Deși n-ar trebui să fie așa, în general, pare că românul este mai tot timpul tratat pe un inferior de instituții precum ANAF. Și acest lucru nu mai poate continua, perspectiva adevărată cuprinde numai două componente: egalitatea și colaborarea.
Subiectele nu au fost puține și au stârnit ample discuții. De la veșnica poziție a ”ghiocelului” în fața ghișeelor la faptul că e-factura sau mai bine spus, raportarea la noul sistem de facturare, duce dorul unor îmbunătățiri mai mult decât necesare.
Drepturi înseamnă și transparență
Astfel, s-a vorbit despre cum poate fi descrisă (și îmbunătățită) relația dintre ANAF și cetățean, care mai este statusul e-facturii, de ce statul nu vrea în ruptul capului să fie egal cu cetățeanul sau despre principiul bunei-credințe în materia dreptului fiscal.
Printre vorbitori s-au numărat foștii miniștri de Finanțe Ioana Petrescu și Eugen Teodorovici, fostul președinte al ANAF și actual vicepreședinte al Curții de Conturi, Lucian Ovidiu Heiuș, avocatul Elena Radu, dar și reprezentanți ai ANAF. Dezbaterile au fost excepțional moderate de avocatul Victor Alistar.
La masa rotundă a fost prezent și deputatul deputatul Steluța Cătăniciu, președintele Comisiei pentru Abuzuri, unul dintre inițiatorii unui proiect de lege aflat în procedură parlamentară ce și-a propus tocmai punerea semnului de egalitate între stat și cetățean, în relația cu ANAF.
Sigur, unele chestiuni au fost punctuale, precum aceea a recuperării de către cetățeni a unor sume de la ANAF și veșnica lor amânare, altele au ținut de construirea unei viitorare relații FISC – cetățean. Desigur, reprezentanții ANAF au explicat pe cât s-a putut situația de azi, dar nu a reușit să iasă tocmai basma curată în fața atâtor probleme. Vom reține însă propunerea ANAF ca specialiști din sistem să participe activ la inițierea unor forme de educație fiscală, complementară cu ducația financiară despre care se ot face vorbire de câțiva ani încoace.
Se cer soluții rapide
Efervescent ca de obicei, Eugen Teodorovici nu s-a sfiit să vorbescă depre poziția ingrată a contribuabilului în raport cu FISCul și să ceară soluții palpabile și care pot fi puse cu rapiditate în practică. Ieșind un pic din tematică, Teodorovici a susținut introducerea unui TVA de 10%, o temă dragă specialistului.
O bună patrte din discuții au plecat de la cazuri concrete în care există discrepanțe evidente ale drepturilor cetățenilor în raport cu organele fiscale chiar din legislația în vigoare, așa cum sublinia Victor Alistar. Un exemplu elocvent este cel al dobânzilor pe care contribuabilii trebuie să le plătească, însă statul le plătește contribuabililor dobânzi DOAR la cerere, acestea nefiind prezumate de lege.
E-factura, cu probleme
Un exemplu de răsunet în ceea ce privește relația fisc – constribuabil este modul de implementare a sistemului e-Factura B2B. Potrivit statisticilor oficiale, în prima lună de funcționare, circa 170.000 – 180.000 de contribuabili au transmis peste 1.000.000 de facturi zilnic prin sistem. Multe dintre aceste operațiuni au fost făcute cu dificultăți din cauza multiplelor erori ale sistemului informatic gestionat de stat. Patronii au reclamat blocaje la toate nivelurile: la semnătura digitală, la documentul de confirmare, la obținerea accesului în SPV. Și toată acestă situație a fost creată pentru că statul român nu a putut cere Uniunii Europene amânarea implementării acestui sistem până în 2026, așa cum a făcut, de exemplu, Polonia.
Va urma
O concluzie desprinsă din dialogul celor prezenți a fost că egalitatea dintre stat și cetățean este statuată de Constituție și, deși principiile sunt de multe ori transpuse în lege, acestea nu sunt aplicate și practică. Nu este, desigur, cea mai fericită concluzie.
Cuvântul de închidere a aparținut doamnei Anca Sandu, președinte FACIAS.