Evaluarea Națioanală. Prezența între 50% și 70% în şcolile din comunităţile vulnerabile din mediul rural.
Prezența în zi de examen pentru Evaluarea Națională este între 50% și 70%. Procentajul este valabil pentru comunitățile vulnerabile din mediul rural. World Vision România (WVR) a efectuat această analiză pentru elevii din clasa a VIII-a înșcriși în programele WVR. Acest procent nu îi ia însă în calcul pe elevii care nu au putut să se înscrie la examen deoarece au rămas corigenţi.
“Cu cât comunitatea este mai vulnerabilă, cu atât prezenţa scade”, susține WVR.
Absenteism masiv în comunitățile cele mai vulnerabile
Comunităţile cele mai vulnerabile sunt cele cu foarte multe familii sărace, monoparentale sau cu mulți copii, fără locuri de muncă ori care lucrează cu ziua, parte din grupuri marginalizate, cu populaţia majoritară de etnie romă.
Conform WVR, în cele mai sărace comunităţi din mediul rural au existat şcoli cu prezenţă chiar şi de 37% la examen, dar şi şcoli cu prezenţă mai ridicată, de 70%.
“Vorbim aici de şcoli din comunităţi foarte vulnerabile. După o analiză a prezenţei elevilor la prima probă a examenului, este clar că prezenţa scade cu cât comunitatea este mai săracă”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Principalele motive ale neprezentării la examenul de Evaluare Națională au fost fie că elevii nu vor merge la liceu pentru că optează pentru o şcoală profesională, fie că părinţii nu îşi permit să îi susţină în continuarea studiilor.
Sărăcia îi împinge pe copii spre școlile profesionale
Pentru a te înscrie la o şcoală profesională, promovarea examenului de Evaluarea Naţională nu este obligatorie. Cu toate aceste, de multe ori, elevii din mediul rural, din zonele cele mai vulnerabile, abandonează definitiv şcoala după terminarea clasei a VIII-a.
Abandonul școlar crește după finalizarea ciclului gimnazial, motivele fiind rezultatele școlare slabe ale copiilor (51%), costul mare al educației (56%) și preferința adolescenților de a lucra pentru a avea un venit (31%).
În şcolile din comunităţile în care World Vision România derulează programe, nu au existat probleme deosebite în timpul examenului. Niciun elev nu avut temperatura peste cea admisă şi au fost respectate cerinţele speciale de examinare.
“Dacă din prima zi a Evaluării Naţionale a existat o rată scăzută de participare, este de aşteptat ca prezenţa să fie din în ce în ce mai mică zilele următoare. Şi trebuie să ţinem cont de faptul că vorbim aici de copiii înscrişi la examen. Și este esenţial să îi luăm în calcul şi pe cei care nu s-au putut înscrie din cauza corigenţelor.
Primele date ne arată că este foarte mare riscul ca rata de părăsire timpurie a şcolii să crească, asta în condiţii în care în România părăsirea timpurie a școlii este oricum la al treilea cel mai mare nivel din Europa. După o perioadă în care aproape un sfert dintre copiii României nu au avut acces la educaţia online, cu siguranță rezultatele la examenele naţionale în acest condiţii vor fi slabe, sub nivelul anilor trecuţi.
Acum este important să nu-i uităm pe aceşti copiii lăsaţi în urmă, să-i ajutăm să continue să înveţe. Programele dedicate lor sunt esenţiale.”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Despre World Vision România
World Vision România este o organizaţie care desfaşoară programe de intervenţie umanitară de urgenţă, dezvoltare şi advocacy. Pune în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile. Fundaţia lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.
World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume. World Vision România se afșă în România 30 de ani de prezenţă în România. Au fost ajutați peste 500.000 de copii şi adulţi, în aproape 400 de comunităţi din 8 judeţe.
World Vision România crede în dreptul la şanse egale pentru copiii de la sate şi de la oraş. De aceea, desfăşoară programe de dezvoltare comunitară pe termen lung. Cu focus pe educaţie şi reducera abandonului şcolar, sănătate şi protecţia copilului, agricultură şi dezvoltare rurală, angajament civic şi creştin. Copiilor li se facilitează astfel accesul la condiţii de viaţă mai bune prin dezvoltarea durabilă a comunităţii în care trăiesc. Prin proiectele noastre, ne concentrăm pe transformarea comunităţilor şi membrilor acestora pentru a realiza o viaţa implinită pentru fiecare copil.