Cu scopul de a preveni fraudele legate de taxa pe valoarea adăugată (TVA), Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) va fi informată de către Registrul Auto Român (RAR) despre cei care cumpără maşini second hand din UE.
De când a început RAR să pună în aplicare această măsură
Începând cu data de 25.07.2022, Registrul Auto Român a pus în aplicare prevederile Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.120/2021, în baza căreia a fost elaborat Protocolul încheiat cu ANAF pentru autovehiculele utilizate care provin din state membre UE şi pentru care se solicită eliberarea Cărţii de Identitate a Vehiculului (CIV) în vederea înmatriculării în România.
Cartea de Identitate a Vehiculului va fi eliberată doar achizitorului intracomunitar
Prin urmare, conform unei informări recente de pe site-ul RAR, această instituție va elibera CIV doar achizitorului intracomunitar, adică persoanei fizice sau juridice care a dobândit autovehiculul dintr-o ţară membră UE şi care este menţionată în documentele de achiziţie.
Achizitorul intracomunitar (sau împuternicitul legal al acestuia) va trebui să prezinte, pe lângă certificatul de înmatriculare, şi documentele de achiziţie intracomunitară (factură sau contract de vânzare-cumpărare).
Reprezentanţii RAR se asigură că solicitantul activităţii este fie achizitorul intracomunitar, fie împuternicitul acestuia.
Actele de achiziţie pot fi prezentate în original sau în copie, dar cu condiția să fie lizibile, având în vedere obligaţia legală ca acestea să fie scanate de angajaţii RAR şi transmise în format digital către ANAF, citează zf.ro.
În ce condiții poate fi suspendată CIV
În conformitate cu prevederile OG nr.78/2000, completată și modificată de OUG nr.120/2021, „Eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere poate fi suspendată pe o perioadă de maximum 5 zile la solicitarea motivată a ANAF. Procedura de eliberare a Cărţii de Identitate a Vehiculului va fi reluată din oficiu după expirarea acestui termen.”
Dacă, după introducerea datelor, ANAF decide suspendarea eliberării CIV, sistemul informatic semnalizează blocarea, iar emiterea CIV va fi posibilă doar după perioada de suspendare impusă de ANAF. Solicitantul va fi informat de reprezentantul RAR că pentru autovehiculul respectiv eliberarea cărţii de identitate a fost suspendată pe o perioadă de maximum 5 zile la solicitarea motivată a ANAF, iar pentru mai multe informaţii suplimentare poate fi contactată această autoritate.
În contextul actual, reprezentanții RAR au comunicat: „În situaţia în care, după introducerea datelor, ANAF decide suspendarea eliberării CIV, sistemul informatic semnalizează blocarea, iar emiterea CIV va fi posibilă doar după perioada de suspendare impusă de ANAF. Solicitantul activităţii va fi informat de reprezentantul RAR că pentru autovehiculul respectiv eliberarea cărţii de identitate a fost suspendată pe o perioadă de maximum cinci zile la solicitarea motivată a ANAF, iar pentru mai multe informaţii poate fi contactată această autoritate”.