International

Germania, măcinată de proteste! Sistemul de transporturi al țării este grav afectat

Proteste Germania, sursa foto blacknews
sursa foto: blacknews

Aeroporturile și stațiile de autobuz și de tren din întreaga Germanie au fost blocate luni, 27 martie, provocând perturbări pentru milioane de oameni în timpul uneia dintre cele mai mari greve din ultimele decenii în cea mai mare economie a Europei, în timp ce inflația în creștere alimentează cererile salariale.

Grevele de „avertizare” de 24 de ore, declanșate de sindicatul Verdi și de sindicatul feroviar și de transport EVG, au fost cele mai recente din lunile de acțiuni sindicale care au afectat principalele economii europene, pe măsură ce prețurile mai mari la alimente și energie afectează nivelul de trai.

Mărirea salariilor, insuficientă

Acestea au dat startul la trei zile de negocieri salariale care ar putea duce la noi greve dacă nu se ajunge la un compromis. Angajatorii au oferit salarii cu 5% mai mari pe o perioadă de 27 de luni și o plată unică de 2 500 de euro, propuneri pe care sindicatele, care cer o creștere de două cifre, le consideră inacceptabile în contextul în care inflația a ajuns la 9,3% în februarie.

Verdi cere o creștere salarială de 10,5%, ceea ce ar însemna o majorare a salariilor cu cel puțin 500 de euro pe lună, în timp ce EVG solicită o creștere de 12% sau cel puțin 650 de euro pe lună. „Angajații s-au săturat să fie prostiți cu vorbe calde, în timp ce condițiile de muncă se înrăutățesc din ce în ce mai mult și există multe posturi vacante”, a declarat presei șeful Verdi, Frank Werneke, potrivit Reuters.

Muncitorii în grevă, purtând veste de înaltă vizibilitate, au suflat în claxoane, au ridicat bannere și au fluturat steaguri în timpul protestelor. Germania, care era puternic dependentă de Rusia pentru gaz înainte de războiul din Ucraina, a fost deosebit de afectată de creșterea prețurilor, cu rate ale inflației care au depășit media zonei euro în ultimele luni.

Înrăutățirea penuriei cronice de forță de muncă oferă sindicatelor o mână de negociere puternică, spun economiștii. Potrivit lui Verdi, greva este cea mai mare din Germania, care are o lungă istorie de negocieri salariale colective, din 1992 încoace.

Sistemul de transport, puternic afectat

Asociația Aeroporturilor ADV a estimat că 380.000 de pasageri aerieni au fost afectați de suspendarea zborurilor, inclusiv pe două dintre cele mai mari aeroporturi germane din Munchen și Frankfurt, iar călătorii blocați au dormit pe bănci.

Serviciile feroviare au fost de asemenea anulate de operatorul feroviar Deutsche Bahn (DBN.UL). În Köln, lipsa trenurilor urbane a determinat o goană după taxiuri.

„Milioane de pasageri care depind de autobuze și trenuri suferă din cauza acestei greve excesive și exagerate”, a declarat un purtător de cuvânt al Deutsche Bahn.

Verdi negociază în numele a aproximativ 2,5 milioane de angajați din sectorul public, inclusiv în transportul public și în aeroporturi, în timp ce EVG negociază pentru aproximativ 230.000 de angajați de la Deutsche Bahn și de la companiile de autobuze.

Pasagerii blocați și-au exprimat atât simpatia, cât și nemulțumirea față de grevă.

„Da, este justificată, dar eu unul nu am făcut grevă în toată viața mea și lucrez de mai bine de 40 de ani. În același timp, în Franța se face grevă tot timpul pentru ceva”, a declarat pasagerul Lars Boehm.

Luptele sindicale din Germani pălesc în comparație cu protestele împotriva reformei pensiilor președintelui Emmanuel Macron din Franța, care au declanșat cele mai grave violențe de stradă din ultimii ani.

Grevele se intensifică

Presiunile persistente asupra costurilor au împins băncile centrale la o serie de creșteri ale ratelor dobânzilor, dar factorii de decizie politică spun că nu au văzut până acum semne ale unei spirale destabilizatoare a prețurilor și salariilor.

„Această recuperare pe care o vedem astăzi, încă cu creșteri negative ale salariilor reale, este compatibilă cu ceea ce ne-am aștepta în scopuri de politică monetară”, a declarat luni, 27 martie, guvernatorul băncii centrale portugheze, Mario Centeno.

Creșterile salariale abrupte ar putea reduce marja de manevră fiscală a guvernului cancelarului Olaf Scholz, îngreunând negocierile bugetare deja fracturate. Ministerul de Interne a declarat că revendicările sunt echivalente cu costuri suplimentare de 1,4 miliarde de euro pe an, iar dacă acest acord salarial ar fi extins și la alți lucrători din sectorul public, precum și la funcționarii publici, judecătorii și soldații pensionați, ar însemna 4,7 miliarde de euro în total.

Angajatorii avertizează, de asemenea, că salariile mai mari pentru lucrătorii din transporturi ar duce la creșterea tarifelor. Președintele EVG, Martin Burkert, a avertizat că sunt posibile noi greve, inclusiv în perioada sărbătorilor de Paște. „Oamenii au a doua sau a treia slujbă pentru a se descurca”, a declarat Christoph Gerschner, muncitor în grevă.

Datele prezentate luna trecută factorilor de decizie politică din cadrul BCE și prezentate în exclusivitate de Reuters au arătat că firmele au crescut prețurile peste costuri în detrimentul consumatorilor și al salariaților.

Economistul-șef al Commerzbank, Joerg Kraemer, a declarat că impactul economic al grevei de luni asupra sectorului transporturilor din Germania, cu o cifră de afaceri de 181 de milioane de euro (194 de milioane de dolari) pe zi, a fost limitat până în prezent, dar acest lucru s-ar putea schimba dacă grevele vor persista.

„Pierderile vor fi probabil limitate la industria transporturilor, deoarece fabricile vor continua să funcționeze și mulți angajați vor lucra de acasă.” a spus el.