Actual International

Fluxurile de petrol rusești către Europa au început să crească în liniște, sub restricții

Fluxurile de petrol rusești către Europa au început să crească în liniște, sub restricții

Litasco a transportat petrol rusesc în rafinăria de petrol deținută de Lukoil din Italia; Turcia ia din ce în ce mai mult.

Hotărârea Europei de a nu mai cumpăra țiței rusesc poate începe să se dizolve.

Fluxurile de petrol rusești către Europa au început să crească în liniște, sub restricții

Rafinăriile de petrol de pe continent au luat 1,84 milioane de barili pe zi de țiței din Rusia săptămâna trecută, potrivit datelor de urmărire a tancurilor compilate de Bloomberg. Aceasta a fost a treia creștere săptămânală consecutivă și a dus fluxurile din Rusia către Europa, inclusiv Turcia, la cel mai mare nivel din aproape două luni.

Parțial este vorba despre Litasco SA, unitatea comercială a celui mai mare producător de petrol din Rusia, care ducea barili la rafinăriile companiei; și parțial este vorba despre cum Turcia cumpără mai mult. Dincolo de asta, totuși, scăderile constante în curs par să fi încetinit.

Evoluțiile sugerează că acele companii și țări care nu au vrut să cumpere de la ruși au făcut deja un pas înapoi, lăsând piața altora care sunt mai fericiți să facă acest lucru. Petrolul rusesc a căzut la reduceri uriașe după invazia Ucrainei, deoarece unele companii au încetat să cumpere.

China și India sunt în continuare cei mai mari cumpărători de țiței rusesc, arată datele săptămânale de urmărire.

Jumătate din țițeiul transportat pe mare al Rusiei se îndreaptă către Asia, față de doar o treime înainte de invadarea Ucrainei.

Transporturile de țiței către Asia sunt dominate de fluxuri către doar două țări, China și India. Transporturile maritime către China sunt în medie de aproximativ 1 milion de barili pe zi, în creștere de la cei 600.000 de barili pe zi transportați în cele patru săptămâni precedente datei de 18 februarie.

India a devenit salvatoarea exporturilor de țiței maritime ale Rusiei, cu volume medii peste 600.000 de barili pe zi în cele patru săptămâni precedente datei de 17 iunie, în creștere de la doar 25.000 de barili pe zi la începutul anului. Dincolo de India, Rusia nu a găsit încă noi cumpărători semnificativi de țiței în Asia.

Noile transporturi către India au redus creșterea fluxurilor către China.

Rusia a pierdut aproape două treimi din piața sa de țiței transportat pe mare în nordul Europei, dar volumul pe care îl transportă acolo s-a stabilizat după scăderea sa inițială după ce trupele ruse au atacat Ucraina.

Livrările către regiune au fost în medie de aproximativ 450.000 de barili pe zi în cele patru săptămâni până la data de 17 iulie, în scădere de la aproape 1,25 milioane de barili pe zi în primele patru săptămâni ale anului, dar puține situații s-au schimbat în ultima lună. Majoritatea țărilor au oprit aproape complet importurile de țiței rusesc pe mare, cu mult înaintea sancțiunilor UE asupra comerțului care urmează să intre în vigoare în decembrie.

Volume semnificative – aproximativ 370.000 de barili pe zi – sunt încă transportate către rezervoarele de stocare din Țările de Jos, dar chiar și acestea sunt în scădere cu 35% față de nivelurile observate imediat înainte de invazia rusă a Ucrainei. Fluxurile către Rotterdam au fost cele mai mari din ultimele trei săptămâni, până în săptămâna încheiată pe 17 iunie.

Rusia a pierdut aproape două treimi din piața sa maritimă nord-europeană.

Imaginea în Marea Mediterană este foarte diferită. Transporturile rusești de țiței în regiune au crescut.

O mare parte este motivată de transportul de țiței rusesc către rafinăriile deținute de rușii din regiune, în special uzina ISAB a Lukoil din insula italiană Sicilia. De asemenea, Turcia a intervenit pentru a prelua mult mai mult țiței rusesc.

Rămâne de văzut ce va face ISAB când interzicerea UE asupra țițeiului rusesc pe mare va intra în vigoare în decembrie. Până atunci, fără niciun impediment legal pentru achizițiile sale și cu alternative minime existente pe piață, este puțin probabil ca transporturile să scadă.

Imaginea mediteraneeană se repetă în Marea Neagră, din nou determinată de transporturile crescute către o rafinărie deținută de Lukoil din Bulgaria. În timp ce fluxurile către România sunt puțin modificate de la începutul anului, cele către Bulgaria sunt de două ori și jumătate mai mari decât erau în ianuarie și la începutul lunii februarie.

În timp ce comerțul cu țițeiul maritim al Rusiei a fost deturnat din nordul Europei către Asia și Marea Mediterană, până acum restricțiile autoimpuse au un impact redus asupra nivelului general al transporturilor.

Fluxurile totale de țiței transportat pe mare au crescut în săptămâna 11 – 17 iunie, inversând aproximativ jumătate din scăderea săptămânii precedente. Un total de 35 de tancuri petroliere au fost încărcate cu 26,3 milioane de barili de la terminalele de export ale țării, arată datele de urmărire a navelor și rapoartele agenților portuari. Această situație a stabilit fluxurile medii la 3,75 milioane de barili pe zi, în creștere cu 6% față de cele 3,55 de milioane în săptămâna încheiată pe 10 iunie.