Tronsonul Dângeni – Brăteni – Mihălășeni, care face parte din lotul I al Drumului strategic, dă semne de “oboseală”. Asfaltul turnat pe acest tronson în vara anului 2022 a început deja să crape (fisurile apărute în carosabil, care se întind pe o lungime de câșiva metri, fiind vizibile cu ochiul liber). Și asta în condițiile în care Consiliul Județean Botoșani a investit sume uriașe de bani, pentru ca lucrarea să fie finalizată mai repede.
Care este cauza acestor defecte
Deocamdată, experții nu au putut explica de ce asfaltul turnat a început să crape. Dar, în perioada următoare tronsonul respectiv urmează să fie expertizat și să se stabilească soluția de remediere a problemei, scrie presa locală.
În acest context, reprezentanții CJ Botoșani au precizat: „Referitor la situația de pe sectorul Dângeni – Brăteni – Mihălășeni au fost notificați supervizorul, dirigintele de șantier și constructorul. Drumul este în administrarea constructorului, iar procesul de recepție va fi realizat doar în momentul în care lucrarea va fi la standardele de calitate solicitate prin documentația tehnică”.
Cauzele crăpăturilor pot fi diverse
Potrivit celor care lucrează în sectorul de drumuri, defecțiunile de acest tip apar în anumite împrejurări, deși nu există o cauză singulară pentru apariția fisurilor în asfalt.
Potrivit unui specialist care își desfășoară activitatea în domeniul drumurilor, „cauzele pot fi diverse, de la necompactarea corespunzătoare a stratului suport, până la nerespectarea rețetei asfaltului, dar poate fi vorba și de temperatura asfaltului nou și a mediului, ori de necompactarea corectă a stratului de uzură. Uneori poate fi vorba și de traficul greu, mai ales dacă se merge cu o greutate peste masa admisă, pe aceeași urmă. Această ultimă situație este destul de rară, întrucât drumurile noi sau cele modernizate sunt proiectate așa încât capacitatea portanta a carosabilului să fie de 40 – 50 tone”.
Cine este responsabil de aceste probleme
În consecință, segmentul ar trebui reparat, însă nu oricum, ci pe cheltuiala constructorului, potrivit oficialilor CJ. Dar, aici, există o problemă. Deși finalizarea lucrărilor era prevăzută la finele anului 2023 conform contractului semnat în primăvara lui 2021, președintele CJ, Doina Federovici, a cerut constructorului urgentarea finalizării lucrării pentru a bifa reușita și pe plan politic.
Drept urmare, fisurile din asfalt par să fie de fapt costul grabei, pentru că, în materie de drumuri, lucrările nu pot fi făcute pe repede înainte, ci în funcție de un calendar bine stabilit, care ține cont de gradul de compactare, de starea vremii și de efectuarea prizei între straturi.
Pe lângă aceasta, trebuie precizat că:
- toate lucrările au fost executate cu acordul supervizorului și a dirigintelui de șantier. Prin urmare, nu doar constructorul ar trebui să plătească.
- licitația a fost câștigată de asocierea dintre firmele Danlin XXL și Dragos Invest, societăți care au venit în județ cu specialiști, cu utilaje performante, dar și cu muncitori, lucrările executate de ei fiind apreciate de mai toți drumarii. Deci, lucrarea ar fi trebuit să fie de înaltă calitate.
- Inițial, valoarea totală a proiectului a fost de 455.648.162,30 lei, ulterior aceasta crescând la colosala sumă de 538.332.389,62 lei, adică echivalentul a 109 milioane euro, pentru 106 km de drum adică mai bine de un milion de euro pe fiecare kilometru (și asta datorită ajustării, de către constructor, a costurilor din cauza creșterii prețurilor la materialele de construcții, carburanți și energie electrică). În acest caz, a fost vorba de un plus față de valoarea de anul trecut de 82.684.227,32 lei, bani pe care CJ nu avea de unde să-i plătească constructorului.
Soluții pentru plata constructorului
Președintele CJ, Doina Federovici, a încercat să contracteze încă din vara acestui an un împrumut de 80 de milioane de lei, care ar fi asigurat necesarul. Doar că la licitația organizată de CJ nu s-a prezentat nicio unitate bancară. Prin urmare, toți banii, care au ajuns la CJ ca urmare a rectificărilor bugetare din acest an, s-au dus la Drumul strategic, pentru plata constructorilor, dar banii tot nu au ajuns, astfel că ultimele facturi nu au fost achitate.
Drum dat în folosință fără recepție
Se aude că și recepția la unele lucrări nu ar fi fost realizată tocmai pentru că CJ nu avea bani să achite ultimele facturi, care vor fi plătite abia din bugetul anului viitor.
Data fiind situația, nu este exclus ca unii dintre constructori să nu mai agreeze ideea de a lucra cu CJ, în condițiile în care ei au îndeplinit toate cerințele, iar acum trebuie să aștepte banii, conform contractului, scrie monitorulbt.ro.