eccromania”.
El amintește și de această dată călătorilor la ce trebuie să atragă atenția atunci când rezerva bilete de avion, hotel etc. Toate datele acestea informative sunt reluate, de la A la Z, pe pagina de social media a directorului ANPC.
Ce putem face pentru a recupera o parte din pierderi
Putem recupera măcar o parte din pierderile suferite. Legislația europeană le permite celor ce au de suferit din cauza unui zbor anulat să ceară companiei de transport o compensație ce poate ajunge și la 600 de euro. În plus, după cum a stabilit Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în urmă cu câteva luni, zboruri anulate sunt considerate (și astfel dau dreptul la compensație) și cele cărora plecarea le este mutată mai devreme cu mai mult de o oră și cele ce au o întârziere mai mare de trei ore.
Mai exact, în funcție de distanțele care ar fi trebuit parcurse cu avionul, în cazul unui zbor anulat, se acordă următoarele despăgubiri:
- 250 de euro – pentru toate zborurile de 1.500 de kilometri sau mai puțin;
- 400 de euro – pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 de kilometri și pentru toate zborurile cuprinse între 1.500 și 3.500 de kilometri;
- 600 de euro – pentru toate zborurile care nu intră sub incidența punctelor de mai sus.
Compensațiile pot fi reduse la jumătate de către compania de transport aerian în situația în care pasagerilor li se oferă redirecționarea spre destinația finală cu un zbor alternativ, a cărui oră de sosire nu depășește ora de sosire prevăzută a zborului rezervat inițial cu mai multe de:
- două ore – pentru toate zborurile de 1.500 de kilometri sau mai puțin;
- trei ore – pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 de kilometri și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1.500 și 3.500 de kilometri;
- patru ore – pentru toate zborurile care nu se încadrează în categoriile amintite la primele două puncte.
Totodată, potrivit regulamentului european, compensația se plătește în numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plată bancar sau cec bancar sau, numai cu acordul scris al pasagerului, în bonuri de călătorie și/ sau alte servicii.
Foto: pixabay