Ministrul Transporturilor, Sorin Grineanu a făcut cunoscute ideile sale despre situaţia companiei CFR Marfă și cum s-ar putea redresa aceasta.
Dezastrul de la CFR Marfă ar putea dispărea dacă se aplică un model italian. Statul ar fi salvatorul
Cea mai interesantă soluție ar fi să se aplice scenariul Alitalia, care a intrat în faliment, a stat închisă peste 3 luni, iar apoi statul a făcut o nouă companie.
Ministrul Transporturilor a vorbit, miercuri, în emisiunea Talk News de la Profit News TV, despre situaţia CFR Marfă, companie aflată în proces de faliment. El a spus că a prezentat Comisiei Europene trei scenarii.
„Noi încercăm de cam 12 ani să îi ducem cu zăhărelul pe cei de la Comisie. În acest moment, suntem în această situaţie. Nu mai vreau să minţim, vreau să ne asumăm lucruri pentru că aşa stau, este realitatea”, a afirmat el.
Sorin Grindeanu a menţionat că primul scenariu, care este şi cel mai simplu, „este să se aplice la CFR Marfă scenariul Alitalia, care a intrat în faliment, au închis peste 3 luni, iar apoi statul a cumpărat din active şi a făcut o nouă companie, ITA”.
Al doilea scenariu este de a avea o OUG de dare în plată. Multe din activele de la CFR Marfă sunt sub sechestru la ANAF, respectiv 2 miliarde, şi 2 miliarde sunt datorii la CFR infrastructură.
„ANAF să nu mai vină să ia 100 de vagoane, să le scoată la licitație”
„Darea în plată înseamnă să nu vină ANAF să ia 100 de vagoane să le scoată la licitaţie, ele au fost evaluate, le dă mai departe către cei care vor continua activitatea pe acest domeniu, prin darea în parte”, a spus ministrul.
Sorin Grindeanu a prezentat şi al treilea scenariu, şi anume să se reunească CFR-urile, Călători, Marfă şi Infrastructură, un punct în plus fiind că, dintr-odată, din 4 miliarde, 2 miliarde fiind la infrastructură, ar exista o degrevare acolo.
Ministrul Transporturilor nu s-a ferit să spună ce scenariul preferă, acesta fiind şi cel mai simplu. Să se aplice la CFR Marfă scenariul Alitalia, care a intrat în faliment, au închis peste 3 luni, iar apoi statul a cumpărat din active şi a făcut o nouă companie, ITA”. Este de datoria mea este să le prezentăm pe toate trei şi să alegem unul din ele, cu argumentele pe care le avem, a mai spus ministrul.
Plan de restructurare la TAROM
„La CFR Marfă, din păcate lucrurile sunt cele pe care le ştim, faliment, datorii de aproximativ 4,5 miliarde de lei”, a spus ministrul, arătând că acum compania se află acum într-o zonă de concordat, acea formă juridică, intermediară, auxiliară falimentului, insolvenţei.
În ceea ce priveşte Compania Aeriană Tarom, Sorin Grindeanu a declarat că îşi doreşte să păstreze compania, dar pentru a face acest lucru trebuie să fie pus în aplicare acest plan de restructurare pe care şi l-a asumat înainte de a fi ministru, transmis Comisiei Europene.
„O companie de mărimea TAROM trebuie să aibă 600 sau 700 de angajaţi şi 90% şi ceva trebuie să fie personal navigant. Au avut dublu, când am preluat mandatul, pe la 1.300, acum sunt să zicem la 1.000, un pic peste”, a mai explicat Grindeanu, adăugând că doar jumătate este personal navigant.
Ministrul Transporturilor a mai arătat că restructurarea este singura variantă de a salva compania.