Barilul de petrol ar putea să ajungă până la prețul record de 175 de dolari anul acesta, a declarat directorul executiv al companiei JPMorgan, Jamie Dimon. Criza energetică, care a început când Rusia a limitat exportul de gaze pentru Europa din cauza sancțiunilor impuse de puterile occidentale ca reacție la invazia din Ucraina și este departe de a se fi terminat.
Petrolul, la un dezastru istoric?
Energy Aspects, o firmă de consultanță, a spus că este foarte posibil să avem de-a face cu cea mai mare creștere a prețului petrolului „care a existat vreodată”. De asemenea, Goldman Sachs crede că prețurile la petrol vor ajunge în a treia parte a anului în curs la valoarea „medie” de 140 de dolari pentru un baril. Comparativ, în ajunul crizei financiare de acum 14 ani, prețul petrolului a ajuns până la valoarea de 147 de dolari per baril. De Crăciunului anului 2008, cotația barilului de petrol scăzuse deja la 40 de dolari.
În timp ce o doză sănătoasă de scepticism este întotdeauna recomandată când vine vorba de pronosticurile despre evoluția prețurilor, o primă analiză rațională a pieței petrolului scoate la iveală detalii deosebit de îngrijorătoare, scrie Financial Times.
Cel mai probabil, lucrurile se vor înrăutăți înainte de a se îmbunătăți, și vor avea consecințe extrem de grave pentru economia mondială afectată deja de creșterea inflației. Problema principală este una simplă: nu există destul petrol pentru toată lumea. Și, pe măsură ce devine tot mai greu pentru petrolul rusesc lovit de sancțiuni să ajungă pe piața mondială, proviziile de țiței ar putea scădea încă și mai mult.
Petrolul rusesc, greu de înlocuit
Această scădere a producției de petrol nu va fi ușor de înlocuit. Guvernele occidentale au apelat deja la rezervele lor strategice, eliberând în jur de 1 milion de barili pe zi de când Putin a declanșat invazia în Ucraina.Dar aceste măsuri nu au făcut decât să tempereze creșterea prețurilor și nu să le inverseze, un proces care nu poate continua la nesfârșit.
Singurele țări care au la dispoziție rezerve semnificative de care nu au nevoie sunt Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite, dar capacitatea lor de a le livra nu este nelimitată.Producția de petrol a Arabiei Saudite se apropie deja de 11 milioane de barili pe zi după ce a acceptat să extragă mai mult petrol decât în mod normal. Dar, dacă va fi nevoie să producă 1 milion de barili pe zi în plus, câmpurile sale petroliere vor fi supuse unei presiunii fără precedent, mai ales în condițiile în care va fi nevoie să mențină producția ridicată pentru o perioadă mai lungă de câteva luni de zile.
Alternative mai ieftine decât mașina
Cea mai ieftină alternativă rămâne mersul cu trenul. CFR a introdus acum câteva zile trenurile soarelui, iar cel mai ieftin bilet dus-întors este numai 66 de lei. De la București în localitățile montane din județul Brașov, cea mai ieftină variantă este autocarul, cu 56 de lei de persoană față de peste 250 de lei cu mașina. Iar durata drumului este la fel. Trenul privat Reggio, percepe pentru doi adulți, pe ruta București-Sinaia dus-întors, un preț de 90 de lei.
Pe de altă parte, pentru drumuri mai lungi, merită luată în calcul și varianta cu avionul. Numeroase companii aeriene au zboruri interne și, de exemplu, pentru un drum de la Cluj-Napoca la Constanța, un bilet de avion dus-întors este de 450 de lei. Comparativ, același drum cu mașina costă 920 de lei. De asemenea, un avantaj suplimentar al avionului este durata mult mai scurtă a drumului, față-n de mijloacele de transport terestre.
Să nu uităm că și mașinile electrice au costuri de transport mai mici și nu poluează mediul înconjurător, ceea ce este un factor foarte important de luat în calcul.