Actual

Greva șoferilor STB, începutul unei anchete. Autobaza Titan, diferență de 17 tone de combustibil față de valoarea reală

stb

În urma unui control intern, desfășurat după dezvăluirile Buletin de București, prin care erau scoase la iveală mai multe nereguli cu privire la furtul de motorină din autobuzele STB, anchetatorii au descoperit o diferență de 17 tone de combustibil, între consumul real al autovehiculelor și cantitatea alimentată în realitate. Diferența a fost descoperită la autobaza Titan, una din cele 8 autobaze ale societății.

Greva șoferilor STB, începutul unei anchete. Autobaza Titan, diferență de 17 tone de combustibil față de valoarea reală

Potrivit informațiilor oferite de Buletin de București, în ziua în care greva șoferilor STB s-a încheiat, un control a avut loc la Autobaza Titan, unul dintre cele mai mari garaje, din cele opt ale Societății de Transport București și locul de unde a început greva care timp de 3 zile a paralizat orașul.

Documentele verificate au fost cele aferentele lunii octombrie 2021 privind motorina consumată. Diferența dintre consumul înregistrat prin debitmetrele autobuzelor și cantitatea de motorină alimentată la pompele din autobază este de 17.214 litri, arată un document intern intrat în posesia Buletin de București.

Asta înseamnă că, în fiecare zi a lunii octombrie, aproape jumătate de tonă de motorină “s-a evaporat” pe drumul dintre bazinele autobazei și rezervoarele mașinilor.  În luna octombrie prețul mediu al unui litru de motorină era de aproximativ 7 lei. Un calcul simplu arată că cele 17 tone de combustibil înseamnă nu mai puțin de 173.124 de lei sau aproape 35.000 de euro la cursul de astăzi.

Instalația Webasto, scuza șoferilor pentru a putea sustrage cantități mari de motorină

Mai mult decât atât, ceea ce ar trebui să fie utilizat pentru confortul călătorilor, și anume instalația Webasto de încălzire, este folosită pentru a falsifica numărul de ore de funcționare a instalației, și de aici „justificări” pentru consumul de motorină.

Standardele de consum pentru instalațiile Webasto stabilesc o normă de 3,9 litri/ora de funcționare. Controlul a scos la iveală un consum mediu de 5,7 litri/ora de funcționare. Adunat, atât pentru autobuzele Mercedes Citaro cât și pentru cele Otokar, depășirea normei de consum la acest capitol a însemnat încă 7,5 tone de motorină în luna octombrie.

Un șofer din generația tânără de la STB, cu ocazia grevei din luna ianuarie, a oferit următoarele declarații:

“Majoritatea șmecheriilor le fac prin Webasto. La ciupeală, la garaj, de la șoferi până la șefi. La mine nu s-a pus problema niciodată să nu dau drumul la căldură. Eu bag mașina imediat la garaj dacă nu merge căldura. Tâmpeniile de Otokar fac probleme din astea pentru că sunt foarte prost concepute. Rezistența de la Webasto se arde foarte repede. Eram într-o zi câteva mașini la cap de linie, toate cu aceeași problemă. Erau 9 grade în mașină. Cum să țin oamenii la 9 grade? Plus că până la urmă stau și eu acolo timp de opt ore. La Citaro e altfel. Îți citește numărul de ore de funcționare de la Webasto și o dau din pix. În loc de 100, trec 200 de ore. Plus că se mai contabilizează și în aerul condiționat”, a explicat șoferul STB.

În urma verificărilor, Divizia Analiza Exploatării Transport Auto din STB a decis să solicite tuturor autobazelor analiza consumului de carburant ale instalațiilor suplimentare Webasto începând cu luna octombrie 2021.

„Deviere traseu”, o altă neregulă descoperită la Autobaza Titan

De asemenea, controlul a scos la iveală și 2.700 de kilometri nejustificați parcurși de mașinile autobazei Titan, declarați în documentele interne în baza unui cod de activitate aferent sintagmei “deviere traseu”.

Contactat de Buletin de București, directorul general al STB, Adrian Criț a explicat că și restul de șapte autobaze vor fi vizate de supracontroale.

“Facem verificări la toate autobazele. Vă dați seama că nu putem verifica peste noapte ceea ce au în atribuții de serviciu alți colegi de-ai noștri. Verificăm prin sondaj și sunt și alte instituții ale statului care trebuie să urmărească ce se întâmplă. Trebuie să ne eficientizăm și să cheltuim banul public cu atenție. Toate aceste măsuri vizează un transport public eficient, cu costuri minime dar la calitate maximă“, a declarat Adrian Criț.