Au fost raportate mai multe incidente de fraudă în România. Oamenii sunt contactați telefonic de indivizi care pretind că reprezintă Banca Națională a României (BNR). Acești impostori solicită informații personale și transferuri de bani, justificându-și cererile prin afirmarea falsă a desfășurării unor activități de creditare.
BNR a emis un comunicat de presă pentru a clarifica situația și pentru a avertiza publicul asupra acestei scheme frauduloase.
BNR lansează un avertisment
În comunicat, BNR a declarat:
„Banca Națională a României a primit o serie de sesizări care semnalau utilizarea numerelor de contact telefonice indicate pe pagina website a BNR (021 313 04 10 sau 021 315 27 50) de către persoane care pretindeau că vorbesc din partea BNR, în legătură cu presupuse împrumuturi online făcute pe numele celor apelați.
Se solicitau date personale, sub diverse pretexte (confirmarea unor cereri de împrumut, ștergerea împrumutului din sistem, date de card etc., în funcție de răspunsurile date de cel contactat).
Atragem atenția că aceste apeluri nu au fost inițiate din rețeaua telefonică a BNR. Reiterăm faptul că Banca Națională a României, în calitatea sa de bancă centrală a țării, îndeplinește atribuții reglementate expres de Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, și nu este abilitată să ofere populației produse sau servicii de creditare.
Este important să nu se dea curs solicitărilor de acest tip. Ele sunt venite din partea unor persoane care pretind că sunt salariați sau reprezentanți ai BNR. Ei invocă pretinse împrumuturi solicitate/aprobate/acordate de BNR și solicită date sau documente cu caracter personal sau transferuri de bani în diferite scopuri.
Totodată, Banca Națională a României a sesizat poliția în legătură cu utilizarea frauduloasă a numerelor de telefon și a numelui BNR”, potrivit RomâniaTV.
Este folosit și numele Poștei Române
Această schemă de fraudă nu este limitată la BNR, Infractorii au utilizat anterior și numele Poștei Române în scopuri similare. Acești infractori trimit SMS-uri către destinatari, informându-i că trebuie să primească un colet, dar oferind o adresă incorectă.
Apoi, ei furnizează un link care conține cuvintele „posta”/”post” și/sau „romana”, și cer date personale precum adresă poștală, adresă de e-mail și număr de telefon. Ulterior, aceștia creează o interfață de plată online similară altor portaluri de plată pe internet și solicită o sumă simbolică. După ce destinatarul completează datele solicitate de interfață (numărul cardului, data expirării, titularul cardului și codul de securitate), hoții cibernetici obțin un cod bancar. Cu aceste informații, aceștia pot efectua plăți online la terminale POS sau retrageri de bani de la ATM-uri, fără a avea nevoie de codul PIN al destinatarului. De asemenea, folosesc expresii de siguranță specifice băncilor pentru a părea credibili.
Este esențial ca publicul să fie conștient de aceste scheme de fraudă. De asemenea, trebuie să fie vigilent în ceea ce privește furnizarea de informații personale sau financiare către persoane necunoscute. Este recomandabil să se verifice întotdeauna autenticitatea și legitimitatea solicitărilor. Este recomandat să se contacteze instituțiile implicate direct pentru a verifica astfel de cereri.