Chiar dacă piețele agroalimentare sunt încă la mare căutare, lanțurile de magazine nu pot decât să stârnească îngrijorare în rândul comercianților. Așa că am pornit la drum, în încercarea de a afla cât de mare este pericolul care-i paște pe vânzătorii de la tarabe.
Oborul este cunoscut tuturor bucureştenilor. Chiar dacă nu merg ei înşişi să-şi facă piaţa de-acolo, au auzit cu siguranţă de vestiţii mici de la terasele din preajma tarabelor, varietatea fructelor şi legumelor şi, desigur, preţurile mai reduse decât la marile lanţuri de la magazine. Însă am hotărât să inspectăm veridicitatea ultimului aspect şi să vedem cum este cu adevărat piaţa în zilele noastre. Cine vinde? Cine cumpără şi cu cât?
Un început promițător
Am intrat în piaţă la zece dimineaţa, când deja în anumite zone nu mai aveai loc să arunci nici măcar un ac. Chiar dacă erau şi destui cumpărători, cea mai mare doză de dinamism era dată de furnizorii care descărcau marfa din camioane şi de precupeţi. Totuşi, am putut să fac o rapidă analiză de piaţă. Cele mai frecventate erau tarabele cu fructe de sezon, aşa cum era de aşteptat. Piersicile şi caisele erau la mare căutare, deşi cele din urmă (în medie, 15 lei kilogramul) erau printre cele mai piperate din punctul de vedere al preţului. Doar cireşele şi vişinele egalau această performanţă. În schimb, piersicile se aflau la pragul ferm de 10 lei/kilogram.
În primă fază, a fost surprinzător că un avocado putea să fie cumpărat cu un leu de la o tarabă. Dar am aflat rapid şi de ce avea acest preţ avantajos: „După cum vedeți, nu se vinde prea bine”, a spus vânzătoarea. Cu puțin timp înainte, o altă comerciantă a strigat după mine în mod specific atunci când m-a văzut mergând de la o tarabă la alta și punând întrebări. „Domnișoara, domnișoara, hai la avocado”. Cred, într-adevăr, că portretul-robot al consumatorului de avocado este mai apropiat de imaginea mea decât de aceea a celor mai mulți clienți ai Oborului, care sunt mai în vârstă, tind să aibă gusturi tradiționale și, mai ales, să caute produse de proveniență locală.
Comercianții sunt pe culmile disperării
Chiar dacă dinamismul tarabelor și al celor două hale, cea care a rămas Hala Obor și cea de la Ziduri Moși, care și-a făcut un rebranding în„Piața Obor”, creează o atmosferă familiară și veselă, există și o față întunecată a pieței. Iar acea față întunecată este reprezentată de scumpirile la alimente, în special la carne, care țin mulți cumpărători departe de tarabe și din ce în ce mai aproape de supermarketurile care se află la câteva minute distanță.
Pentru a afla mai multe detalii despre această situație, am vorbit cu comercianți din Hala Obor, zisă și „hala veche”, care are acum un management diferit față de celelalte zone comerciale care se întind între Veranda Mall și stația de metrou Obor.
Continuarea poate fi accesată pe pagina Infofinanciar.ro.