EXIM BANK US nu va finanța calea ferată Constanța – Gdansk a anunțat ministrul Transporturilor; Cătălin Drulă. Acesta a dezamăgit pe cei care s-ar aștepta că linia feroviară Constanța (România) – Gdansk (Polonia), proiect parte a Inițiativei celor Trei Mări , să fie finanțat de către Banca de Comerț Exterior a Statelor Unite Exim Bank US.
Împrumuturile de câteva miliarde de dolari care ar fi putut fi acordate României pentru proiectele din Inițiativa celor Trei Mări nu se potrivesc pentru proiectele de infrastructură, deoarece sunt menite mai degrabă pentru business-uri care generează venituri și profit.
Inițiativa celor Trei Mări formată din douăsprăzece țări
Douăsprezece ţări din zona mărilor Baltică, Adriatică şi a Mării Negre au un proiect comun de creştere economică, numit Iniţiativa Celor Trei Mări. Statele din Estul Uniunii Europene îşi doresc să reducă decalajul de dezvoltare pe care îl au faţă de ţările din Vest.
Aşa a apărut ideea de a conecta regiunea pe trei paliere: energetic, infrastructură şi digital. A apărut inclusiv ideea că, în cadrul acestei inițiative, se va construi o autostradă şi o cale ferată care să lege Constanţa de Gdansk, în Polonia. Cu toate acestea, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a afirmat că „ideea că banii de acolo ar fi pentru infrastructură a fost un pic hazardată”.
„Am avut o discuție și cu însărcinatul cu afaceri al Statelor Unite. Această inițiativă, banii disponibili acolo sunt pentru proiecte care generează venituri. Nu sunt pentru proiecte publice care nu întorc venituri. Așa că zona aceasta de căi ferate și de drumuri nu prea se potrivesc în proiect, am concluzionat împreună. În schimb altfel de facilități, precum dezvoltarea de terminal cargo la Timișoara, acolo plătește cel care aduce marfă și generează venituri. E ca un împrumut pentru afacere, trebuie să îl dai înapoi. Nu sunt granturi, sunt împrumuturi rambursabile care se adaugă la deficit. Mai mult de atât, sunt făcute să fie returnate de acel vehicul, adică un vehicul financiar. Ideea că banii de acolo ar fi pentru infrastructură a fost un pic hazardată. E un pic seducătoare. Astfel că putem găsi niște proiecte, dar proiecte care sunt revenue generating”, a spun Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor.
„A fost un pic neclar în spațiul public acest Three Seas Initiative. Dar el există pentru a finanța business-uri. Faci un terminal de cargo, e business. Ai investiția, îți plătesc oamenii în fiecare zi că trec marfă pe acolo, faci profit, returnezi și împrumutul.” a mai adăugat Drulă.