Lifestyle

Exclusiv. Produsele din Republica Moldova s-au vândut ca pâine caldă la Iași. Povestea oamenilor din spatele afacerilor de succes

Exclusiv. Produsele din Republica Moldova s-au vândut ca pâine caldă la Iași. Povestea oamenilor din spatele afacerilor de succes
Infoactual

În acest weekend, la Iași, a avut loc o expoziție unde a participat un număr record de producători moldoveni de peste Prut, majoritatea dintre ei fiind pentru prima dată în România. Infoactual a dorit să afle cum se descurcă acești oameni de afaceri, mici întreprizători, în aceste vremuri tulburi, mai ales pentru țara lor, intens încercată în ultima vreme, ba cu războiul, ba cu lumina și exemplele ar putea continua.

Exclusiv. Produsele din Republica Moldova s-au vândut ca pâine caldă la Iași. Povestea oamenilor din spatele afacerilor de succes. FOTO

Timp de trei zile, 71 de producători moldoveni s-au aflat la Iași, într-un mare mall care găzduiește periodic expoziții cu tematică diferită. Această expoziție a moldovenilor, cum au numit-o localnicii, a fost un real succes, pentru că nici nu s-au încheiat bine cele trei zile de eveniment că rafturile erau deja goale și marfa unor mici producători, care au ajuns pentru prima dată în România, în mare parte a fost vândută.

Aceasta a fost cea de-a IV-a ediție a Expoziției ”Republica Moldova Prezintă”, organizată de Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI a RM) în parteneriat cu Primăria Municipiului Iași și Camera Bilaterală de Comerț și Industrie Republica Moldova – România.

Gama de produse aduse din Moldova, variată: articole de îmbrăcăminte din piele și blană naturală, produse de patiserie, de apicultură, mobilă, produse cosmetice, uleiuri vegetale, vinuri, ceai, fructe uscate, condimente, cașacaval, sucuri și chiar și înghețată.

Unii dintre micii producători și comercianți au venit să își vândă marfa produsă în propria gospodărie, în timp ce alții au căutat, după cum ne-au relatat, o nouă piață de desfacere. De la Iași vor să ajungă la București și apoi, în toată România.

Pe culoarele expoziționale, unii reprezențanți ai societăților comerciale vorbeau limba rusă, crezând că nimeni nu îi va înțelege ce vorbesc. Din destăinuirile lor am înțeles că au rămas profund impresionați de gazdele ieșene. Ei sunt mici producători din regiunea autonomă găgăuză a Republicii Moldova, unde se vorbește majoritar limba rusă.

Imaginea vrea să arate că rafturile au rămas goale, după ce marfa adusă din Moldova a fost vândută în primele două zile expoziționale

Prețurile mici și produsele unicat au făcut ca rafturile moldovenilor să rămână goale, multe dintre el, într-un timp record.

O famile, o fermă, o afacere

Dumitru Dancu este primul expozant cu care am vorbit. Când ne-am prezentat ca fiind de la site-ul de presă ”Infoactual” de la București, domnul Dancu a zâmbit și s-a înroșit în obraji, în timp ce ochii îi străluceau de bucurie. Era primul interviu pentru presa din România, o țară pe care o iubește și o respectă, asemeni părinților și bunicilor care l-au crescut și educat.

El este nespus de bucuros pentru faptul că a putut arăta lumii produsul pe care îl creează cu suflet și pasiune – cașacavalul, din ingrediente sută la sută naturale din mica fermă proprie.

Sloganul activității sale este exact acesta: ”O familie, o fermă, o afacere.” Pentru că așa își descrie el activitatea în câteva cuvinte.

Dumitru Dancu, producătorul moldovean de cașcaval

Nu poate exporta astfel de produse deoarece este interzis exportul produselor alimentare de la micii întreprinzători. Dar s-a putut bucura de o bună vânzare și promovare în tot timpul prezenței la expoziția organizată de ieșeni.

Dancu Farm este un brand din Republica Moldova și se ocupă cu producerea exclusiv a cașcavalului moldovenesc, căruia cretorul Dancu i-a oferit diferite arome, descrise ca fiind ”cu gust olandez, american și englez.”

Povestea lui este deosebit de interesantă. Dumitru Cravcencu este un gospodar din satul Dancu, raionul Hîncești, care a căpătat experiență în fabricarea brânzeturilor ca urmare a participării la stagii de pregătire în Olanda, Irlanda și Statele Unite.

Mica uzină fermă este situată pe lunca Prutului, după cum ne-a mărturisit chiar producătorul. Ferma de vaci a deschis-o în anul 2011, dar numai de cinci ani produce cașcaval într-un sortiment de cinci feluri.

Stupina din Codrii Moldovei a adus produse apicole la Iași

Eugen este vizonarul și creatorul proiectului ”Stupina din Codrii Moldovei”. Este un tânăr cap de famile, are o soție minunată și doi copii frumoși. Mezina familiei, chiar dacă era în căruț sau purtată pe brațe, i-a fost alături tatălui la expoziția ieșeană.

Și lui Eugen îi sclipeau ochii când ne prezenta cu mare emoție proiectul său cu miere și derivate apicole. Ne-a povestit cum a recondiționat o casă veche, strămoșească, și a transformat-o într-un punct de atracție turistică, în raionul Călărași.

Eugen Sobol, inițiatorul proiectului Stupina, la standul cu miere

Gospodaria Țărănească „Sobol Eugen Ion” a fost înființată în anul 2018 de către tânăra familie.

Eugen ne-a mărturisit, totodată, că a avut incredibila idee de a se ocupa de apiterapie, un tratament inovativ, mai ales pentru țara lui. A spus că două ore de stat, într-o căsuță unde are loc tratamentul, îl face pe un om ”ca nou”. Am întrebat dacă în acea căsuță, omul va fi mușcat de albine. Eugen a zâmbit și a spus că nu, deoarece tratamentul constă în miros și zumzăit de albine. Sună bine, ce credeți…

Am vorbit cu producătorii de prune uscate, proaspete, abia scoase din locurile speciale unde trec printr-o pregătire amănunțită. Ei au venit din raionul Dondușeni. Vânzarea a mers bine la expoziție doar că au o problemă: vor să iasă cu produsele lor din Republica Moldova și să cucerească piața din România, doar că deocamdată nu au găsit niciun partener în acest sens.

Cosmetician de la Chișinău, la prezentarea demonstrativă

Ne-au impresionat și fetele de la ”Viorica Cosmetics” care au adus nu numai produse cu prețuri reduse, ci și un cosmetician estetician de la Chișinău, unde ieșencele au fost consultate, dar și tratate pe loc, gratuit. Acesta a fost standul cu cea mai mare aglomerație, prezentarea live fiind punctul de atracție principal al expoziției.