Social

Educația financiară a copilului este esențială în drumul său spre devenirea unui adult responsabil

Educația financiară a copilului este esențială în drumul său spre devenirea unui adult responsabil
abcdarfinanciar.ro/investory.ro

În loc de „Nu avem bani”, copilul trebuie învățat “Cum să facă bani”.

Educația financiară a copiilor reprezintă o necesitate în zilele noastre, dacă dorim să creștem copii responsabili și capabili să se descurce în viață.

Cu toate acestea, unii susțin că nu ar trebui să le strice copilăria celor mici cu discuții serioase despre bani, însă copiii trebuie să primească educație financiară încă de la vârste mici, de la 3-5 ani.

Trebuie știut faptul că dependența financiară a copiilor ajunși adulți va periclita independența financiară a părinților ajunși la vârsta de pensionare.

Copiii trebuie învățați că banii se câștigă prin muncă

Educația financiară poate să înceapă de la o vârstă destul de timpurie. Chiar de la 3 ani, copiii pot fi învățați să facă diferențierea din nevoi și dorințe, spre exemplu. De la această vârstă putem începe să introducem informații despre domeniul financiar prin jocuri. Jocurile sunt o oportunitate foarte bună pentru copii de a învăța anumite aspecte din diferite domenii.

De asemenea, aceștia pot fi implicați în mici treburi ale gospodăriei în schimbul unei sume de bani suficient de mare pentru motivație, dar nici exagerată pentru a nu crea falsa senzație că banii mulți se câștigă ușor.

Putem vorbi, în funcție de efortul depus, de sume cuprinse între 5-10 lei pentru fiecare sarcina îndeplinită.

Apoi, pe măsură ce înaintează în vârstă, dacă copii manifestă o îndeletnicire la unele activități, aceștia pot prelua mici sarcini ale gospodăriei în schimbul unei sume fixe lunare, să spunem 100 de lei pe lună.

În felul acesta, copiii învață despre conceptul de salariu.

 Cum învățăm copiii să gestioneze banii

Copiii trebuie învățați să își împartă câștigurile obținute în trei borcane, astfel:

  • 50% din bani trebuie să reprezinte economii pentru marile dorințe (bicicletă, telefon sau echipament pentru fotbal). Astfel, copilul își va dezvolta anumite abilități (cum ar fi răbdarea, amânarea recompensei, setarea și atingerea obiectivelor)
  •  40% din bani se păstrează pentru cheltuielile pe termen scurt (bilete la teatru, film, cărți sau mici jucării). Cu o mică îndrumare din partea părinților, copilul trebuie să-și asume decizia de achiziție, pentru a învăța să compare și să evalueze produsele. Altfel, copilul se vor raporta la banii pe care i-a muncit, comparativ cu banii părinților.
  • Diferența de 10% poate fi alocată pentru caritate și fapte bune, pentru a învăța ce este generozitatea, recunoștința pentru tot ceea ce are, altruismul și compasiunea.

Trebuie să explicăm copiilor unele decizii financiare simple

De exemplu, dacă mergem la cumpărături și decidem să cumpărăm un suc de fructe de la un anumit brand, pentru că e mai ieftin și are același gust că cel de la alt brand, care e mai scump, le explicăm alegerea noastră.

De asemenea, copii pot fi lăsăți să plătească singuri unele cumpărături. Astfel, vor înțelege puterea fiecărei bancnote și valoarea produselor.

Creativitatea copilului trebuie stimulată

Pentru a-și deschide mintea, creativitatea copilului trebuie stimulată. Astfel, trebuie să evităm să spunem „Nu avem bani”. În schimb, copilul trebuie învățat „Cum să facă bani”.

De exemplu, dacă copilul își dorește o bicicletă pe care încă nu și-o permite din borcanul de dorințe, analizăm, împreună cu el, ce poate face ca să obțină diferența. Pentru a ajunge la suma necesară, copilul poate face:

  • mici sarcini suplimentare în familie
  • un împrumut pe care să-l ramburseze în timp cu dobândă

Diferența dintre active și pasive-foarte important de știut

Pentru a putea face diferența dintre active și pasive, aplicăm o dobânda mai mare atunci când copilul cumpără “prostii” pe credit, și o dobândă mai mică atunci când face achiziții sănătoase.

Dar, exemplul personal nu trebuie neglijat. Este foarte bine cunoscut faptul că, de regulă, copiii învață ceea ce văd în jurul lor și, dacă vrem să aibă un comportament financiar responsabil, trebuie să le arătăm că și noi suntem atenți la banii noștri și la modul în care alegem să îi cheltuim.

Dar cum le vorbim copiilor despre bani

Felul în care vorbim copiilor despre bani este un alt aspect important. Fie că cei mici sunt doar prezenți la o discuție legată de aspecte financiare, fie că vorbim cu aceștia, ei vor înțelege din astfel de discuții modul în care banii ne influențează.

Ei trebuie să înțeleagă că banii sunt un instrument prin care ne satisfacem nevoile și dorințele. Banii nu sunt nici răi, nici buni!

Banii există și trebuie să știm cum să îi gestionăm. Nu trebuie să punem valențe negative asupra lor, deoarece copilul va simți și va își va însuși exact aceleași credințe legate de bani pe care noi le afișăm. De exemplu, nu vom spune ”banii sunt ochiul dracului” sau ”oamenii bogați sunt răi”, fiindcă aceste credințe despre bani sunt total eronate.

În plus, când e vorba de bani nu trebuie să ne ascundem în fața copilului.

Astfel, cu cât vorbim mai liber despre aspectele financiare din viața noastră, cu atât acestea vor părea naturale și copilul va asimila mai multe informații și se va descurca mai bine în gestionarea banilor.

Copii antreprenori de la vârste fragede

Pe de altă parte, antreprenoriatul poate fi insuflat printr-o activitate care duce la obținerea unor mici obiecte, care pot fi apoi vândute apoi la târguri și spectacole organizate la școală sau grădiniță.

În cazul în care se aplică această tehnică, copilul învață că banii se muncesc și sunt limitați și prin urmare, se va implica cu responsabilitate și va dobândi încredere și respectul de sine, potrivit digi24.ro