Lifestyle

Este bine să știm: Noi informații despre Declarația Unică pentru veniturile din PFA, din chirii, dividende, drepturi de autor 

Este bine să știm: Noi informații despre Declarația Unică pentru veniturile din PFA, din chirii, dividende, drepturi de autor 

Prin  OUG 16/2022 s-au adus modificări Codului fiscal. Aici se fac precizări la deciziile fiscale mai vechi și apar reguli noi. Iar dacă nu reușim să ne lămurim în noianul legislativ, ANAF are un Call-Center la care putem apela oricând. Toate aceste informații, în cele ce urmează.

Este bine să știm: Noi informații despre Declarația Unică pentru veniturile obținute din PFA, din chirii, dividende, drepturi de autor

Există o Declarație Unică (DU) fiscală. În anul fiscal 2022, 780 de mii de declarații unice au fost depuse la ANAF. Dar cine trebuie să completeze o astfel de declarație, de ce, unde și mai ales când, sunt întrebări la care vom căuta răspunsuri.

Cine: Persoanele care obțin venituri în mod independent, ca PFA, din chirii, dividende, drepturi de autor ș.a.m.d. trebuie să depună DU.

Informație nouă: Aceste categorii de oameni s-au obișnuit în toți acești trei ani cu un singur plafon de la care apare obligația de plată a contribuției la pensii (CAS) și a celei la sănătate (CASS). Plafonul unic de 12 salarii minime brute mai este relevant anul acesta și se mai reflectă în plățile ce se vor face până pe 25 mai anul viitor, dar pentru veniturile din 2023 vor fi luate în calcul două noi plafoane pentru contribuabili.

Prin  OUG 16/2022 s-au adus câteva modificări la Codul fiscal. Astfel, pentru impozitarea veniturilor din chirii, venitul net, la care se aplică 10% impozit, nu se va mai calcula, ca acum, prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra acestuia, ci venitul impozabil va fi stabilit la nivelul venitului brut, ceea ce va însemna o majorare a valorii impozitului.

Această regulă se va aplica doar în cazul veniturilor obținute din închirierea locuințelor, dar nu și veniturilor din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală.

Prezeunta ordonanță, menționată anterior, obligă, repetat, pe cei ce obțin venituri din chirii să transmită contractul de închiriere Fiscului, pentru a-l înregistra. Transmiterea contractului către autoritățile fiscale va fi obligatorie atât la semnarea lui, cât și atunci când apar modificări la el.

Atenție! Transmiterea contractului de închiriere se va face către organul fiscal competent, în cel mult 30 zile de când a fost încheiat sau modificat.

Schimbarea modului în care se vor calcula veniturile impozabile din chirii și obligația de a transmite contractele de închiriere la Fisc, potrivit media, se va aplica începând cu contractele încheiate din 1 ianuarie 2023.

Termenul pentru depunerea informării fiscale

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) informează, prin platforma proprie, că termenul pentru depunerea Declaraţiei Unice (DU) privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice (Formular 212) este menționat ca fiind data de 25 mai, inclusiv.

Declarația unică se completează şi se depune de către persoanele fizice care în anul de impunere au realizat, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/şi din străinătate şi care datorează impozit pe venit şi contribuții sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.

ANAF recomandă ca Declaraţia unică să fie depusă prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv, prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual” (SPV) sau prin intermediul platformei https://www.e-guvernare.ro, cu semnătură electronică autorizată.

De asemenea, formularul poate fi depus și în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire (data depunerii declaraţiei în format hârtie este data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poştă,
după caz).

Pentru completarea şi depunerea declarației unice contribuabilii pot solicita sprijin, astfel: apelând Serviciul central de asistență telefonică a contribuabililor – Call – center, la numărul de telefon 031.403.91.60; prin e-mail, accesând Formularul de contact disponibil pe portal ANAF, precum şi în serviciul Spatiul Privat Virtual (SPV).

În plus, pe pagina de Facebook a ANAF și pe canalul de Youtube vor fi publicate modele de completare a DU. Pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se regăsesc toate informațiile detaliate despre declarația unică (Formularul 212 pentru descărcare, baza legală, modele de completare a DU, Broşură privind DU etc.), potrivit comunicatului de la PR al ANAF.

În cazul în care nu găsim răspunsul în explicația rigidă legislativă, rămâne varianta alternativă, clasică: să dăm un telefon.

Foto: ANAF Pagina Facebook